تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۰۲۶۲۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

جزئیات جلسه هیات امنای صندوق ملی مسکن؛ از تامین مابه‌التفاوت سود وام مسکن روستایی تا تشکیل ۴ معاونت

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق ملی مسکن با تشریح جزئیات اولین جلسه هیات امنای این صندوق، گفت:مابه‌التفاوت ۶۰۰۰ میلیاردی سود وام مسکن روستایی از منابع صندوق تامین می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مسعود رهنما، اظهار کرد:با توجه به قانون جهش تولید و ماده ۳ این قانون که بر تشکیل صندوق ملی مسکن داشت، روز گذشته بر اساس اهمیت این صندوق در تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع بخش مسکن، اولین جلسه هیات امنای صندوق برگزار شد.

وی ادامه داد: در اساسنامه صندوق، وظایف و مسوولیت‌هایی را تعیین کرده که از جمله آن‌ها می‌توان تامین و تجمع منابع مالی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، حرکت به سمت تولید مصالح ساختمانی نوین، تجهیز منابع از طریق ابزار بازار سرمایه، تضمین‌های لازم برای خانوار‌های نیازمند و ... اشاره کرد.

وی افزود: در جلسه هیات امنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان رئیس هیات امنا، وزیر کشور، قائم مقام وزیر کشور در صندوق ملی مسکن، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن، اقبال شاکری عضو ناظر هیات امنای صندوق، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان وزیر کار حضور داشتند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به اتخاذ تصمیمات مهم در جلسه مذکور، اضافه کرد: ظرفیت‌های قانونی صندوق ملی مسکن از جمله واگذاری و عرضه زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها، درآمد‌های مالیاتی، بودجه سنواتی، درآمد‌های حاصل از اجاره، خطوط اعتباری مسکن، فروش واحد‌های فاقد متقاضی مسکن مهر به نفع صندوق، درآمد‌های حاصل ارائه خدمات ضمانتی و فروش اوراق، بودجه سال ۱۴۰۱ و بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ به اطلاع هیات امنای صندوق رسید.

رهنما بیان کرد:‌هیات عامل صندوق در ارتباط با نیازمندی‌های پرداخت یارانه‌ها و کمک سود تسهیلات، هزینه‌های آماده‌سازی اراضی و حمایت از تولید مصالح ساختمانی نوین را ارئه کرد. همچنین پرداخت هزینه‌های تخفیف نظام مهندسی ساختمان و وام ارزان‌قیمت از نیازمندی‌هایی منابعی بود که صندوق ملی مسکن به آن احتیاج داشت که در بودجه سنواتی برای آن تصمیمات لازم اتخاذ شد.

به گفته وی، از ۱۸ آبان سال گذشته تدوین اساسنامه صندوق، افتتاح حساب در بانک مسکن و بانک مرکزی، اخذ شناسه هویتی و ... انجام شده است.

وی با یادآوری این‌که هیات امنا بر پرداخت منابع تعریف شده در قانون از سوی سازمان برنامه و بودجه تاکید کردند، گفت: از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر حدود ۵۱۰۰ میلیارد تومان منابع برای صندوق ملی مسکن جهت اجرای پروژه‌های مدنظر تامین شده است. عمده این منابع به نهضت ملی مسکن و تکمیل مسکن مهر اختصاص یافته است.

رهنما با بیان این‌که منابع مذکور موتور تکمیل پروژه‌های مسکن مهر روشن کرده است، اظهار کرد: در جلسه هیات امنا، بودجه سال ۱۴۰۱، بررسی پیشنهاد مربوط به بودجه سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت و نسبت به اصلاح مواردی از آن تصمیمات لازم اتخاذ شد. همچنین بر تشکیل سریع ساختار سازمانی صندوق برای تکمیل کادر مناسب جهت انجام فعالیت‌های مرتبط با قانون با هماهنگی سازمان امور استخدامی مورد تاکید قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در جلسه دیروز معاونت منابع انسانی مامور تصویب ساختار سازمانی صندوق ملی مسکن شد و در این راستا هیات عامل در صورت نیاز با اصلاح و تغییر مفادی از اساسنامه موافقت کرد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی صندوق با هماهنگی یکی از بانک‌ها به استحضار هیات امنا رسید و از ۶ مدل مالی برای تامین مالی رونمایی شد، اظهار کرد: انتشار اوراق به پشتوانه صندوق ملی مسکن، تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، تاسیس صندوق‌های چند کالایی برای مدیریتی کالا و مصالح ساختمانی نهضت ملی مسکن و ... از جمله ابزار‌های مالی بود که در جلسه هیئت امنا مطرح شد.

رهنما یادآور شد: با توجه به این‌که در بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان برای مصارف صندوق در نظر گرفته شده، هیات امنا بر تخصیص بهینه منابع مذکور تاکید کرد. طی ۶ ماه اخیر حدود ۲۵۰۰ میلیارد از منابع صندوق ملی مسکن صرف پروژه‌های نهضت ملی مسکن و مسکن مهر شده است.

وی با تاکید بر ایجاد امکان مناسب برای توسعه منابع در جهت انجام ماموریت‌های صندوق، افزود: یکی از وظایف صندوق، پرداخت مابه التفاوت سود مسکن روستایی است. بر این اساس پرداخت مابه التفاوت سود ۲۳ درصد بانک‌ها تا ۵ درصد باید از منابع صندوق تامین شود که رقم حائز اهمیت است و صندوق باید حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع تامین کند.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با اشاره به این‌که هزینه‌های سنگین آماده‌سازی اراضی جزو وظایف صندوق است، گفت: یکی از مجموعه‌های بسیار هزینه‌بر در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، هزینه مرتبط با خدمات روبنایی و کاربری‌های غیرانتفاعی از جمله آموزشی، درمانی، فضای سبز، ورزشی و ... است که منابع این طرح‌ها عمدتاً در قالب طرح‌های حمایتی مسکن از طریق صندوق ملی مسکن تامین شود.

رهنما یادآور شد: یکی دیگر از وظایف صندوق تلفیق منابع با بانک‌ها برای کاهش سود تسهیلات جهت کمک به مردم به منظور دریافت وام ارزان‌قیمت است. از این تمام این مصارف نیازمند مدیریتی است تا بتواند با شکل‌های مختلف در قالب مولدسازی منابع کافی را برای انجام پروژه‌ها تامین کند. در این راستا در ساختار صندوق معاونت اقتصادی سرمایه‌گذاری از ۴ مدیریت مشارکت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، بهادارسازی و ضمانت‌ها، املاک و دارایی و مولدسازی و رفع موانع تولید تشکیل شده است.

در جلسه روز گذشته رهنما رئیس صندوق ملی مسکن گزارشی مبسوط از اتفاقات چند ماه اخیر در خصوص تشکیل و منابع و مصارف صندوق را برای هیات امنا ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده