تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۳۰۳۰۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درخواست توقف فروش استقراضی؛ در پی سقوط نماد‌های بانکی در آمریکا

‌می‌متالز - سیستم بانکی آمریکا همچنان در بحران است. سه بانک با مجموع دارایی‌های بیش از نیم تریلیون دلار ورشکست شدند که بالاترین نسبت دارایی بانک‌های ورشکست‌شده به کل دارایی شبکه بانکی از زمان رکود بزرگ را تشکیل می‌دادند. تعداد زیادی از بانک‌های منطقه‌ای نیز تحت فشار خروج سپرده و کاهش ارزش سهام‌شان قرار دارند؛ بطوریکه در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳، بازدهی اکثریت قریب به اتفاق سهام بانک‌های امریکایی (مخصوصاً بانک‌های متوسط منطقه‌ای) در مقایسه با میانگین بازدهی کل بازار، بیش از ۲۵ درصد افت داشت. موضوعی که درخواست از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای ممنوعیت ۱۵ روزه و بررسی موشکافانه معاملات فروش استقراضی در سهام مؤسسات مالی را در برداشته است.

به گزارش می‌متالز، فروپاشی سریع بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنیچر در ماه مارس با واکنش سریع دولت ایالات متحده و حمایت صد‌ها میلیارد دلاری وام‌های فدرال رزرو روبرو شد؛ اما هنوز طوفان آرام نشده است. در روز‌های گذشته، بانک فرست ریپابلیک به عنوان دومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ ایالات متحده لقب گرفت.

به گفته فایننشیال تایمز، با ادامه بحران بانکی و کاهش قیمت سهام بانک‌های منطقه‌ای ایالات متحده، نظارت بیشتر بر فروش استقراضی سهام بانکی مورد درخواست نهاد‌های مالی قرار گرفته است. بطوریکه مدیر اجرایی بانک جی‌پی‌مورگان از قانون‌گذاران خواسته تا رفتار فروشندگان استقراضی را بررسی کنند. همچنین در هفته گذشته یک شرکت حقوقی بزرگ وال استریت مطرح کرد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا باید یک ممنوعیت ۱۵ روزه معاملاتی برای فروش استقراضی سهام مؤسسات مالی اعمال کند.

درخواست توقف فروش استقراضی؛ در پی سقوط نماد‌های بانکی در آمریکا

یک راه برای درک وسعت آسیبِ بانک‌های امریکایی این است که به تغیرات قیمت سهام آن‌ها نگاه بیاندازیم. آمار‌ها نشان می‌دهد که در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳، اکثریت قریب به اتفاق بانک‌ها در مقایسه با میانگین بازدهی کل بازار، بازدهی کمتری داشتند. به طوریکه ارزش اکثر بانک‌ها بیش از ۲۵ درصد کاهش و حتی ارزش سهام چند بانک منتخب تا ۷۵ درصد سقوط داشت.

درخواست توقف فروش استقراضی؛ در پی سقوط نماد‌های بانکی در آمریکا

بررسی بازدهی بانک‌های سهامی عام بر اساس اندازه دارایی‌شان نشان می‌دهد که کوچکترین بانک‌ها و بانک‌های خیلی بزرگ مانند جی‌پی‌مورگان و بانک آمریکا، کاهش نسبتاً کمی در بازدهی‌شان نسبت به بازار داشتند. از سوی دیگر بانک‌هایی با دارایی در محدوده ۵ تا ۱۵۰ میلیارد دلار (بانک‌های متوسط یا منطقه‌ای) افت قابل توجهی داشته‌اند.

درخواست توقف فروش استقراضی؛ در پی سقوط نماد‌های بانکی در آمریکا

ارزش چندین بانک متوسط از ابتدای سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۵۰ درصدی یا بیشتر بوده‌اند که در ابتدا بلافاصله پس از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی و بار دیگر در پی ورشکستگی بانک فرست ریپابلیک دچار افت شدیدی شدند. دو بانک کوچک منطقه‌ای Pacific Western و Western Alliance با ارزش دارایی ۴۱ و ۶۷ میلیارد دلار که در چند ماه اخیر با خروج سپرده مواجه بودند؛ اکنون به عنوان مؤسسات در معرض خطر مطرح هستند. قیمت سهام بانک First Horizon به عنوان وام‌دهنده بزرگ جنوب شرقی امریکا، پس از لغو ادغام با بانک کانادایی TD به سرعت افتاد و ارزش بانک‌های تجاری Comerica و KeyBank برای هفته‌ها به تدریج نزولی شدند.

درخواست توقف فروش استقراضی؛ در پی سقوط نماد‌های بانکی در آمریکا

این تغییرات در قیمت‌های بازار احتمالاً منعکس‌کننده چندین عامل است: افزایش سریع هزینه‌های تأمین مالی بانک، وخامت شرایط اعتباری در کل اقتصاد و مهم‌ترین عامل برای این یادداشت، افزایش احتمال ورشکستگی بانک‌هاست. شایان ذکر است که خود قیمت سهام بانک‌ها در امریکا تا حدودی تأثیر علّی بر احتمال ورشکستگی بانک از طریق کانال اعتماد سپرده‌گذاران دارد؛ به‌طور مثال هنگامیگه سپرده‌گذاران مطلع بانک سیلیکون‌ولی شاهد کاهش قیمت سهام بانک بودند، ترس از ورشکستگی آن اقدام به انتقال سپرده‌هایشان و بدین ترتیب پیشگویی خود را محقق کردند. به نظر می‌رسد که فرایند مذکور بخشی از وضعیت بانک‌های Pacific Western و Western Alliance را توضیح دهد که با کاهش قیمت سهم، سرمایه‌گذاران انتظار خروج مجدد سپرده‌گذاران را می‌کشیدند. از این رو، نگاهی به قیمت سهام بانک‌های امریکایی در بازار می‌تواند برخی از ریسک‌هایی را که هنوز در کمین شبکه بانکی امریکا وجود دارد را روشن‌تر سازد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده