تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۳۰۱۷۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت گلستان خبر داد؛

وصول حقوق معادن ۲۵ میلیارد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: سال گذشته ۵۳ هزار مترمربع فرش دستباف به وزن ۲۱۱ تن در گلستان تولید شده که ۵۵۴ متر به وزن دو تن صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، درویش علی حسن زاده اظهار کرد: سال گذشته ۲۳.۸ میلیارد تومان در قالب تسهیلات خانگی به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: در ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۰ شرکت دانش بنیان داشتیم که به ۳۲ واحد ارتقا یافتند و برای پنج واحد صنعتی هم مجوز تحقیق و توسعه صادر شده است.

وی توضیح داد: سال گذشته ۵۳ هزار مترمربع فرش دستباف به وزن ۲۱۱ تن تولید شده که ۵۵۴ متر به وزن دو تن صادر شده است.

حسن زاده بیان کرد که مشکلات رفع تعهد ارزی و برگرداندن چهار ماهه ارز سبب این کاهش صادرات شده، زیرا فرش کالایی است که در خوشبینانه‌ترین حالت ۹ ماه برای عرضه آن زمان لازم است لذا پیگیری‌های انجام شده و از اواسط سال گذشته مصوبه تغییر کرد و برگشت ارز به ۹ ماه رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و پایین بودن دستمزد هم از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت است و تحریم‌ها هم سبب شده بسیاری از بازار‌های خود را از دست دهیم.

حسن زاده بیان کرد: همچنین کیفیت مواد اولیه هم پایین آمده و باعث شده سهم بازار ایرانی در منطقه کاهش یابد.

وی در خصوص وصول حقوق دولتی از معادن توضیح داد که در سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان حقوق دولتی وصول شده که برای اولین بار است که این اتفاق رخ داده است و این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۶.۷ میلیارد تومان بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه مبادلات زمینی عبور کامیون‌ها از مرز اینچه برون، تعداد خودرو‌های عبوری روزانه ۹۰ دستگاه کامیون بود که تلاش می‌کنیم به ۱۵۰ دستگاه کامیون برسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد: هزار و ۱۳۰ واحد صنعتی داریم که از این حدود ۵۵ الی ۶۰ درصد آن‌ها بالای ۵۰ درصد فعالیت دارند.

حسن زاده گفت: طبق پایش‌ها این واحد‌ها به واسطه نداشتن تسهیلات یا سرمایه در گردش غیرفعال نیستند بلکه برخی قابلیت فعالیت ندارند، چون ماشین آلات آن‌ها قدیمی شده و بعضی هم مشکلات مدیریتی و شراکتی دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده