تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۳۰۱۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(14 اسفند) / فشار فروش سهام از کجا آب می‌خورد؟

می متالز - سنگینی عرضه‌ سهام که از ساعت پایانی معاملات دیروز در بورس تهران پدیدار شد، امروز با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است. میل غالب سهامداران به فروش که رفته‌رفته صنایع بزرگ و کوچک را در برگرفت، در یک‌ساعت مانده به پایان معاملات بیش از 1400 واحد از ارتفاع شاخص کل کاست.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(14 اسفند)  /  فشار فروش سهام از کجا آب می‌خورد؟

به گزارش می متالز،  با نگاه به وضعیت نسبتا مساعد متغیرهای درونی سهام و بازار جهانی، فشار عمومی فروش و فقدان تقاضای موثر در بورس تهران را باید به اثرات منفی افت بهای ارز در بازار آزاد نسبت داد.  

امروز تقریبا تمام سهم‌های اصطلاحا دلاری بورس تهران تحت فشار شدید عرضه در حال معامله هستند. در بین گروه‌های بزرگ، سهم‌های زیرمجموعه فلزات اساسی و معدنی‌ها بار عرضه را بیشتر حس می‌کنند و قیمت این سهم‌ها افت وسیع و شدیدتری را در مقایسه با دیگر صنایع کالایی چون پالایشی و پتروشیمی تجربه می‌کند. البته عرضه‌های زیاد گروه‌های دیگر را هم مصون نگذاشته و سهام خودرویی، بانکی و دیگر گروه‌های کوچک و متوسط هم در حال عقبگرد  هستند. شاخص کل با افت امروز مرز 163 هزار واحد را هم واگذار کرد تا در مقایسه با اوج زمستانی خود در هفته قبل اصلاح 2/5 درصدی را ثبت کرده باشد.

نگاهی به ریشه‌های رشد و افت قیمت سهام نشان می‌دهد که رفتار معامله‌گران بورسی در معاملات امروز خالی از هیجان نیست. حرکت دسته‌جمعی فروشندگان و میل به خروج از جریان معاملات در حالی قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده که بازار جهانی در شرایط نسبتا متعادلی به سر می‌برد و معادلات حاکم بر سودآوری شرکت‌ها-جز روند دلار- در این چند روز تغییر خاصی نکرده است. «دنیای بورس» دیروز در گزارشی زیر عنوان «کج‌فهمی بورس از نوسانات دلار» به بررسی انحراف عمدتا رفتاریِ قیمت سهام در واکنش به نوسان بهای ارز در بازار آزاد پرداخت. تصویر ناقص بسیاری از معامله‌گران از میزان اثرپذیری سهام از تغییر بهای دلار که عمدتا ناشی از نظام چندنرخی ارز در اقتصاد کشور است را باید متهم اصلی فشار عرضه در بازار سهام، آن هم درست پس از افت‌های شدید قیمت ارز در بازار آزاد طی چند روز اخیر دانست.

زنجیره فولادی در خط مقدم ریزش شاخص

سهام گروه فلزات اساسی و با محوریت فولادی‌ها، امروز با فشار فروش زیادی مواجه هستند. افت نرخ دلار و بازگشت آرامش نسبی در روزهای پایانی سال به این بخش از اقتصاد کشور از یک سو و کسب بازدهی‌های منطقی در کوتاه‌مدت از سوی دیگر مهمترین عوامل در این اصلاح به شمار می‌آیند. هرچند در این موج اصلاحی حجم و ارزش معاملات گروه افت معناداری دارد اما عدم تمایل به خرید در عین ریزش قیمت‌ها و نزدیک شدن به قیمت‌های پر تقاضای روزهای گذشته حاکی از نوعی بی رغبتی برای خرید تا مشخص شدن شرایط کلی بازارهای موازی‌ست.

سیگنال‌های ارسالی از تقاضا برای محصولات فولادی در سررسیدهای سال آینده حاکی از عدم کشش و تمایل به خرید در قیمت‌های بالاتر است. از سوی دیگر در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز نمادهای مرتبط با سنگ‌آهن نیز با فشار فروش همراه هستند. نمادهای «کگل» و «کچاد» به عنوان غول‌های سنگ‌آهنی در کنار هلدینگ‌های وابسته نظیر «ومعادن» و «وامید» در سرلیست نمادهای موثر بر ریزش شاخص کل دیده می‌شوند.

عطش بسیار پایین برای خرید قیمت‌های کنونی در کنار تمایل سهامداران به حفظ سود منجر به ریزش هرچه بیشتر قیمت‌ها شده‌است. اما شدت ریزش برای سرمایه‌گذاران چندان چشم‌گیر نیست و همین عامل منجر به عدم هجوم برای فروش شده‌است. در این میان، افت ارزش معاملات و سفارش‌های فعال در دو سمت خرید و فروش، فضا را برای کشیدن رِنج‌های مثبت و منفی فراهم کرده که نوسان زیاد آخرین قیمت‌های معامله را در برخی نمادها رقم زده است.

رونق لاستیک‌سازان در بورس

صنعت لاستیک‌سازی این روزها با اقبال خوب سرمایه‌گذاران مواجه شده است. افزایش نرخ لاستیک در بازار آزاد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در کنار بالا رفتن توان تولید شرکت‌های لاستیک‌ساز با استفاده از وام‌های احتمالی وزارت صنعت و رونق مجدد تولید خودرو در ماه‌های پایانی سال، همه و همه از مواردی‌ست که شرکت‌های مرتبط را در کانون توجهات اهالی بازار سرمایه قرار داده است. اما اینکه تاثیر هر یک از موارد فوق بر میزان سودآوری شرکت‌های لاستیک‌ساز بورسی (که بخش بزرگی از کل تولید لاستیک کشور را در برگرفته‌است) چقدر است و چه میزان از این افزایش نرخ‌ها در بازار آزاد به جیب شرکت‌ها می‌رود، نکته مهمی‌ست که باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد. افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، به‌خصوص کائوچوی طبیعی به عنوان یک ماده تماما وارداتی و زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی و عدم انتفاع شرکت‌های لاستیک‌ساز از افزایش نرخ‌های بازار تا تصویب رسمی افزایش نرخ و رقابت‌پذیر شدن لاستیک‌های قاچاق در بازار‌، از جمله ریسک‌های مهم این صنعت هستند.

عناوین برگزیده