تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۰۱۲۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

طرح مکانیسم تنظیم مرز کربن در صنعت فولاد اروپا

‌می‌متالز - با توجه به اخبار منتشر شده، طرح مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) توسط اتحادیه اروپا در صنعت فولاد اجرا خواهد شد تا میزان انتشار کربن کاهش یابد.

به گزارش می‌متالز، صادرکنندگان محصولات فولادی مستقر از اوکراین به اتحادیه اروپا باید در جریان جزئیات اجرای طرح مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) قرار بگیرند، زیرا این مکانیسم هنوز در حال توسعه می‌باشد.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند از اول اکتبر ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا آنچه را که در سال‌های اخیر روی مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) کار کرده است، پیاده سازی خواهد کرد. این طرح یک قانون مالیاتی جدید است که توسط واردکنندگان محصولات فولادی در اتحادیه اروپا پرداخت خواهد شد.

به نقل از چندین منبع خبری اقتصاد‌های توسعه یافته جهان غرب نیز محدودیت‌های واردات کربن را اعمال خواهند کرد، به عنوان مثال این در طرح ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا و ... اعمال خواهد شد. متأسفانه، در این مرحله، دولت اوکراین با وجود لغو محدودیت‌های تجاری محصولات اوکراینی در شرایط جنگ، نتوانسته است صادرات را از CBAM حذف کند. با این حال، این امکان هنوز وجود دارد و دولت باید در این زمینه با کمیسیون اروپا تعامل بیشتری داشته باشد.

در این میان معامله گران در روز دوشنبه (۱ می) گزارش دادند در ۱۸ آوریل، پارلمان اروپا پنج قانون از بسته Fit for ۵۵ را تصویب کرد. از جمله اسناد تایید شده شامل معرفی CBAM و اصلاح سیستم تجارت انتشار (ETS) در اتحادیه اروپا است. باید توجه داشت مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) برای ایجاد زمینه بازی برابر برای تولیدکنندگان در اتحادیه اروپا و فراتر از آن طراحی شده است.

به نقل از برخی تاجران، سیستم مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) شامل شرکت‌های اروپایی با انتشار کربن قابل توجه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌ها باید برای هر تن گاز گلخانه‌ای مورد نیاز مجوز لازم را بر حسب تن CO۲ دریافت یا خریداری کنند. باید توجه داشت که قیمت سهمیه‌ها در بازار آزاد شکل می‌گیرد.

همچنین تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند اتحادیه اروپا هدفی را برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بخش‌های ETS به میزان ۶۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سطوح سال ۲۰۰۵ تعیین کرده است.

برخی معامله گران گزارش دادند سهمیه‌های رایگان برای مشاغل اروپایی به تدریج از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۴ لغو خواهد شد. باید توجه داشت که رد کامل سهمیه‌های رایگان برای سال ۲۰۳۴ برنامه ریزی شده است.

به نقل از برخی منابع خبری مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) از ۱ اکتبر ۲۰۲۳ با یک دوره انتقالی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ به اجرا در خواهد آمد. باید توجه داشت که در این دوره، واردکنندگان فقط ملزم به ارائه گزارش خواهند بود و اجرای مکانیسم به موازات حذف تدریجی سهمیه‌های رایگان در ETS از ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۴ انجام خواهد شد.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند مقامات اتحادیه اروپا مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) را راهی برای مقابله با نشت کربن می‌دانند؛ بنابراین در این طرح یک ابزار با ابزار دیگر جایگزین می‌شود.

Andriy Glushchenko تحلیلگر مرکز GMK اظهار کرد: تولید کنندگان اروپایی این وضعیت را مبهم می‌دانند، زیرا مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) فقط در برابر واردات محافظت می‌کند، در حالی که صادرکنندگان اروپایی بدون حمایت باقی می‌مانند.

همچنین تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند از شروع سال ۲۰۲۶ واردکنندگان محصولات فولادی تعهدات مالی خواهند داشت. به عبارت دیگر آن‌ها می‌توانند کالا‌ها را تنها از طریق یک اظهار کننده مجاز CBAM به اتحادیه اروپا وارد کنند، که کالا‌ها را در موارد مربوطه ثبت می‌کند.

به نقل از چندین منبع خبری، اتحادیه اروپا مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) را به عنوان یک ابزار مالی ویژه اعلام می‌کند که وارد کنندگان را مجبور می‌کند همان قیمتی را برای انتشار CO۲ بپردازند که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اروپایی پرداخت می‌کنند.

در این میان معامله گران در روز دوشنبه (۱ می) گزارش دادند وقتی قیمت انتشار CO۲ در طرح اصلاح سیستم تجارت انتشار (ETS) اتحادیه اروپا بالای ۸۵ یورو در نظر گرفته می‌شود، آیا تولیدکنندگان اروپایی می‌توانند برای هر تن گاز‌های گلخانه‌ای ۸۵ یورو یا بیشتر پرداخت می‌کنند؟ این دور از واقعیت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۹ تولید کننده فولاد در اتحادیه اروپا با ظرفیت کل تولید ۱۲۸ میلیون تن فولاد در سال وجود دارد.

به نقل از برخی تاجران، مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) تأثیر بیشتری بر شرکت‌های فولاد اوکراینی نسبت به رقبای آن‌ها از کشور‌های دیگر خواهد داشت، زیرا وابستگی صنعت اوکراین به بازار اتحادیه اروپا در شرایط جنگ و مشکلات لجستیکی افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند در مجموع، یک سوم صادرات اوکراین به اتحادیه اروپا ممکن است تحت قانون CBAM قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کالا‌های صادراتی کربن زا شامل برق، محصولات تصفیه شده، کود، سیمان، آلومینیوم و همچنین محصولات آهن و فولاد از جمله آهن خام، محصولات فولادی نیمه تمام، محصولات نورد شده، لوله و ... و همچنین هیدروژن، پلیمر‌ها و مواد شیمیایی آلی می‌باشند. باید توجه داشت که با گذشت زمان، مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) تمام صنایعی را که تحت طرح اصلاح سیستم تجارت انتشار (ETS) اروپا قرار می‌گیرند، پوشش خواهد داد.

گزارش جدید صادرکنندگان محصولات فولادی

به نقل از برخی منابع خبری، گزارش انتقال باید شامل اطلاعات مربوط به حجم صادرات، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خاص (مستقیم و غیر مستقیم) و پرداخت کربن در کشور مبدأ باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد واردکننده باید اولین گزارش فصلی را تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ ارائه کند. باید توجه داشت که در بخش فولاد، تولید آلومینیوم و هیدروژن انتشار کربن مستقیم در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در بقیه موارد انتشار مستقیم و غیرمستقیم در نظر گرفته می‌شود. گزارش باید حداکثر تا یک ماه پس از پایان سه ماهه ارسال شود و عدم تشکیل پرونده جریمه خواهد داشت.

همچنین تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، تولید کننده می‌تواند برای ثبت نام در ثبت الکترونیکی CBAM و ثبت یک اظهارکننده مجاز CBAM اقدام کند که اطلاعات مربوط به انتشار CO۲ تأیید شده از تولید کالا در اختیار او قرار خواهد گرفت.

Olga Boyko هماهنگ‌کننده کمیته بوم شناسی صنعتی و توسعه پایدار اتحادیه تجاری اروپا، اظهار کرد: یک اظهارکننده مجاز CBAM باید توسط مقام ذیصلاح در کشوری که واردات به آن انجام می‌شود تأیید شود.

به نقل از برخی تاجران، تا ۳۱ می‌هر سال، یک اظهارکننده مجاز CBAM باید یک اظهارنامه CBAM برای سال تقویم قبلی را از طریق رجیستری CBAM ارسال کند و همچنین اولین اظهارنامه باید در سال ۲۰۲۷ برای سال ۲۰۲۶ ارائه شود.

به گفته Olga Boyko بیانیه CBAM باید شامل موارد زیر باشد:

مقدار کل هر یک از انواع کالا‌های وارد شده در سال تقویمی قبل، بر حسب مگاوات ساعت برای برق و بر حسب تن برای سایر کالا‌ها بیان شده باشد.

مجموع انتشارات تایید شده از تولید این کالاها، بر حسب تن انتشار CO۲ در هر مگاوات ساعت برق یا برای سایر کالا‌ها بر حسب تن انتشار CO۲ در هر تن از هر نوع کالا بیان می‌شود.

تعداد کل گواهی‌های CBAM مربوط به کل انتشار در بند ۲، پس از پرداخت هزینه CO۲ در کشور مبدا باید بیان شود.

یک کپی از گزارش تأیید انتشار CO۲ صادر شده توسط یک تأیید کننده معتبر ارائه شود.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند تا ۳۱ می‌هر سال، یعنی در زمان ارائه اظهارنامه CBAM، تعداد گواهینامه CBAM مورد نیاز باید از قبل توسط اظهار کننده مجاز CBAM محاسبه شود.

به نقل از برخی منایع خبری، اوکراین قبلاً قوانینی در مورد نظارت، گزارش و تأیید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تنظیم کرده که کاملاً با قوانین اعمال شده در اتحادیه اروپا مطابقت دارد. با این حال، کاربرد آن در اوکراین هنوز یکنواخت نیست و این سؤال باقی می‌ماند که آیا اتحادیه اروپا داده‌های MRV اوکراین را برای اهداف CBAM بدون تأیید اضافی می‌پذیرد یا خیر. در نتیجه مقامات اوکراینی قطعا باید به این مورد توجه کنند.

تاثیر CBAM بر اقتصاد اوکراین

تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند نتیج برآورد‌های انجام شده از تأثیر CBAM بر تولیدکنندگان اوکراینی متفاوت می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از تعریف طرح کاری CBAM، انجمن تجاری اروپا در می ۲۰۲۲ تخمین زد که تولیدکنندگان اوکراینی که محصولات خود را به اتحادیه اروپا صادر می‌کنند سالانه بیش از ۱ میلیارد یورو مالیات کربن پرداخت خواهند کرد. باید توجه داشت که پیش نویس به روز شده از طرح کاری CBAM در مقایسه با نسخه‌ای که کمیسیون اروپا در جولای ۲۰۲۱ ارائه کرد، الزامات سخت گیرانه تری دارد. با این حال، طبق آخرین ارزیابی‌های تحلیلگران EY در اوکراین، CBAM به طور بالقوه می‌تواند ۳۰۰ میلیون دلار برای تولید کنندگان مستقر در اوکراین هزینه داشته باشد.

به نقل از چندین منبع خبری، اختلاف در برآورد‌ها کاملاً موجه می‌باشد، زیرا بر اساس ارقام صادرات از سال‌های مختلف تهیه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رقم نهایی به حجم و ساختار صادرات اوکراین به اتحادیه اروپا در سال گزارش بستگی دارد.

طبق برآورد‌های قبل از جنگ دانشکده اقتصاد Kyiv (KSE)، شرکت‌های مستقر در اوکراین در سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ می‌توانند سالانه تا ۳۹۶ میلیون یورو ضرر کنند. طبق مطالعه مرکز GMK قبل از جنگ، معرفی CBAM می‌تواند برای صادرکنندگان اوکراینی ۵۶۶ میلیون یورو در سال هزینه داشته باشد.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه ایجاد شده برای شرکت‌های آهن و فولاد اوکراین از اجرای طرح مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) حدود ۳۹۸ میلیون یورو در سال هزینه خواهد داشت. برآورد‌های بعدی حاکی از از دست دادن صادرات صنعت فولاد اوکراین از طریق معرفی CBAM به میزان ۱۵۵ تا ۲۰۰ میلیون یورو در سال است.

تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند به دلیل جنگ روسیه و اوکرانی، اجرای سیستم نظارت، گزارش و تأیید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در اوکراین به حالت تعلیق درآمد.

به نقل از برخی تاجران، حتی با وجود جنگ بین روسیه و اوکراین، اوکراین از اقدامات مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) مستثنی نشد. بر اساس گزارش سرویس آمار دولتی، تولید صنعتی در اوکراین در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۶.۹ درصد کاهش یافت. این در حالی است که وخامت اوضاع در ماه‌های اکتبر تا دسامبر سال گذشته و پس از شروع حملات موشکی به زیرساخت‌های انرژی و وقفه در تامین برق مشاهده شد. باید توجه داشت که در شرایط حمله روسیه به اوکراین، شرکت‌های صنعتی به طور موقت کار خود را متوقف کردند یا تولید را کاهش دادند. منابع خبری گزارش دادند که اتحادیه اروپا خسارات عظیم انسانی و صنعتی اوکراین که ناشی از خصومت‌ها بوده را در نظر نگرفته است.

پیش از این، KSE معتقد بود که برای اوکراین ضروری است که شرایط فردی اجرای CBAM را توسعه داده و اعمال کند. چنین شرایطی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دسترسی به فناوری‌های سبز پیشرفته و مشارکت در پروژه‌های بزرگ کربن زدایی (به عنوان مثال، توسعه تولید و استفاده از هیدروژن)؛
  • در نظر گرفتن دوره انتقالی اضافی برای اجرای CBAM؛
  • حمایت مالی برای تغییر آب و هوا در اقتصاد اوکراین؛
  • در نظر گرفتن یک مکانیسم جداگانه CBAM برای اوکراین؛
  • کاهش یا لغو محدودیت‌های موجود در صادرات به اتحادیه اروپا به عنوان مکانیزم‌های جبرانی.

همچنین تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱ می) اعلام کردند متن CBAM تصویب شده توسط پارلمان اروپا مقرر می‌دارد که در صورت بروز پیامد‌های مخرب برای زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشوری که CBAM در آن اعمال می‌شود، کمیسیون اروپا باید وضعیت را ارزیابی کند و ممکن است تغییرات مناسبی را در روش اعمال CBAM پیشنهاد کند. دولت ما قطعا باید در این راستا با کمیسیون اروپا همکاری کند.

با این حال به نقل از برخی تاجران، پس از راه اندازی مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM)، تولید کنندگان مستقر در اوکراین چاره‌ای جز سازگاری با شرایط جدید با وجود جنگ سخت در کشور نخواهند داشت. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرکنندگان مستقر در در اتحادیه اروپا باید در جریان جزئیات اجرای CBAM باشند، زیرا مکانیزم دقیق تنظیم کربن برای واردات هنوز در حال توسعه می‌باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده