تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۰۳۲۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

ضرر ۲۰۰ میلیارد تومانی فولادی‌ها با یک روز قطعی برق

‌می‌متالز - یک کارشناس فولاد می‌گوید: فولاد مهم‌ترین صنعتی است که با قطعی برق و محدودیت مصرف گاز دچار زیان‌های جدی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محسن فرج‌اللهی از کارشناسان فولاد درباره تأثیر قطعی برق فولادی‌ها در تابستان اظهار داشت: محدودیت‌های ناشی از قطع شدن برق و گاز برای واحد‌های فولادسازی، با پیامد‌های منفی همراه است که یکی از این پیامدها، کاهش میزان تولید و محقق نشدن اهداف این شرکت‌هاست، این در حالی است که فولادسازان کشور که به تعطیلی اجباری و محدودیت‌های مصرف برق و گاز مکلف می‌شوند، از هیچ حمایتی برای جبران هزینه‌های مالی، بیمه‌ای و کارگری برخوردار نمی‌شوند.

وی در ادامه گفت: براساس برآوردها، قطع برق روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای صنعت فولاد هزینه به همراه دارد، بنابراین تقسیم قطعی برق باید به‌گونه‌ای باشد که منجر به کمبود مواد و فشار به مصرف‌کننده نهایی نشود.

این کارشناس فولادی با بیان اینکه قطعی برق برای سهامداران خرد و بازار سرمایه نیز تأثیر منفی دارد، تصریح کرد: هر ساله با گرم شدن تدریجی هوا و افزایش خاموشی‌ها، قطعی برق و با سرد شدن هوا، کاهش گاز مصرفی صنایع کلیدی کشور به عنوان اولین راهکار مدنظر قرار گرفته و این روند سیکلی هر ساله تکرار می‌شود.

به گفته وی، در میان همه واحد‌هایی که با قطعی برق و گاز مواجه می‌شوند، صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی که اتفاقا جزو صادرات محورترین صنایع کشور به حساب می‌آیند، به شدت از این موضوع ضرر می‌بینند و زیان ناشی از آن سهامداران خرد و بازار سرمایه را نیز متاثر می‌کند.

فرج‌اللهی تصریح کرد: فولاد، مهم‌ترین صنعتی است که با قطعی برق و محدودیت مصرف گاز دچار زیان‌های جدی می‌شود.

وی در پایان اظهارداشت: قطع برق و گاز به توقف فعالیت واحد‌های احیای مستقیم، ذوب، ریخته‌گری، نورد، ذوب القایی و قوس الکتریکی و کنسانتره‌سازی منجر می‌شود و در واقع شرکت‌های فولادسازی در دوره قطعی برق و گاز به‌طور کامل تعطیل خواهند بود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده