تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۳۰۱۳۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فقط ۳ درصد از ۱۹۵ میلیارد تومان حقوق دولتی به کردستان بازگشته است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صمت کردستان گفت: از ۱۹۵ میلیارد تومان حقوقات دولتی استان تنها سه درصد آن به کردستان برگشت داده شده است.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان کردستان که در استانداری برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت صمت پرداخت و اظهار داشت: میزان وصولی حقوقات دولتی استان در سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که بر اساس تبصره (۶) ماده ۱۴ قانون معادن باید ۱۹۵ میلیارد تومان آن به استان برگشت داده می‌شد، اما تنها سه درصد آن به استان برگشت داده شده است.

وی با اشاره به عدم تمایل شرکت‌های توسعه‌ای مانند ایمیدرو و شستا به سرمایه‌گذاری در استان گفت: نهادینه کردن مسئله سرمایه‌گذاری در استان با توجه به توازن منطقه‌ای ضروری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان تامین ارز را از مشکلات و نگرانی‌های واحد‌های تولیدی استان عنوان کرد و افزود: تامین ارز مورد نیاز واحد‌های تولیدی از سوی بانک مرکزی به صورت قطره چکانی، مشکلات اساسی برای واحد‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کرده و این واحد‌ها را در زمینه خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی یکی دیگر از مشکلات استان را بازگشت ارز حاصل از صادرات به استان دانست و بازگشت ارز در بخش تولیدی و غیرتولیدی را ۱.۱ میلیارد یورو عنوان کرد.

خلیقی با اشاره به معاف بودن کشور‌های عراق و افغانستان در سال ۹۷ در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از آنجا که مراودات تجاری کردستان با عراق به صورت ریالی است از رئیس قوه قضاییه در خواست داشته که مراودات تجاری و اقدامات لازم با کشور عراق انجام شود تا تولیدکنندگان کردستان دچار ضرر و زیان نشوند.

وی با اشاره به معدنی بودن استان و وجود چهار پهنه اکتشافی در شهرستان‌های دیواندره، سقز، بانه و بیجار اظهار کرد: ۵۷ درصد مساحت استان کردستان زیر پهنه معدنی قرار دارد.

رئیس سازمان صمت کردستان ایجاد زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی با فرآوری مواد اولیه در معدن را از اهداف مورد نظر صنعت، معدن استان بیان کرد.

وی تعداد واحد‌های صنعتی استان را هزار و ۲۷ واحد صنعتی ذکر کرد و گفت: هم اکنون تعداد ۱۶۳ واحد غیرفعال بوده و فعال سازی واحد‌های راکد و غیرفعال از اقدامات مهم صنعت معدن است.

رئیس سازمان صمت کردستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۹ هزار نفر در واحد‌های صنعتی فعال استان مشغول فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: طلای زرکوب با تولید سالانه ۵ تن طلای خالص ۵۰ درصد طلای کشور را تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ده‌ها پروژه در طول زنجیره فولاد تعریف شده است، یادآورشد: تاکنون پنج مورد از این پروژه‌ها به سرانجام رسیده و از ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

خلیقی با ذکر اینکه امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ کردستان در رده ۱۷ پروژه تولید زنجیره فولاد قرار گیرد، به پتانسیل‌های معدنی و صنعتی استان اشاره کرد و افزود: این قابلیت در کردستان وجود دارد که به سمت صنعتی شدن حرکت کند.

به گفته وی، شهرستان بانه و سقز قطب تولید لامپ و لوازم خانگی در کشور محسوب می‌شود بطوریکه بانه ۷۰ درصد لامپ ایران را تولید می‌کند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کردستان مجوز صنعتی طرح‌های صنعتی استان را هزار و ۹۵۰ مورد عنوان کرد و افزود: ایجاد اشتغال ۳۱ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۶۸۷ نفر در این طرح‌ها پیش‌بینی شده است.

وی گفت: طرح‌های خوبی در مجموعه صنعت معدن پیش بینی شده که زنجیره فولاد یکی از این طرح هاست.

رئیس سازمان صمت کردستان حمایت از صنایع کوچک و توسعه صنعت صادرات محور و تعریف طرح‌های اشتغال‌زا را اولویت سازمان صمت دانست و افزود: این مجموعه به شرکت سرمایه‌گذاری شستا ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری شستا در ۲ شهرستان در اولویت قرار دارد.

به گفته خلیقی، فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری خارجی مورد توجه جدی استاندار کردستان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده