تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۳۰۰۶۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امروز هر سرمایه‌گذاری در ایران، خطرپذیر است

‌می‌متالز - جنرال پارتنر هلدینگ سرمایه‌گذاری مکس، با اشاره به چالش‌های متعددی که هر کسب و کار برای دوام آوردن در بازار ایران با آن مواجه است، هر سرمایه‌گذاری در شرایط حاضر را یک سرمایه‌گذاری خطرپذیر دانست و تاکید کرد: تورم حاکم بر جامعه و بی ثباتی نرخ ارز، در کنار تصمیماتی که حول مدیریت اینترنت کشور گرفته می‌شود، باعث می‌شود اطمینان خاطر چندانی در سرمایه‌گذاری‌ها وجود نداشته باشد و دیگر هیچ سرمایه‌گذاری غیرخطرپذیری در ایران وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، علی الیاسی در گفتگو با آی تی ایران تاکید کرد: البته این را هم یاد گرفتیم که هر جا که اوضاع به این شکل می‌شود، اتفاقا مورد خوب برای سرمایه‌گذاری هم زیاد می‌شود. موضوعی که تحلیل‌های ما را برای سال بعد دشوار می‌کند، نبود دسترسی به تیم‌های خوب و ایده‌های خوب است که بشود روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. وی افزود: امسال می‌توانم بگویم بالای ۳۰۰-۲۰۰ مورد را بررسی کردیم که خیلی از آن‌ها بچه‌هایی بودند که انگیزه و ایده خوبی داشتند، ولی تیم نداشتند؛ یا مثلا تیم خوبی بودند، اما در حوزه‌ای فعالیت می‌کردند که خیلی بازدهی نداشت. جنرال پارتنر هلدینگ سرمایه‌گذاری مکس، خروج سرمایه انسانی از کشور را یکی چالش‌های جدی اکوسیستم استارت‌آپی دانست و گفت: تاثیر منفی این مساله برای سال آینده و سال‌های بعد از آن می‌تواند بسیار محسوس باشد. وی افزود: ما الان مواردی داریم که در بازه زمانی ۴۵ روز تا سه‌ماه همه کار‌های مهاجرت شان را انجام می‌دهند و مهاجرت می‌کنند. امسال بیش از نیمی از ظرفیت نیروی توسعه دهندگان در کل پرتفوی مکس یا مهاجرت کردند یا قصد مهاجرت دارند. در این شرایط اگر در حوزه آی تی سرمایه‌گذاری می‌کنید اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که این تیم ماندگار است یا خیر؟ وقتی نیروی انسانی بعد از مهاجرت، حقوقی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار می‌گیرد، این عدد با ایران قابل مقایسه نیست. در نتیجه دلیل کافی برای ماندن ندارد.

الیاسی با یادآوری شرایط نیمه دوم سال گذشته گفت: سه ماه سوم سال گذشته آنقدر بد بود که ما تصمیم گرفتیم این سناریو را بررسی کنیم که با فرض ادامه وضعیت در ۱۴۰۲ شرکت‌ها تا چند ماه می‌توانند تاب بیاورند. حتی در جایی از برنامه ریزی امسال مان رفتیم به سمتی که شرکت‌ها خودشان را برای چنین روز‌هایی آماده کنند. وی در تشریح برنامه‌های این هلدینگ سرمایه‌گذاری برای مدت پیش رو گفت: ما تقریبا تصمیم مان را گرفتیم که برای سال ۱۴۰۲ از پرتفوی فعلی مراقبت کنیم و اگر قرار است پولی را تزریق کنیم بیشتر به داخل پرتفو بیاوریم مگر اینکه با موارد استثنایی روبه رو شویم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده