تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۰۲۶۸۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کارشناس مسکن پیشنهاد داد؛

راه‌اندازی سامانه قیمت‌گذاری در بازار مسکن برای جلوگیری از درج قیمت غیرواقعی

‌می‌متالز - کارشناس حوزه مسکن با اشاره به وجود اپلیکیشن‌های مختلف و درج آگهی فروش مسکن در این پلتفرم‌ها، پیشنهاد داد: سامانه قیمت‌گذاری در حوزه مسکن ایجاد شود تا از قیمت‌گذاری غیر واقعی جلوگیری کند. فروشندگان و خریدار با آگاهی از قیمت‌ها اقدام به خرید و فروش کنند.

به گزارش می‌متالز، روز یکشنبه ، «محمد احمدی» افزود: با راه‌اندازی سایت‌ها و پلتفرم‌های انتشار دهنده آگهی در حوزه مسکن، فضایی ایجاد شده که اگر تا پیش از این مردم برای مشخص شدن قیمت خانه‌های خود به یک کارشناس امور ملکی می‌رفتند و پس از آن اقدام به فروش ملک می‌کردند، اما امروز به این اپلیکیشن‌ها مراجعه و قیمت‌ها را با توجه به نرخ‌های مشابهی که در این پلتفرم‌ها وجود دارد و حتی بالاتر درج می‌کنند.

وی با بیان اینکه این افراد دلیل این اقدام خود به تورم ربط داده و این‌گونه توجیه می‌کنند، تصریح کرد: بخشی از افرادی که در این اپلیکیشن‌ها نسبت به تعیین قیمت خانه‌ها اقدام می‌کنند، قیمت خود را این‌گونه توجیه کرده که به عنوان مثال اگر امروز این نرخ نباشد در چند ماه آینده با این میزان تورم به این قیمت خواهد رسید.

احمدی ادامه داد: این در حالی است که اگر چنین فضایی وجود نداشت، به طور طبیعی افراد برای فروش خانه‌های خود به متخصصان مراجعه و متخصص نیز می‌توانست آن‌ها را توجیه کرده و در قیمت‌گذاری درست راهنمایی کند.

این کارشناس حوزه مسکن، گفت: با وجود چنین فضاهایی، افراد خودشان با توجه به ملک‌های مشابه اقدام به قیمت‌گذاری کرده و بر اساس نرخ تورم، ملک را خود بالاتر از ارزشی که دارد، آگهی می‌کند.

وی با اشاره به وجود برخی سایت‌ها در بازار خودرو که اقدام به اعلام قیمت این کالا می‌کنند و منصفانه بودن و یا غیرمنصفانه بودن نرخ پیشنهادی را اعلام می‌کند، گفت: در بازار مسکن به دلیل گسترده بودن آن شاید طراحی کردن چنین سامانه‌ای سخت باشد، اما با راه‌اندازی آن می‌توان نسبت به کنترل قیمت ملک اقدام کرد تا فروشندگان نتوانند قیمت‌های بالاتری درج کنند.

احمدی گفت: افرادی که ملک خود با قیمت‌های بالاتر برای فروش می‌گذارند، ناکام خواهند ماند.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده