تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۴
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۱۳۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رکود مسکن در چین، فلزات را زمین‌گیر کرد

‌می‌متالز - آوریل تا ژوئن فصل افزایش تقاضا برای فلزات در بخش ساختمان‌سازی چین است، ولی رکود بازار مسکن در چین باعث شد تا امسال تقاضایی در این‌بخش وجود نداشته باشد. داده‌های آماری نشان می‌دهد غول‌های ساخت و ساز چین به دلیل سیاست‌های دولت و چشم‌انداز منفی تقاضا، به جای پروژه‌های جدید به تکمیل پروژه‌های قدیمی مشغولند.

به گزارش می‌متالز، بازار مسکن ایران در حالی آماده اوج معاملات در نیمه گرم سال و به خصوص پس از فصل امتحانات می‌شود که رکود سنگین و کم سابقه در بازار مسکن چین بازار فلزات جهانی را زمین‌گیر کرد. آوریل تا ژوئن فصل اوج ساخت و ساز‌ها در چین است، ولی سیاست دولت چین با هدف کاهش بدهی‌های بخش املاک باعث شده تا شرکت‌های ساختمانی به جای آغاز طرح‌های جدید فقط بروی پروژه‌های نیمه تمام خود متمرکز باشند و همین مسئله تقاضا برای فلزات را در فصل اوج تقاضا کاهش داده است.

قیمت روی، سنگ آهن، میلگرد، قراضه و سایر فلزات در بازار‌های جهانی نسبت به متغیر‌های بخش مسکن در چین حساسیت بالایی دارند.

روی درگیر با رکود مسکن

موسسات تحقیقاتی مختلف بیشترین تقاضا برای فلز روی را در بخش ساختمان سازی چین عنوان می‌کنند، ولی رکود بازار مسکن چین بازار جهانی روی را به آتش کشید. هر تن روی اکنون حدود ۲۶۵۰ دلار معامله می‌شود.

رکود مسکن در چین، فلزات را زمین‌گیر کرد


براساس نمودار قیمتی روی، طی سال‌های گذشته با افزایش ساخت و ساز‌ها در چین قیمت هر تن روی خیلی سریع از کانال ۳ هزار دلار بالاتر می‌رفت و در مقابل با پایان فصل ساخت و ساز قیمت روی نزولی می‌شد اکنون با وجود نزدیک شدن به فصل ساخت و ساز‌ها در چین قیمت روی نه تنها صعودی نشد بلکه اگر کف قیمتی فعلی از دست برود احتمال سقوط قیمت جهانی آن به کمتر از ۲ هزار دلار نیز وجود دارد.

سنگ آهن

رکود بازر مسکن در چین دلیل اصلی ریزش قیمت سنگ آهن است. کاهش تقاضای چینی‌ها برای سنگ آهن طی ماه‌های گذشته باعث شده تا بازار آن به شدت ریزشی شود. تا چند ماه قبل برخی موسسات مانند موسسه تحقیقاتی فیچ چشم‌انداز مثبتی برای قیمت سنگ آهن متصور بودند، ولی اکنون تقاضای خاصی از بخش مسکن چین در بازار سنگ‌آهن وجود ندارد، در مقابل تولیدکنندگان عرصه سنگ آهن را به اوج مقدار تاریخی رسانده‌اند.

رکود مسکن در چین، فلزات را زمین‌گیر کرد


اواخر سال ۲۰۲۲ بلومبرگ از نتیجه مثبت یک نظرسنجی برای بخش مسکن چین خبر داد و چشم‌انداز رشد این بخش باعث شد تا سنگ آهن روند قیمتی صعودی را از محدوده ۸۰ دلار به ازای هر تن آغاز کند، ولی داده‌های ناامیدکننده چین بازی را تغییر داد تا شاید سنگ آهن بار دیگر به سمت کف قیمتی ۸۰دلار حرکت کند.

میلگرد

رکود بازار مسکن چین بازار میلگرد را نیز متاثر کرد. بعضی از منابع مانند رویترز کاهش شدید قیمت میلگرد را مقصر ریزش قیمت‌ها در بازار سنگ آهن معرفی می‌کنند. به هر حال طی هفته‌های گذشته میلگرد پرچم‌دار ریزش‌ها در بورس فلزات لندن و بازار بندر شانگ‌های بود. اگرچه رشد نرخ ارز قیمت میلگرد را در بازار داخلی ما افزایش داد.

قراضه

عطش تقاضا برای قراضه با داده‌های ضعیف بخش مسکن در چین فروکش کرد. همین چند ماه قبل تقاضا برای قراضه به خصوص از سوی فولادسازان ترکیه هر روز افزایش پیدا می‌کرد، ولی حالا هر تن قراضه به کمتر از ۴۰۰ دلار رسیده است و اگر روند نزولی آن ادامه داشته باشد شاید تا چند هفته دیگر قیمت قراضه کف قیمتی ۳۰۰ دلار را از دست بدهد. فست‌مارکت در گزارشی مدعی شد بخشی از قراضه‌های صادراتی به بندر شانگ‌های بدون مشتری مانده‌اند، زیرا چینی‌ها تمایلی به خرید ندارند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده