تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۳۰۲۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
غریب‌پور در گردهمایی مدیران ایمیدرو با محوریت بررسی برنامه‌ها و اهداف در سال ۹۸ تاکید کرد:

مردم امید زیادی به سهام شرکت‌های معدنی دارند

می متالز - گردهمایی مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با محوریت بررسی برنامه‌ها، اهداف و چشم‌انداز این سازمان در سال ۹۸ برگزار شد.
مردم امید زیادی به سهام شرکت‌های معدنی دارند

به گزارش می متالز، در این همایش یک روزه، خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، هاشم بت‌شکن از مدیران حوزه بانکی و وحید آزادمنش سخنرانی کردند.
بنابر این گزارش، در این گردهمایی از مهدی کرباسیان، رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو به پاس خدمات سالیان گذشته وی قدردانی شد.
نکوداشت سیدحسن مدنی، استادیار گروه مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر و استاد برجسته حوزه معدن، از دیگر برنامه‌های آیین گردهمایی مدیران ایمیدرو در سال ۹۷ بود.


صیانت از نیروی انسانی

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست مدیران این سازمان و شرکت‌های تابع، رویکرد جدید ایمیدرو در حوزه‌های نیروی انسانی، تامین مالی، همکاری با بخش خصوصی، اکتشاف و آموزش را اعلام کرد.
خداداد غریب‌پور که صبح دیروز در گردهمایی مدیران مجموعه ایمیدرو سخن می‌گفت، تصریح کرد: نخستین ماموریت ما در این سازمان، صیانت از نیروی انسانی و آماده‌سازی شرایط رشد و ارتقای آن است.
وی ایجاد شرایط تعاملی را روشی مطلوب برای تحقق اهداف دانست و تاکید کرد: با انجام کار گروهی و تعامل می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. غریب‌پور تاکید کرد: با این رویکرد توانسته‌ایم در بخش تامین مالی، خصوصی‌سازی و... بخشی از موانع را برطرف کنیم.
وی به مسئولیت‌پذیری اشاره کرد و گفت: تمام سطوح سازمانی شامل معاونت‌ها، مدیران و کارشناسان، مسئول حیطه کاری خود هستند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: باید مانع اجرای برنامه‌ها با هزینه و انرژی بالا شویم، به این دلیل که انجام کار پرهزینه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و باید راهکارهای مناسب در پیش گرفت.
وی ادامه داد: این امر نیاز به بازنگری فرآیندها و اصلاح آنها دارد.
غریب‌پور درباره رویکردها و برنامه سال ۹۸ گفت: باتوجه به موانع خارجی و مشکلات ناشی از تحریم، تعامل بیشتری باید بین بخش‌ها و ستاد سازمان ایجاد شود تا راهکارهای لازم ارائه شوند. رئیس هیات عامل ایمیدرو در عین حال تاکید کرد: کارگروه‌هایی در این زمینه تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.


برنامه‌های افتتاحی سال ۹۷

وی در عین حال از شرایط مناسب تولید و تجارت یاد کرد و گفت: از ابتدای امسال افزون بر ۲.۲ میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رسیده و در سال جدید نیز برنامه بهره‌برداری از ۳ میلیارد پروژه پیش رو قرار دارد.
به گفته وی، بخش تولید با رشد ۲ رقمی روبه‌رو شده که نمونه آن افزایش ۳۲ درصدی تولید گندله و ۲۱ درصدی تولید کنسانتره سنگ آهن است. این در شرایطی است که بیش از ۷ میلیارد دلار از تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی به خارج از کشور صادر شده است. وی یادآور شد: اشتغال ۷۰۰ هزار نفری بخش معدن و صنایع معدنی نشان از اهمیت این حوزه در اقتصاد دارد. غریب‌پور با اشاره به رویکردهای مبادله کالا گفت: یکی از روش‌های کارا، تهاتر کالاها با طرف‌های تجاری است که نتایج مناسبی در بر داشته است.
وی افزود: طرح‌های زیربنایی اخیر در سنگان، لامرد و... با روش‌هایی همچون بی‌او‌تی و بی‌او او اجرایی شده است.


اکتشاف همچنان در اولویت

وی اکتشاف را همچنان از اولویت‌های سال ۹۸ اعلام و اظهار کرد: انجام بیش از ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی به معنای رشد ۲۷۰ درصدی عملکرد در اکتشاف معادن بوده است.
غریب‌پور گفت: حوزه اکتشاف نیز با مشارکت بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم‌ها اجرایی شده و ادامه خواهد داشت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: در بخش بومی‌سازی ۱۰۰ نوع نیاز مشخص شده که از این مقدار ۲۷ طرح تحقیقاتی، به فراخوان گذاشته می‌شود.
وی ادامه داد: امسال ۱۲ میلیارد تومان در بخش آموزش نیروی انسانی هزینه شده، در حالی که در این حوزه، از سال ۹۴ بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.


نیازهای آموزشی

غریب‌پور تاکید کرد: آموزش باید بیش از پیش کیفی و نیازسنجی‌های آن از پایین به بالا ارائه و تعریف شود.
وی افزود: نیاز بخش زیرساخت تا سال ۱۴۰۴ به ۱۱ میلیارد یورو می‌رسد که تامین آن نیازمند تنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی است.
غریب‌پور گفت: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، نیاز به بازبینی فرآیندها، تعریف دوباره نظام کنترل پروژه درون و برون‌سازمانی دارد. به گفته وی به زودی سامانه جدیدی در این بخش پیاده‌سازی می‌شود. وی تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌های توانمند داخلی، خواهان در اختیار گرفتن برخی پروژه‌های نیمه‌تمام هستند که این مهم نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.


رشد سهام معدنی‌ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: رشد این بازار در امسال ۷۰ درصد بوده که مربوط به شرکت‌های کالامحور است.
وی ادامه داد: اقبال مردم و سهامداران به شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی به مفهوم امیدبخش بودن جایگاه این شرکت‌ها در بورس است.
به گفته وی، تاثیرپذیری پایین نسبت به تحریم‌ها یکی از جذابیت‌های سهام این شرکت‌هاست. رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: سود سهام شرکت‌های معدنی بیش از میانگین سود بورس بوده است.
غریب‌پور گفت: از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار بورس، ۲۵ درصد متعلق به شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی است.
وی همچنین تاکید کرد: ارزش اوراق منتشر شده در بورس نشان می‌دهد نسبت به ظرفیت بازار، فضای بیشتری برای انتشار انواع اوراق همچون بدهی، مرابحه و... وجود دارد.


استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه

محمدهاشم بت‌شکن، اقتصادددان و مدرس دانشگاه در گردهمایی مدیران ایمیدرو که ۱۴ اسفند ۹۷ برگزار شد، گفت: کل دارایی بانک‌های جهان ۱۱۳ هزار میلیارد دلار و کل سرمایه بازار پول ایران ۲۹۰۰ میلیارد دلار است که به طور معمول شامل تسهیلات است.
وی با اشاره به اینکه کل دارایی‌های مالی کشور نسبت به GDP ۲.۲ برابر است، افزود: نیاز است بازار مالی ما عمیق شود و در خدمت تولید قرار بگیرد. در سال ۹۷ کل تامین مالی از طریق بازار سرمایه ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده و تا سال ۱۴۰۰ نیاز به ۹۵۶ هزار میلیارد تومان منابع مالی است. بت‌شکن با بیان اینکه بازار سرمایه ما استعداد دارد تا با استفاده از روش‌های جدید تامین مالی کند، خاطرنشان کرد: به دلیل معضلات بانکی و دارایی‌های منجمد، توان ارائه تسهیلات ضعیف است و باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کرد. وی ادامه داد: از مدل‌های تامین مالی در بخش صنعت و معدن می‌توان به دانش‌بنیان‌ها، تولید محصولات معدنی، صندوق جسورانه، تسهیلات صندوق نوآوری، SME، FDI، انتشار اوراق مشارکت شرکتی و تسهیلات نظام بانکی اشاره کرد. وی طراحی مدل تامین مالی ایمیدرو را به تامین مالی «قواره‌مندی شد» تشبیه کرد و گفت: در این مدل مالی، نقشه مفهومی تامین مالی معدن مورد توجه است که شناسایی، اکتشاف، توسعه، تولید و احیا از اجزای آن است. در مدل تامین مالی سازمان توسعه‌ای ایمیدرو، انتشار اوراق بدهی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. بت‌شکن افزود: با توجه به شرایط ویژه در سال آینده و دغدغه ریاست هیات عامل ایمیدرو درباره موضوع توسعه، باید یک شیوه تامین مالی متناسب با شرایط برای ایمیدرو طراحی شود.


ارزش ذخایر معدنی جهان

اردشیر سعدمحمدی، معاون ایمیدرو نیز در گردهمایی مدیران، با اشاره به نتایج کنگره جهانی معدن در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت: سالانه ۸.۸ تریلیون دلار از معادن جهان برداشت می‌شود و ذخایر فعلی معدنی جهان تا ۴۰ سال آینده پاسخگوی صنایع است که توجه به اکتشاف را نشان می‌دهد. وی افزود: ایران از نظر ذخایر، جایگاه پنجم جهانی را پس از روسیه، امریکا، عربستان و کانادا در اختیار گرفته و ارزش ذخایر معدنی ایران ۲۷.۳ تریلیون دلار اعلام شده است. همچنین ارزش تولیدات استخراجی امریکا به ۷۵.۲ میلیارد دلار می‌رسد که در بخش فرآوری به ۷۲۷ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. این تولیدات در صنایع به ارزش ۲۹۴۰ میلیارد دلاری می‌رسند. وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: آسیا ۵۸.۲ درصد تولیدات معدنی جهان را برعهده دارد. اروپا ۸.۵درصد، امریکای شمالی ۱۴.۲درصد، امریکای جنوبی ۶.۴درصد، اقیانوسیه ۶.۹ درصد و افریقا ۵.۴ درصد تولیدات را عهده‌دار هستند.
سعدمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از رشد چین، مربوط به صنایع معدنی بوده است. صنایع معدنی بیش از ۲هزار نوع ماده فرآوری شده تولید می‌کنند. وی افزود: اتحادیه اروپا، ۲۰ نوع ماده معدنی را به عنوان عناصر استراتژیک اعلام کرده است.
او با بیان اینکه ایران باید بر اساس نیازهای روز بازارهای جهان، اکتشاف و فرآوری کند، تاکید کرد: تحقق تولید ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن برای افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیاز به نگرش جدید در تامین ماده معدنی و شناخت بازارهای جهانی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم توجه به دروس ایمنی در دانشگاه‌ها، اشاره کرد و افزود: متاسفانه در دانشگاه‌های کشور اهمیت چندانی به دروس ایمنی نمی‌دهند و آن را اختیاری فرض کرده‌اند، در حالی که در صنایع ابتدا تابلوی «اول ایمنی، بعد کار» را می‌بینیم. در واقع افزایش ایمنی، اکتشاف و تولید، نیاز به تغییر ساختار دارد. به گفته وی هنوز در کشور استاندارد بین‌المللی جورک به درستی پیاده نشده و تاییدیه آن نیز صادر نمی‌شود، با این حال نیاز به توجه بیشتر به اکتشاف داریم تا زمینه استخراج از معادن بیش از پیش فراهم شود.

عناوین برگزیده