تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۰۱۲۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران خبر داد:

آغاز به کار فاز نخست مجموعه فولاد چابهار از سال آینده

‌می‌متالز - دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران از آغاز به کار فاز نخست مجموعه فولاد چابهار از سال آینده خبرداد.

به گزارشمی متالز، سردار حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران در بازدید از مجموعه کشت و صنعت مکران در چابهار طی گفتگوی رسانه‌ای با بیان این که سفر وی در راستای بازدید‌های دوره‌ای است که ماهانه از طرح‌های در حال اجرا در منطقه مکران صورت می‌گیرد، گفت:تمام طرح‌هایی که در منطقه در حال اجرا است به عنوان طرح‌های پیشران دارای یک ویژگی مشترک هستند و در واقع یک فعالیت مرکزی است که سایر فعالیت‌ها حول آن شکل می‌گیرد.

وی اظهار داشت: مجموعه کشت و صنعت مکران در چابهار در حوزه آبزیان و کشت‌های گلخانه‌ای و موز و به طور عمومی تولید میوه‌های گرمسیری فعالیت می‌کند.

دهقان ادامه داد:کشت و صنعت مکران در چابهار مجموعه بزرگ و عظیمی است که طی یک سال گذشته فعالیت آن شیب تندی به خود گرفته که امید می‌رود تا یک سال و نیم آینده عمده فعالیت‌های پایه این مجموعه به ثمر بنشیند و جنبه‌های شاخه‌ای و توسعه‌ای خود را به عهده بگیرد.

دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران با بیان این که عمده همت و تلاش فعالان مجموعه کشت و صنعت مکران معطوف مشارکت دادن جامعه محلی در فعالیت‌ها و بهره مندی مردم از فعالیت‌های مستقیمی است که در این مجموعه صورت می‌گیرد، افزود:این مجموعه برای ادامه فعالیت و این روی پای خود بایستد می‌بایست از خدمات پشتیبانی و حمایتی برخوردار شود.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود از مجموعه فولاد سه و دو دهم میلیون تنی چابهار به عنوان یکی از طرح‌های مهم منطقه نام برد و اضافه کرد:این طرح که چند ساله بود هم اکنون آهنگ توسعه خود را پیدا کرده و به پیش می‌رود.

دهقان از آغاز به کار فاز نخست مجموعه فولاد چابهار از سال آینده خبرداد و گفت:امیدواریم در نیمه نخست سال آینده این مجموعه به مرحله تولید محصول برسد.

دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران همچنین از ساماندهی بهتر مجموعه پتروشیمی چابهار خبرداد و بیان کرد:این مجموعه نسبت به دو ماه گذشته مدیریت خود را پیدا کرده و طرح از منظر طراحی کامل شده، اما در زمینه تامین و اجرای آن مشکلاتی در مسیر کار وجود داشت که اکنون مرتفع شده و امور جاری و روان است به شیوه‌ای که می‌توان امیدوار بود در فاصله زمانی مشخص هم پیشرفت را دید و هم وزن دهی کرد و هم به نوعی متوجه شد که کجای کار با مشکل مواجه است.

وی به تشریح طرح‌های در جال اجرا در منطقه چابهار پرداخت و اظهار داشت:مدیران اکنون بر فرآیند کاری مسلط شده و قادر هستند به خوبی مدیریت کنند و اگر مسیر طرح‌ها با همین آهنگ به پیش برود می‌توان امیدوار بود بخش اعظمی از مجموعه‌ها در اواسط نیمه اول سال ۱۴۰۴ در حال تولید محصول باشند و این گام بلندی است.

دهقان تاکید کرد:در زمینه مخازن، آبشیرینکن ها، انتقال آب، تولید انرژی و برق از طرح‌هایی است که با نگاه زیرساختی و با آهنگی مناسب در حال پیگیری و اجرا است، اما در بخش‌هایی نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت:ابتدا قرار بود مجموعه‌هایی که در این منطقه وجود دارند از امتیازات مربوط به مناطق آزاد بهره‌مند شوند که هنوز موفق نشده ایم شمول قانون را بر این موضوع تسری دهیم، ولی با تلاش‌هایی که در دولت و مجلس در حال انجام است به زودی به سرانجام خواهد رسید.

دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران ادامه داد: ترخیص کالا و سفارش در ساز و کار اداری با مشکلاتی مواجه است که این موضوع نیز طی هماهنگی‌های صورت گرفته، در حال بر طرف شدن است.

دهقان افزود: طرح‌ها در زمینه تامین مالی نیز با افت و خیز‌هایی مواجه بوده که امیدواریم آهنگ روانی به خود بگیرند و در کوتاه مدت مشکلات را رفع کرده و دورنمای خوبی از آینده منطقه داشته باشیم.

وی ادامه داد: چابهار و منطقه آزاد نیز یک پروژه محوری است و به تعبیری موتور محرکه و پیشران توسعه عمومی منطقه است که مشکلات مدیریتی که در آن وجود دارد به زودی رفع خواهد شد و تعهدات عمل نشده‌ای که دارند باید جبران شود نقش و کارکرد فراتر از موقعیت محلی ایفا کند.

این مسوول ابراز داشت: منطقه آزاد چابهار باید به سمتی حرکت کند که ضمن خدمت به توسعه اقتصادی و توسعه ملی کشور، ما بتوانیم کارکرد و نقش این منطقه را در اقتصاد جهانی و تامین جهانی بازیابی کنیم.

منبع: خبرگزاری رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده