تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۳۰۱۱۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان زنجان اعلام کرد؛

تداوم احیای واحد‌های راکد در سال ۱۴۰۲/ سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری شرکت‌های خارجی در غرب زنجان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان زنجان اعلام کرد که در سال جاری ۹ واحد راکد در استان زنجان شناسایی و تلاش برای احیای آن‌ها در جریان است.

به گزارش می‌متالز، «مجید گلشنی» مدیرکل صمت استان زنجان فرایند احیا واحد‌های راکد نیازمند همکاری دستگاه‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: از تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی انتظار می‌رود در راستای برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم و نقشه راه توسعه صنعتی و معدنی استان که مورد تاکید استاندار هم هست، از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای راه اندازی مجدد واحد‌های تولیدی استفاده گردد.

مدیرکل صمت استان زنجان با اشاره اینکه پیگیری رفع مشکلات قضایی سرمایه‌گذاران، تامین تسهیلات و جذب سرمایه‌گذار جدید برک‌ای تملک واحد راکد از مواردی است که برای احیای واحد‌های صنعتی درنظر گرفته می‌شود، افزود: احیای واحد‌های راکد صنعتی استان در زمره اقدامات ارتقای بهره‌وری استان بوده که در کنار سرمایه‌گذاری‌های قابل اجرا تامین‌کننده سرمایه‌گذاری مورد نیاز استان جهت تحقق رشد ارزش‌افزوده بخش صنعتی مورد هدف است.

وی با بیان اینکه برآورد سرمایه گذاری مورد نیاز برای را‌اندازی مجدد ۹ واحد صنعتی راکد در استان بالغ بر یک هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: با احیای این واحد‌ها زمینه اشتغال برای ۵۵۰ نفر در استان فراهم می‌شود.

گلشنی همچنین یادآور شد: از جمله محصولات تولیدی این واحد‌ها انوع چینی، فرآوری مالت، ریخته‌گری فولاد، شمش فولادی، انواع سیم و کابل مسی و مفتولی، آهن اسفنجی، نخ پلی استر و فرآوری مالت است.

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری چینی‌ها در غرب زنجان

وی با بیان اینکه در راستای رشد تولید و ایجاد توازن سرمایه‌گذاری در استان، در سال جاری شاهد سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری چینی‌ها در غرب زنجان بودیم و تاکید کرد: در جهت سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رشد تولید، سال جاری را با هدف رشد تولید بالاتر نسبت به سال گذشته آغاز کردیم.

مدیرکل صمت استان زنجان افزود: بر این اساس رشد تولید ۱۲۰ درصدی مازاد بر سال گذشته را هدف‌گذاری کردیم به طوری که طبق برنامه ریزی انجام شده مقرر شده سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته را به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری برسانیم.

وی با اشاره به آغاز مذاکرات با سرمایه گذاران جدید در جهت تحقق این امر عنوان کرد: یکی از این موارد مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی است که تاکنون مذاکره با ۲ سرمایه‌گذار چینی به نتیجه رسیده است و مقرر شده در غرب شهر زنجان سرمایه گذاری به‌صورت ارزی انجام گیرد.

گلشنی ادامه داد: این واحد‌ها بر اساس سند راهبردی تنظیم شده و نگاه‌مان بر این است که محصولاتی وارد استان شود که مورد نیاز استان بوده و تاکنون تولید نشده‌اند تا بتوانند حلقه‌های مفقوده ما را در زنجیره‌های تولید تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه یکی از سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تولید فروسیلیس بوده که بر اساس مبنای سند راهبردی توانسته سبد محصولات ما را متنوع‌تر کرده و یک محصول جدید را وارد استان کند، ادامه داد: فروسیلیس یکی از مواد اولیه مهم در صنعت فولاد به شمار می‌رود و با توجه به اینکه ما این زنجیره را در استان داریم، می‌تواند ماده اولیه برای این زنجیره باشد.

به گفته مدیرکل صمت استان زنجان، فروسیلیس یکی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت فولاد، ریخته‌گری و جوشکاری بوده که ظرفیت تولید این طرح سالانه ۳۰ هزار تن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری پیش بینی شده برای این طرح بالغ بر ۱۵ میلیون دلار است، یادآور شد: هم اکنون جواز تاسیس برای این طرح صادر شده و زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و پیش‌بینی شده عملیات اجرایی آن از هفته اول اردیبهشت‌ماه آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته در سال جاری مربوط به مونتاژ ماشین آلات معدنی و راهسازی بوده که این طرح نیز توسط سرمایه‌گذاری چینی به میزان ۱۵ میلیون دلار اجرایی خواهد شد، گفت: اقدامات اولیه لازم در خصوص این طرح نیز انجام پذیرفته و عملیات اجرایی آن از هفته پایانی فروردین‌ماه آغاز خواهد شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده