تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۰۱۷۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بی‏‏‌توجهی فلزی‏‏‌ها به داده‏‏‌های فدرالی

‌می‌متالز - کالا‌های صنعتی به رشد ۲۵واحدی دیگر در نرخ بهره در ماه مه واکنش محدودی نشان دادند. فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا این میزان رشد نرخ بهره را مدنظر داشتند، بنابراین تاثیر این تصمیم بر بازار‌ها پیش از این اثرگذار شده بود.

به گزارش می‌متالز، با این حال، سخنان پاول مبنی بر عدم‌کاهش نرخ بهره در سال‌جاری و احتمال افزایشی دیگر در نرخ بهره آمریکا با توجه به داده‌های تورمی، با افزایش نگرانی از بروز رکود، چشم انداز بازار‌های جهانی در سال‌جاری میلادی را بیش از گذشته تیره و تار کرد.

بی توجهی فلزی‌ها به داده‌های فدرالی

فدرال‌ رزرو در آخرین نشست خود که روز چهارشنبه دوم ماه مه برگزار شد، مطابق انتظار فعالان بازار میزان نرخ بهره را ۲۵واحد دیگر افزایش داد و به این ترتیب میزان نرخ بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی به ۵ تا ۲۵/ ۵‌درصد رسید. از ۱۰ مارس ۲۰۲۲ فدرال‌رزرو برای مهار تورم آمریکا به اجرای سیاست انقباضی با افزایش نرخ بهره روی آورده است. طی ۱۰جلسه غیر‌متوالی نرخ بهره آمریکا از بازه صفر تا ۲۵/ ۰‌واحد درصد به رقم فعلی رسیده است.

در حالی که در ابتدای امر سقف رشد نرخ بهره برای مهار تورم آمریکا برابر ۵‌درصد درنظر گرفته شده بود، امروز احتمال رشد بیشتری در نرخ بهره برای مهار تورم تا سطح مدنظر ۲درصدی داده می‌شود. این در حالی است که همین میزان رشد نرخ بهره نیز بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی را در معرض بروز رکود اقتصادی قرار داده و به کاهش فعالیت تولیدی در آن (مطابق داده‌های شاخص مدیران خرید و تولید ناخالص داخلی) منجر شده است. واکنش کامودیتی‌ها با محوریت محصولات زیرگروه انرژی، مواد غذایی و در نهایت فلزات صنعتی به رشد نرخ بهره آمریکا محدود بود. فعالان بازار‌های کالایی دنیا احتمال رشد ۲۵واحدی دیگر در نرخ بهره را می‌دادند و از قبل تاثیر این رشد نرخ بهره بر معاملات دیده شده بود.

فدرال رزرو عقب نمی‌نشیند

جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از جلسه فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره اعلام کرد که تورم همچنان نگرانی اصلی این نهاد مالی است، بنابراین فعلا نمی‌توان با قطعیت گفت که چرخ افزایش نرخ بهره در آمریکا به پایان رسیده است. وی افزود: در شرایط کنونی آمادگی اجرای کار‌های بیشتری را داریم و پس از ماه ژوئن تصمیمات بعدی برای نرخ بهره اخذ می‌شود. وی همچنین در این نشست احتمال کاهش نرخ بهره در نیمه دوم امسال را بعید دانست و ادامه داد: احتمالا کاهش نرخ تورم، زمان‌بر است؛ بنابراین نمی‌توان به کاهش نرخ بهره در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امید داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده