تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۰۰۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شرکت‌های خودرو ساز ۴ هزار میلیارد تومان به صنعت بیمه بدهکارند

‌می‌متالز - بیمه مرکزی از بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خودروساز به صنعت بیمه بابت بیمه‌های شخص ثالث چهار سال قبل خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مجید مشعلچی سخنگوی بیمه مرکزی اعلام کرد: صنعت خودرو بابت حق بیمه‌های شخص ثالث دریافتی از خریداران و عدم پرداخت به شرکت‌های بیمه، ۴ هزار میلیارد تومان بدهکار است. بخشی از این بدهی مربوط به بیمه‌نامه‌های شخص ثالث دو سال قبل و قسمتی هم مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ است، اما تورم ارزش این بدهی را مرتب کاهش می‌دهد.

برای بیمه خودرو‌های تجملی یا غیرمتعارف نیز قرار است از قیمت‌گذاری خودرو‌های تجملی خودداری شده و همانند مالیات این گروه از خودروها، استفاده شود.

بدهکار بزرگ بعدی بنیاد شهید است که حدود هزار میلیارد تومان از سال ۹۵ به بیمه ایران بدهکار بوده و تورم‌های پیاپی در این سال‌ها ارزش این رقم را به شدت کاهش داد.

رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه قطعا در سال جاری طبق فروش بیمه‌نامه و شاخص‌هایی مانند توانگری مالی انجام می‌شود. برخی معتقدند رتبه بندی باید توسط شرکت‌های خصوصی انجام شود، اما رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه، اقدامی ضروری است.

در مورد نرخ‌گذاری و آزادسازی تعرفه‌های بیمه‌ای هم نباید نگاه صفر و یک داشت تا مردم متضرر شوند. سهم بیمه‌های درمان از ۱۶ به حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد افزایش یافت. باید یک قیمت پایه برای خدمات بیمه درمان توسط شرکت‌ها ارائه شود که این نرخ‌های پایه توسط ۳ کارشناس یا برآورد خسارت صورت گرفته و رقابت بر سر خدمات از آن نرخ پایه شروع شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده