تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۳۰۱۸۹۰
سرویس خبر : انرژی

‌ سند بومی‌سازی چرخه سوخت

‌می‌متالز - ایران توانست کیک زرد را با استفاده از روش هیپ‌لیچینگ تولید کند و با این اقدام، ظرفیت تولید کیک زرد حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و آن‌طور که اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم گفته، تکرار این فرآیند در سایر معادن در دستور کار ما قرار دارد تا از این طریق بتوانیم ذخایر مورد نیاز برای تولید برق هسته‌ای را تامین کرده و استفاده از سوخت هسته‌ای را در تولید رادیودارو‌ها و سایر مصارف و کاربرد پرتو‌ها پشتیبانی کنیم که این دستاورد حتما یک گام بلند دیگر در صنعت هسته‌ای برای کشورمان است.

به گزارش می‌متالز، روزنامه جام جم نوشت: یک پرش مهم دیگر هم در صنعت هسته‌ای کشورمان ثبت شد و کارخانه تولید کیک زرد ساغند با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به بهره‌برداری رسید، از این‌رو بهره‌برداری از این کارخانه دستاوردی در عرصه سوخت هسته‌ای کشورمان به‌شمار می‌آید. درواقع به زودی سند بومی‌سازی چرخه سوخت آماده می‌شود و دیگر تمام صنعت تولید سوخت داخلی‌سازی خواهد شد. سالانه ۲۲۰ هزار تن کانسنگ از معادن خشومی و اردکان با عیار ۱۵۰ پی‌پی‌ام به ۲۰ هزار تن کیک زرد تبدیل می‌شود و هزینه تولید کیک زرد در این واحد ۶۰ درصد قیمت تمام شده در روش‌های قبلی است. کارخانه تولید کیک زرد ساغند از مرحله طراحی تا تولید محصول کاملا توسط کارشناسان و متخصصان سازمان انرژی اتمی اجرا شده و بهره‌برداری از این کارخانه دستاورد مهمی در عرصه تولید سوخت هسته‌ای برای کشور است. روستای ساغند از توابع بخش خرانق شهرستان اردکان است.

محمد اسلامی هم در مراسم بهره‌برداری از این کارخانه اظهار کرد: هنگامی‌که شرایط سخت می‌شود؛ انسان احساس می‌کند جبهه باطل با روایتگری‌های گوناگون به‌دنبال مصادره همه‌چیز به‌نفع خودش است، اما برای ما بسیار مهم است که در توسعه کشور و پیشرفت آن به قابلیت‌ها و استعداد‌های درونی ایمان داشته باشیم و برای تبلور آن‌ها زیرساخت ایجاد کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: امروز شاهد بهره‌برداری یکی از طرح‌های تعریف شده در زمینه اجرای سند راهبردی افق ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران هستیم و گام‌های قوی صنعت هسته‌ای زیر سایه تحریم‌های گسترده برداشته شده است.

وی افزود: با توجه به این‌که معادن اورانیوم در سطح کشور پراکنده هستند، مقرر شد که در نقاط مختلف از حمل عناصر کم‌عیار و مواد پرتوزا در کشور پرهیز شود و این مهم در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس قرار شد این مواد در معادن فرآوری شوند که اکنون با استفاده از این فرآیند می‌توانیم کیک زرد مورد نیاز را تولید کنیم. اسلامی تصریح کرد: این موضوع فرآیندی است که در برداشت از معدن و آماده‌سازی کانسنگ‌ها انجام شده و در این کارخانه کیک زرد، شاهد استفاده از روش هیپ‌لیچینگ به‌عنوان روشی کاملا بومی هستیم که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و تجهیزات آن ایرانی است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره وضعیت معادن فعال هم توضیح داد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود سه معدن در اختیار داشتیم و در آن‌ها فعال بودیم که یکی از آن‌ها تعطیل شده بود و دو معدن دیگر کار می‌کردند، اما در سال ۱۴۰۱ با همکاری همه دستگاه‌ها توانستیم در استان‌های یزد و اصفهان و به‌ویژه اصفهان پنج معدن جدید را از مرحله شناسایی و اکتشاف مقدماتی عبور دهیم و وارد فرآیند استخراج شویم. با توجه به این پتانسیل، مجموع معادن ما به هشت معدن می‌رسد و تا پایان سال‌جاری ۱۰ پروژه معدنی دیگر را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

منبع: مثلث آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده