تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۳۰۲۹۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

طرح جامع تولید سنگ‌ آهن با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در چین

‌می‌متالز - دولت چین از طرح‌های خود برای دستیابی به اوج انتشار کربن در صنعت معدن سنگ‌آهن تا قبل از سال ۲۰۳۰ پرده برداشت. بر همین اساس، انجمن معادن متالورژی چین (MMAC) دستورالعمل‌های تولید سنگ‌‎آهن با استفاده از روش‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را در روز جمعه ۷ آپریل ۲۰۲۳ اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، به نقل از موسسه «Fastmarkets»، این اولین باری است که انجمن معادن متالورژی چین، دستورالعمل‌هایی را برای نحوه فعالیت معادن و روند تولید سنگ‌آهن با استفاده از روش‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر پس از تعیین اهداف طبق طرح‌های ارائه شده این کشور برای دستیابی به اوج انتشار کربن در سال ۲۰۳۰ و طرح برایند انتشار صفر در سال ۲۰۶۰ منتشر می‌کند. انتظار می‌رود در ماه‌های آینده جزئیات بیشتری از این دستورالعمل‌ها منتشر شود.

دستورالعمل‌های انجمن معادن متالورژی چین همراه با طرح جامع انجمن آهن و فولاد چین (Cisa) که پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ ارائه شده بود، برای رفع کمبود سنگ‌آهن و وابستگی چین به سنگ معدن وارداتی اجرایی خواهد شد.

اهداف دستورالعمل‌های انجمن معادن متالورژی چین به شرح زیر است:

  • تسریع در ساخت ۲۵ مرکز استخراج سنگ‌آهن و توسعه ۲۸ پروژه معدنی با حمایت دولت در داخل خاک چین و کنار گذاشتن معادن سنگ‌آهن با راندمان پایین و مصرف انرژی بالا
  • اطمینان حاصل کردن از آغاز به کار ۴۰ درصد از پروژه‌های معدنی مذکور تا سال ۲۰۲۵ و ۹۰ درصد از این پروژ‌ها تا سال ۲۰۳۰٫ مقدار تولید این معادن تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۶۰ درصد کل حجم تولید سنگ‌آهن داخلی و تا سال ۲۰۲۳، حدود ۷۰ درصد از حجم تولید سنگ‌آهن داخلی را باید به خود اختصاص دهد.
  • ایجاد یک سیستم تولید سنگ‌آهن با استفاده از روش‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش انتشار کربن به ازای رشد تولید ناخالص داخلی بیش از ۵ درصد تا سال ۲۰۲۵ و ۱۸ درصد تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۰٫
  • تسریع در استفاده از انرژی پاک و حمل‌ونقل مبتنی با انرژی‌های تجدیدپذیر در فرایند تولید و استخراج در معدن

تأثیر دستورالعمل‌های جدید انجمن معادن متالورژی چین بر تولید سنگ‌آهن

یک تاجر مستقر در استان چجیانگ چین بیان کرد که تاثیر دستورالعمل‌های جدید انجمن معادن متالورژی چین احتمالا در کوتاه‌مدت حداقلی خواهد بود، زیرا مقدار تولید این پروژه‌های سنگ‌آهن محدود بوده و هزینه‌های تولید بیشتر از سایر معادن فعال در کشور‌های استرالیا و برزیل خواهد بود.

وی افزود: توسعه یک معدن در مقیاس بزرگ، معمولا بیش از پنج سال به طول می‌انجامد؛ در حالی که توسعه معادن در مقیاس متوسط در چین، معمولا بین سه تا پنج سال زمان خواهد برد.

با این حال، برخی منابع دیگر خاطرنشان کردند که موثرترین راه برای اجرای روند کربن‌زدایی در چین، کاهش مقدار تولید و ظرفیت فولاد خام همراه با توسعه یک سیستم مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و آلودگی پایین به منظور تولید سنگ‌آهن در خاک چین خواهد بود.

یکی از واحد‌های تولید فعال در جنوب چین به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که بهبود کیفیت و تولید سنگ‌آهن داخلی برای رقابت با محصولات وارداتی بسیار اقدام مناسبی است، اما به منظور تحلیل اوضاع باید منتظر ماند تا در چند سال آینده و در زمان اجرای طرح کربن‌زدایی در چین، ارقام تولید و مصرف مشخص شود.

برخی از فعالان بازار بیان کردند که با گذر زمان و در آینده‌ای نه چندان دور، تمرکز از حجم تقاضا برای سنگ‌آهن به سمت سنگ‌آهن با عیار بالا مبتنی بر طرح کربن‌زدایی چین معطوف خواهد شد و اجرای دستورالعمل‌های جدید انجمن معادن متالورژی چین، گام‌های مهمی در این راستا خواهد بود.

یکی از شرکت‌های فولادسازی مستقر در پکن عنوان کرد که سنگ‌آهن خام با کیفیت متوسط در معادن چین، معمولا محتوای آهن کمتری دارد، بنابراین برای تولید کنسانتره با عیار بالاتر نیاز به فرآوری بیشتری خواهد بود.

یکی دیگر از منابع فعال در این صنعت مطرح کرد که دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی انجمن معادن متالورژی چین، بیشتر بر تولید و استخراج سنگ‌آهن از معادن با استفاده از روش‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید سنگ‌آهن با عیار بالا با فرایند استخراج مبتنی بر انتشار کربن پایین تمرکز دارد که هدف اصلی آن، افزایش حجم عرضه داخلی چین به عنوان بخشی از طرح جامع است.

در حال حاضر، به عنوان بخشی از طرح جامع انجمن آهن و فولاد چین برای افزایش تولید سنگ‌آهن در خارج از چین، افزایش تولید داخلی به ۳۷۰ میلیون تن و مصرف قراضه فولاد به ۳۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵، چین در حال توسعه عملیات معدنی در مقیاس بزرگ در خارج از کشور از جمله معدن «Simandou» در غرب آفریقا است. اعتقاد بر این است که این معدن، بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن با عیار بالا و دست نخورده جهان را در اختیار دارد. از معادن بزرگ‌مقیاس چین نیز می‌توان به معدن «West Anshan» در شمال شرقی این کشور اشاره کرد.

یک تاجر فعال در جنوب چین اظهار داشت: توسعه معادن خارجی و داخلی، باعث افزایش حجم عرضه سنگ‌‎آهن و قدرت مذاکره چین برای تضمین ثبات قیمت سنگ‌آهن خواهد شد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده