تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۵۱۱
کد خبر: ۳۰۲۵۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گهرزمین؛ گوهری از دل زمین

‌می‌متالز - بدون اغراق صنعت فولاد نقش پررنگی در زندگی جوامع بشری داشته است و ایران در جایگاه نهمین تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان قرار دارد. سنگ‌آهن یکی از مواد اولیه اصلی و حیاتی تولید فولاد است؛ به همین دلیل ۹۸ درصد سنگ‌آهن تولید شده در جهان برای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که ایران در سال ۲۰۲۲ توانست با ۲٫۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته میلادی، ۷۵ میلیون تن سنگ‌آهن تولید و در رتبه هشتم جهانی تولید این ماده معدنی استراتژیک بایستد.

به گزارش متالز، با توجه به نقش انکارناپذیر سنگ‌آهن در صنعت فولاد، اهمیت این ماده معدنی با هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ بیش از بیش افزایش یافته است. در این بین شرکت‌های تامین‌کننده سنگ‌آهن واحد‌های فولادساز‌ی کشور مانند شرکت سنگ‌آهن گهرزمین از اهمیت ویژه‌ای در زنجیره تولید فولاد برخوردار هستند. بر همین اساس شرکت سنگ‌آهن گهرزمین همواره سعی داشته است همگام با افزایش میزان تولید محصولات، کیفیت آن‌ها را نیز ارتقا داده و مسیر شرکت‌های فولادی را در جهت دستیابی به هدف‌گذاری‌های کلان کشور هموار سازد.

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین با هدف تکمیل، توسعه زنجیره تولید و سرعت‌بخشی به ایجاد و تجهیز قطب مجتمع صنایع فولاد در منطقه معدنی گل‌گهر در استان کرمان تاسیس شده است. کلوخه سنگ‌آهن، سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سبد محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهند. شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در سال ۱۴۰۱ موفق به تولید ۱۴ میلیون و ۵۶ هزار و ۷۵۳ تن کلوخه سنگ‌آهن، ۹ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۲۱ تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، ۶ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۲۹ تن کنسانتره سنگ‌آهن و سه میلیون و ۵۹۳ هزار و ۱۳ تن گندله شد. همچنین مجموع تولید این مجموعه در سال ۱۴۰۱، ۳۴ میلیون و ۳۰ هزار و ۶۱۶ تن انواع محصول و مجموع فروش داخلی و صادراتی شرکت، ۱۰ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۳۲۴ تن بوده است؛ جمع میزان درآمد شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در این مدت به ۲۷۵ هزار و ۳۸۸ میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال رسید.

در حال حاضر مهم‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت فولاد همچون شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در لیست مشتریان محصولات شرکت سنگ‌آهن گهرزمین قرار دارند. همچنین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با سهم ۲۸٫۳۸ درصد، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید با سهم ۲۶٫۲۶ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سهم ۱۸٫۹۳ درصد و شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با سهم ۱۷٫۱۲ درصد، جزو سهام‌داران عمده این شرکت محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که در حال حاضر ارزش بازار شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در بورس اوراق بهادار، از مرز ۱۲۹۵ هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

استراتژی‌های گهرزمین در جهت نیل به اهداف

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین استراتژی‌های خود را حول محور‌های ارزش‌آفرینی برای سهام‌داران و ذی‌نفعان و رشد تولید در جهت اعتلای صنعت کشور تدوین کرده است. افزایش درآمد‌های فروش با محوریت صادرات، افزایش سبد محصولات، فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری در استخراج از معدن، افزایش بهره‌وری در تولید کنسانتره، ارتقای روابط با مشتریان، ارتقای برند تجاری شرکت، تحویل پایدار و به‌موقع، حفظ کیفیت محصولات و قیمت رقابتی گوشه‌ای از استراتژی‌های این مجموعه به شمار می‌آیند. می‌توان گفت که نقاط قوتی همچون تامین خوراک کارخانجات فولادی به عنوان بزرگ‌ترین معدن کشور، دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس از طریق اسکله شهید رجایی، ایستگاه ریلی بارگیری مستقل جهت برقراری اتصال با خطوط سراسری حمل‌و‌نقل ریلی، سرمایه انسانی متخصص، تجهیزات پیشرفته و به‌روز، تکمیل کارخانه گندله‌سازی جهت جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، دسترسی به خط لوله گاز سراسری، امکان فروش محصول در بورس کالا، معافیت مالیاتی پس از پذیرش در بورس و… باعث می‌شوند تا شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در مسیر تولید به راحتی گام بردارد.

همچنین به دلیل اینکه این مجموعه مواد اولیه بسیاری از شرکت‌های بزرگ فولادی را تامین می‌کند، همواره حفظ و ارتقای کیفیت محصولات را در دستور کار خود قرار داده است؛ به همین دلیل واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، قبل از استخراج ماده معدنی تا تولید محصولی نهایی، به صورت شبانه‌روزی با انجام آزمون‌ها و آنالیز‌های استاندارد، در بهبود و تکمیل فرایند تولید نقش حیاتی را بازی می‌کند. عملکرد درخشان این واحد باعث شده تا این شرکت در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رضایتمندی ۹۲ درصدی از مشتریان داخلی و خارجی شود. البته اقدامات شرکت سنگ‌آهن گهرزمین تنها در این موضوع خلاصه نشده و این مجموعه در سال گذشته در زمینه انرژی، فعالیت‌های عمرانی و زیر‌ساختی و «HSE» هم گام‌های بزرگی در راستای توسعه فعالیت‌های خود برداشته است.

تمامی بنگاه‌های اقتصادی با انجام اقداماتی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به دنبال تجارت پایدار، استمرار رشد سودآوری و متعادل‌سازی منافع ذی‌نفعان هستند. شرکت سنگ‌آهن گهرزمین هم در این زمینه، اقداماتی در سه بخش محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان منوجان واقع در جنوب استان کرمان، تشکیل کمیته مسئولیت اجتماعی و تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین انجام داده است. البته کمک و امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب استان کرمان، کمک به آزادسازی زندانیان نیازمند و توانمندسازی آن‌ها، کمک‌های اهدایی به موسسات و انجمن‌های درمانی استان کرمان، کمک به بهینه‌سازی جاده روستایی معدن زر، کمک به پروژ‌های محرومیت‌زدایی استان کرمان، احداث توانبخشی هلال احمر منوجان، کمک به ساخت مدرسه در شهرستان منوجان، ساخت هتل کپری و ایجاد کارگاه‌های خیاطی و قالی‌بافی در شهرستان منوجان سایر اقداماتی هستند که این مجموعه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی انجام داده است.

گهرزمین، برگ زرینی در دفتر صنعت فولاد کشور

در کنار این مسائل نمی‌توان از اقدامات مهم و تاثیر‌گذار شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در زمینه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاوتی در کشور و توسعه فرهنگ بومی‌سازی همراه با بهره‌گیری از دانش متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی غافل شد. رسیدن به خودکفایی ۹۰ درصدی در ساخت قطعات کارخانه گندله و کنسانتره، ساخت بزرگ‌ترین آسیاب گلوله‌ای به وزن ۱۱۷ تن و بومی‌سازی دو محصول (دستگاه گیربکس پیچیده خورشیدی با توان ۸۲۸ کیلووات و دو دستگاه الکتروموتور فشار متوسط با توان هزار کیلووات) راهبردی که در آسیاب «HPGR» پیش‌خردایش خط ۲ کنسانتره کاربرد دارند، اهم اقدامات این مجموعه در زمینه بومی‌سازی هستند.

قطار توسعه شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، بی‌توقف به مسیر خود ادامه می‌دهد و افتخارات بی‌شماری را برای صنعت و اقتصاد کشور به ارمغان می‌آورد. به منظور تامین مواد اولیه صنایع فولادی، صرفه‌جویی ارزی و اشتغال‌زایی، این مجموعه طرح‌های توسعه‌ای همچون افزایش تولید سنگ‌آهن از ۱۳ میلیون تن در سال مالی ۱۴۰۱ به ۱۸ میلیون تن در سال مالی ۱۴۰۵، احداث دو واحد مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال، احداث کارخانه ذوب و ریخته‌گری به ظرفیت سه میلیون تن در سال، احداث کارخانه نورد گرم (فولاد آلیاژی) به ظرفیت سه میلیون تن در سال و احداث دو واحد نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت هر کدام ۵۰۰ مگاوات، پروژه خط دو انتقال آب خلیج فارس و پروژه بازیابی آب از سد‌های باطله را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در نظر دارد طی سال‌های آینده در راستای توسعه و رشد فعالیت‌های خود به استراتژی‌هایی نظیر تدوین سند چشم‌انداز توسعه آتی شرکت با نگاه به طرح توازن در منطقه و مجموعه، افزایش سطح سودآوری و ارزش بازار شرکت، اصلاح ساختار مالی شرکت از طریق افزایش سرمایه، افزایش کنترل‌های داخلی از طریق پیاده‌سازی نظام حاکمیت شرکتی، تامین مالی طرح‌های توسعه از طریق ابزار‌های بازار سرمایه از جمله انتشار اوراق بدهی و استفاده از ابزار‌های کالایی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مورد نیاز به خصوص در حوزه انرژی دست یابد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده