تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۳۰۰۱۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گزارشی از اردوی راهیان پیشرفت‌/ از درآمد ۱۱ هزار میلیارد هپکو تا رکوردشکنی تولید واگن

گزارشی از اردوی راهیان پیشرفت‌/ از درآمد ۱۱ هزار میلیارد هپکو تا رکوردشکنی تولید واگن
‌می‌متالز - درحالی اردوی راهیان پیشرفت اصحاب رسانه استان مرکزی از سوی سازمان بسیج رسانه برگزار شد که مسوولان از درآمد ۱۱ هزار میلیارد ریالی هپکو تا درآمد ۳۰ هزار میلیارد ریالی واگن پارس خبر دادند.

به گزارش می‌متالز، استان مرکزی را با وجود بیش از ۳ هزار واحد صنعتی و تولیدی به عنوان قطب صنعت کشور شناخته می‌شود به طوری که این استان با راه‌اندازی طرح‌های صنایع مهم و بزرگ نفت و پتروشیمی به یکی از بزرگترین مراکز صنایع استراتژیک کشور تبدیل شد و از تولیدات عمده استان می‌توان به آلومینیوم، محصولات آلومینیومی، ریخته‌گری فلزات سنگین، تجهیزات صنایع نفت و گاز، تجهیزات نیروگاهی و صنعتی، ماشین‌آلات کشاورزی و عمرانی، خودرو‌های ریلی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، رنگ‌های صنعتی، منسوجات، شیشه و جام، بلور، انواع لاستیک خودرو، سیم و کابل، شوینده‌ها، دوده صنعتی، الیاف مصنوعی، انواع سنگ ساختمانی، لوازم خانگی و کاشی، لوله و پروفیل فولادی و پی وی سی و … را نام برد.

از سوی دیگر، اراک به عنوان مرکز استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی کشور به شمار می‌رود و از جمله شهر‌های صنعتی ایران است که از لحاظ گوناگونی محصولات صنعتی، نخستین، از لحاظ وجود صنایع مادر، دومین و به‌طور کلی یکی از چهار قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود به طوری که شمار صنایع مادر در این شهر به بیش از ۲۰ واحد می‌رسد.

با این حال، استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که صنایع آن از جمله دو کارخانه مهم هپکو و آذرآب آن و مجموعه‌های دیگر در حوزه خصوصی سازی و در روند غلط واگذاری‌ها مسیر اشتباهی به سمت نابودی رفتند، اما با پیگیری دلسوزان استان و در طی سال‌های اخیر نیز با توجه و اهتمام ویژه دولت شاهد بازگشت رونق تولید به این شرکت‌ها هستیم.

این روز‌ها هم صدای چرخش چرخ‌های ماشین‌آلات معدنی و راهسازی از هپکو به گوش می‌رسد، هم صدای سوت قطار تولید از واگن‌پارس اراک بلند است و هم چرخش چرخ‌دنده‌های تولید در آذرآب آغاز شده و شدت گرفته است که خود خبری خوش و نویدبخش برای دلسوزان و بخش کارگری استان مرکزی است.

گزارشی از اردوی راهیان پیشرفت‌/ از درآمد ۱۱ هزار میلیارد هپکو تا رکوردشکنی تولید واگن
سازمان بسیج رسانه استان مرکزی در راستای تبیین دستاورد‌ها و موفقیت‌ها در طرحی ابتکاری با راه‌اندازی اردو‌های راهیان پیشرفت خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه را به مراکز تولیدی استان برده تا هر خبرنگار و رسانه استان از نگاه دوربین و با قلم خود از آنچه در این مجموعه‌ها به وجودآمده روایتی برای مخاطبان داشته باشد، به طوری که "احسان ربیعی" مسوول بسیج رسانه استان مرکزی در حاشیه اردو‌های راهیان پیشرفت بسیج رسانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیرو تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب در عرصه جهاد تبیین و امید آفرینی در جامعه به منظور از بین بردن توطئه‌های دشمنان در جنگ شناختی موضوع امیدآفرینی در تولید و انتشار اخبار پیشرفت کشور در دستور کار خبرنگاران بسیجی استان قرار گرفته است.

ربیعی تصریح کرد: برگزاری اردو‌های راهیان پیشرفت یکی از ابتکارات جدید بسیج در عرصه جنگ روایت‌ها است که ویژه قشر‌های مختلف جامعه در سطوح مختلف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به دسیسه‌های دشمن ضرورت امروز جامعه ما تولید و انتشار اخبار امیدآفرین از پیشرفت‌های کشور و دستاورد‌های کشور است و ما سعی داریم در قالب اردو‌های راهیان پیشرفت این سیاست مهم را دنبال کنیم است که قطعاً حضور اصحاب رسانه در این اردو‌ها نقش بسزایی در نهادینه‌سازی ترویج اخبار امیدآفرین در جامعه خواهد داشت

مسوول بسیج رسانه استان مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی بعنوان یکی از قطب‌های صنعت کشور مطرح است، بنابراین تبیین موفقیت‌ها و دستاورد‌های صنایع استان یک ضرورت تلقی می‌شود از همین رو، بازدید از شرکت‌های صنعتی استان از اولین دوره از اردو‌های راهیان پیشرفت آغاز شده است.

ربیعی افزود: همزمان با ایام هفته بسیج کارگری و به پاسداشت مجاهدت‌های این عزیزان در عرصه تولید و خدمت، جمعی از اصحاب رسانه استان مرکزی، امروز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف شرکت‌های هپکو و واگن پارس با مدیران این شرکت‌ها به گفتگو پرداختند.

پیش‌بینی اعتبار ۳۲ هزار میلیارد ریالی برای تولید هپکو در سال ۱۴۰۲

"داریوش رحمت‌نژاد" عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو در حاشیه حضور خبرنگاران استان مرکزی در شرکت هپکو و در اردوی راهیان پیشرفت بسیج رسانه با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده هپکو در ایام جنگ تحمیلی اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی شرکت هپکو اقدام به فعالیت و ساخت تجهیزات داخلی کرد، این شرکت در بخش لجستیکی دفاع مقدس و ساخت خاک‌ریز در میدان نبرد بسیار فعال بود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره ۱۶ شهید شرکت هپکو و ادای احترام به آزادگان سرافراز این شرکت افزود: طراحی و ساخت غلتک چرخ آهنی بسیار بزرگ در سال ۱۳۶۴ یکی از مهمترین فعالیت‌های این شرکت طی دوره دفاع مقدس که منجر به حمله ارتش بعث عراق به این شرکت شد، اثربخشی هپکو در ایام جنگ تحمیلی و پس از آن در دوران سازندگی بستر لازم برای اجرای طرح توسعه شرکت با کمک شرکت لیبهر آلمان و ولوو سوئد را فراهم کرد.

رحمت‌نژاد تصریح کرد: با آغاز عملیات ساخت ماشین‌آلات راهسازی و تولیدی این شرکت، ظرفیت تولید در سال ۱۳۷۳ معادل سه هزار دستگاه در سال هدف‌گذاری شد، در سال ۱۳۷۲ سیستم پشتیبانی تولید در هپکو شکل گرفت که به کمک آن از داخل دفاتر خط تولید را مدیریت و کنترل می‌شد همچنین دستیابی به این موفقیت هپکو را به صادرکننده قطعه به لیپهر تبدیل کرد و پس از آن وارد ساخت پروژه‌های صنعتی مانند تجهیزات نیروگاه‌های بادی در زمینه فولاد، ذوب فلزات، ریخته‌گری و ... شد که نمونه بارز و مهم آن پروژه سرن بود.

عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۴ مساله خصوصی‌سازی هپکو مطرح و این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد گفت: نوع واگذاری به شکلی پیش رفت که توان سازمانی شرکت کاهش یافت و از تولید ۲۳۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۶ به تولیدات کمتری رسیدیم، وقوع تحریم‌های روز افزون دشمن و لزوم افزایش نقدینگی که تأمین آن در توان شرکت نبود و عملاً کاهش سرمایه در گردش و کاهش تولیدات شرکت را رقم زد که با مدیریت غلط روز به روز شرکت هپکو را کوچکتر و کم توان‌تر کرد، سال ۱۳۹۴ اوج مشکلات درون سازمانی این شرکت بود که تلاش‌های پرسنل و کارگران و بخش اداری شرکت برای حفظ هپکو بسیار قابل‌توجه است.

رحمت نژاد با اشاره به بخش مهندسی و خدمات پس از فروش به عنوان دو مزیت بزرگ شرکت هپکو گفت: در سال ۱۳۹۹ مدیریت شرکت جلب بازار داخلی مانند بازار معادن تمرکز کرد و از طریق پیش‌فروش، روند تولید را دنبال کرد و توانست مشتریانی جذب شرکت شدند و جهش استراتژیک و تنوع محصول شکل گرفت، تولیدات شرکت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال بود که سال قبل این رقم به ۱۱ هزار میلیارد ریال تولید افزایش یافت و همه سفارش‌ها تولید و تحویل شد، این در حالیست که نوسانات بازار ارز چالش‌هایی را در ماه‌های پایانی سال ایجاد کرد، اما عملکرد موفقی برای هپکو ثبت شد و برای امسال نیز از نظر بودجه‌ای ۳۲۰۰ میلیارد تومان تولید پیش‌بینی‌شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو خاطرنشان کرد: هپکو به دنبال تداوم فعالیت مثبت خود است به همین منظور طی توافقات انجام شده با صندوق بیمه معادن تولید ۶۰۰ دستگاه محصول مد نظر است، ساخت دامپتراک‌های برقی بالای ۱۰۰ تن نیز در شرکت هپکو در سال جاری هدف‌گذاری شده است که این اتفاق برای صنعت کشور بسیار اهمیت دارد البته چالش‌های شرکت در حوزه تولید، بازار، قیمت و واردات است و واردات ماشین‌آلات نو و دست‌دوم همواره برای رونق تولید در هپکو چالش آفرین بوده که می‌توان گفت، شرکت‌های واردکننده رقیب هپکو به شمار می‌روند.

گزارشی از اردوی راهیان پیشرفت‌/ از درآمد ۱۱ هزار میلیارد هپکو تا رکوردشکنی تولید واگن

رکوردشکنی تولید واگن در واگن‌پارس مپنا

"امین اسلام پناه" مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا در حاشیه حضور خبرنگاران استان مرکزی در شرکت هپکو و در اردوی راهیان پیشرفت بسیج رسانه با اشاره به فعالیت‌های این شرکت اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ و برای نخستین بار در طول فعالیت واگن پارس از ابتدای فعالیت تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه واگن تولید و روانه بازار شد که با تولید این میزان واگن، از خروج بالغ بر هفتاد و پنج میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شد.

وی افزود: این درحالیست که سال ۱۴۰۰ نیز واگن پارس با تولید ۷۵۰ دستگاه واگن رکوردشکنی کرده بود که این شرکت توانست با تولید ۱۰۰ دستگاه واگن در هرماه رکورد تولید را برای نخستین‌بار شکسته و نشان دهد از چه ظرفیت بالایی در عرصه تولید برخوردار است.

اسلام‌پناه عنوان کرد: امسال براساس توان و برنامه‌ها تولید ۱۲۰۰ دستگاه انواع واگن در شرکت واگن پارس مپنا هدفگذاری شده که براساس آمار، فروش این میزان تولید برای کارخانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال درآمدزایی به دنبال دارد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) کارخانه واگن پارس مپنا با اشاره به وضعیت تولیدات داخلی گفت: بیش از ۶۰ درصد واگن‌هایی که در خطوط ریلی کشور فعالیت دارند در این شرکت تولید شده و این کارخانه جزو معدود کارخانه‌های توانمند در تولید محصولات ریلی است که سال قبل و با تحقق تولید ۱۰۰۰ دستگاه انواع واگن که هدفگذاری شده بود ۲۰ هزار میلیارد ریال درآمدزایی داشته است.

اسلام‌پناه ادامه داد: این کارخانه سالنی که تعطیل و متروکه بود را به سالن تولید لوکوموتیو تبدیل کرد و امکان تولید ماهانه یک دستگاه لوکوموتیو در این خط وجود داشت، اما علیرغم همه تلاش‌ها و پیگیری ها، این سالن و خط تعطیل شد و مجوز واردات لوکوموتیو دست دوم صادر شد بنابراین خط لوکوموتیو واگن پارس مپنا امروز به لحاظ ثبت سفارش کاملا تعطیل است.

وی اضافه کرد: امروز ۲ شرکت خصوصی که سفارش تولید لوکوموتیو با واگن پارس داشتند، سفارش خود را لغو کرده اند و شرکت صرفا برای فعال نگهداشتن پرسنل این سالن اقدام به تولید خط شاسی و بدنه لوکوموتیو و انبار کردن تولیدات خود می‌کند تا در زمانی که ثبت سفارش صورت گرفته، روند تولید مجددا راه اندازی شود تا حداقل تعدیل نیرو صورت نگیرد.

امسال نیز اردو‌های راهیان پیشرفت بسیج رسانه در بخش‌های مختلف ادامه دارد به طوری که به گفته رئیس سازمان بسیج استان مرکزی، بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق از اولویت‌های این طرح در سال ۱۴۰۲ است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده