تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۰۱۲۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خبر داد:

وجود ۵۵۴ معدن فعال در سطح آذربایجان شرقی

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۵۵۴ معدن در سطح استان در حال فعالیت هستند.

به گزارش می‌متالز، جبار علی ذاکری در مراسم افتتاح پروژه فیلتر پرس باطله یک شرکت صنایع معدنی و تولیدی در اهر، ضمن گرامیداشت هفته کارگر و روز معلم گفت: توسعه معادن در استان در برنامه راهبردی دولت قرار گرفته و خوشبختانه در حال حاضر حدود ۵۵۴ معدن فعال در استان وجود دارد و در طول سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۲ معدن راکد در استان فعال شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز تا ۴۵ معدن راکد مجدد فعال شود و با فعالیت این معادن توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته استان آذربایجان شرقی بهتر شود.

وی همچنین دومین برنامه راهبردی دولت در حوزه معدن را ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی استان عنوان کرد و خواستار توجه ویژه به این امر در ایجاد فرصت‌های تولید و اشتغال شد.

ذاکری با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه‌های برق استان آذربایجان شرقی جوابگوی انرژی برقی معادن نیست، گفت: یکی از معضلات معادن بزرگ در این استان استفاده از ظرفیت‌های شبکه برق می‌باشد که این امر مشکلاتی را برای شبکه برق استان ایجاد می‌کند و انتظار داریم معادن در کنار توسعه، بحث احداث نیروگاه را نیز در نظر داشته باشند و در این راستا به مس سونگون نیز اعلام کردیم هرچه سریعتر برای ایجاد نیروگاه برق برای مصارف خود اقدام کنند تا شاهد کاهش بار مصرف از شبکه برق استان باشیم.

وی گفت: در پروژه فیلتر پرس باطله شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل از تکنولوژِی جدید و نوظهور استفاده شده است و توصیه می‌کنیم برای افزایش بهره وری در معادن و کاهش اتلاف در معادن حتماً شرکت‌های فعال از این تکنولوژی‌های نوین استفاده کنند.

ذاکری همچنین افزود: کشور ایران در حوزه مواد و متالوژی در منطقه از معادن فلزات گرانبها و فلزات خاکی نایاب غنی می‌باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در ادامه گفت: در این راستا برنامه پنج کشور توسعه یافته دنیا خودکفایی و بی نیازی می‌باشد که در برنامه کلان دولت سیزدهم نیز قرار گرفته و امیدواریم در معادن سطح کشور از این فرصت استفاده شود.

وی از سرمایه گذاران بخش خصوصی معدن مس انجرد شهرستان اهر نیز خواست در کنار بحث توسعه به انتظاراتی که مردم و روستائیان از آن‌ها دارند رسیدگی کنند چرا که توسعه معادن در گرو توسعه منطقه می‌باشد که باید توجه ویژه شود.

وجود ۵۵۴ معدن فعال در سطح آذربایجان شرقی

امام جمعه اهر نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری و روز معلم گفت: از ظرفیت‌های معدن مس انجرد باید برای ایجاد اشتغال، آبادانی و عمران مناطق روستایی و شهری منطقه ارسباران استفاده شود.

حجت الاسلام جواد حاجی زاده گفت: فعالیت معادن و ایجاد تولید و اشتغال باعث مهاجرت معکوس در منطقه خواهد شد و این امر باعث برگشت نیرو‌های انسانی برای کار و تلاش در این منطقه خواهد بود.

وی ظرفیت‌های معدنی و خدادادی موجود در کشور را بسیار بالا برشمرد و گفت: باید از این ظرفیت‌های خدادادی به نفع مردم، عمران و آبادانی کشور استفاده شود.

امام جمعه اهر در ادامه به شعار سال و عمل به منویات مقام معظم رهبری در این خصوص نیز اشاره کرد و افزود: هرجا تولید افزایش یابد مهار تورم نیز اتفاق خواهد افتاد و این تولید با فعالیت معادن و شرکت‌های صنعتی بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

پروژه فیلتر پرس باطله شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل طی مدت شش ماه با مجموع هزینه ۱۵۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی این شرکت و همکاری سهامداران تامین و در این سیستم تجهیزات و استاندارد‌های به روز دنیا استفاده شده است و فیلتر‌های به کار رفته در این سیستم نیز دو در دو با مجموع ۲۰۰ عدد فیلتر در چهار عدد پکیج که سه پکیج در فضای ۶۰۰ متر مربع در حال سرویس دهی و یک پکیج هم به صورت استندبای عمل می‌کنند و در کل سالانه در این پروژه ۶۰۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده