تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۰۲۳۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها/ ضوابط خرید و فروش چطور اجرایی می‌شود؟

‌می‌متالز - متقاضیان خرید و فروش طلا و سکه منتظر تغییر قیمت آنچنانی نباشند. تغییر قیمت ۲ تا ۵ درصدی در اثر نوسانات انس جهانی و نرخ ارز طبیعی است. میزان عرضه و تقاضای طلا و سکه متعادل پیش می‌رود.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های گذشته اطلاعیه‌ای در مورد ضوابط جدید خرید و فروش سکه طلا در واحد‌های صنفی در رسانه‌ها دست به دست شد. بر اساس این اطلاعیه واحد‌های صنفی مرتبط با فروش سکه ملزم به اجرای دستورالعملی به این شرح قرار می‌گرفتند: خرید و فروش سکه با دریافت ثبت کد ملی و شماره تلفن همراه مشتری، ارائه فاکتور یکپارجه و قابل استعلام از سامانه جامع تجارت، ثبت تمام معاملات خرید و فروش بین همکار (اعضای صنفی و تولیدی) وعدم نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت توسط مشتریان. در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران به بررسی این موضوع و همچنین شرایط فعلی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

اجرای دستورالعمل سامانه جامع تجارت به تاخیر خورده است

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: در رابطه با صنعت سکه و طلا، سامانه جامع تجارت یک دستورالعمل بوده است که از سال ۱۳۹۲ باید اجرا می‌شده است. در دولت قبل این دستورالعمل اجرایی نشد و درباره علت آن باید مسئولان آن زمان پاسخگو باشند. در دولت رئیسی این موضوع تاکید شد و مخبر معاون اول رئیس جمهور پیگیر اجرای دستورالعمل سامانه جامع تجارت شد و در مجموع اصناف و همه مردم می‌بایست خرید و فروش خود را در این سامانه ثبت نمایند.

وی افزود: از ۲۴ مهر ماه سال گذشته قرار بوده است از صنف طلا و جواهر دستورالعمل‌های مربوط به سامانه جامع تجارت اجرایی شود و در اقدام اول هم از خرید و فروش سکه آغاز به کار کند. هماهنگی‌ها و جلسه‌های اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با مسئولان وزارت صمت، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (واجا)، اتاق اصناف ایران و تهران و ارگان‌های مربوطه انجام شد. با توجه به نامه نگاری‌ها و جلسه‌هایی که درباره شرایط صنعت طلا و جواهر، چرخه تولید و توزیع و فرهنگی که هر صنفی در رابطه با شرایط حساب‌شان به صورت سنتی فعالیت دارند و مهیا کردن بسترها، اجرا شدن این دستورالعمل ۲ ماه عقب افتاد.

مهیا کردن شرایط برای ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران کلاس‌های آموزشی از آذر ماه سال گذشته آغاز به کار کرد و شرکت کنندگان در این کلاس‌های آموزشی در گروه‌های ۵۰ تا ۶۰ نفره به صورت پیامک دعوت به عمل آمد. مسئولین وزارت صمت درباره شرایط و نحوه سامانه جامع تجارت که چطور ثبت نام کنند و چطور معاملات را انجام دهند، کلاس‌های آموزشی برگزار شد.

بذرافشان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال در بخش فروش طلای آب شده کلاس‌های آموزشی آغاز به کار کرد. اتحادیه طلا، جواهر و نقره و سکه تهران جهت مهیا کردن بستر اجرای دستورالعمل سامانه تجارت فعالیت‌های لازم را در جهت برگزاری همایش‌ها کلاس‌های آموزشی داشته است، ولی در زمینه اجرای آن باید مسئولین دولتی اقدامات لازم را انجام دهند؛ بنابراین بعد از اینکه آموزش‌های لازمه به فعالان صنعت طلا و سکه انجام شد و شرایط اجرای دستورالعمل سامانه جامع تجارت مهیا شد، باید تمام معاملات در رابطه با خرید و فروش در سامانه ثبت شود.

آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

وی درباره وضعیت نوسان قیمت در بازار طلا و سکه گفت: هفته گذشته تا اواسط هفته در حوزه صنعت و طلا مقداری قیمت‌ها افزایشی پیش رفت، اما از اواخر هفته روند قیمت‌ها کاهشی شد. روز گذشته با افزایشی ۱۱ دلاری انس جهانی طلا رشد نسبی در قیمت‌ها داشتیم. همچنین بازار‌های داخلی طلا و سکه نیز با توجه به نوسانات ارز روند صعودی به خود گرفت. حدود ۲۸ هزار تومان افزایش هر گرم طلای ۱۸ عیار را داشتیم، سکه تمام بهار آزادی حدود با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی، نیم سکه با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی و ربع سکه و سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت گزارش شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران ادامه داد: حباب سکه همچنان ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. وضعیت بازار از ابتدای سال با ثبات نسبی روبرو بوده است. در ماه رمضان تقاضای خرید و فروش نسبتا کاهش یافت، اما با شروع ماه شوال خرید و فروش کمی بهتر شد. در مجموع بازار طلا و سکه به ثبات نسبی خوبی رسیده است. از ابتدای سال نهایتا بین ۲ تا ۵ درصد افزایش یا کاهش قیمت را داشتیم که روند معاملات طلا و سکه این تغییرات طبیعی است. تغییرات قیمت در بخشی به نوسانات ارز برمی گردد و در بخشی دیگر به تغییرات انس جهانی طلا ارتباط دارد و در نهایت در بخشی هم میزان عرضه و تقاضا بر آن اثرگذار است.

بذرافشان در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در حال حاضر بازار روال عادی را طی می‌کند و مردم ابهاماتی در مورد روند کاهشی یا افزایش قیمت در بازار طلا و سکه را دارند و سوال همیشگی این است که آیا قیمت‌ها افزایش یا کاهش می‌یابد یا خیر و در پاسخ می‌توان گفت فعلا با توجه به شرایط متعادل در بازار افزایش یا کاهش قیمت خاصی را در پیش نخواهیم داشت. به اعتقاد بنده مردم خیلی منتظر کاهش یا افزایش قیمت خاصی در بازار طلا و سکه نباشند و هر زمانی که تصمیم به خرید و فروش دارند، مبادلات خود را انجام دهند. در صورتیکه انس جهانی طلا با افزایش روبرو شود به تبع در بازار داخلی نیز اثرگذار خواهد بود، اما تغییرات نرخ ارز نیز بسیار نقش محوری بر قیمت دارد و از این نظر حائز اهمیت است.

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده