تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۰۳۴۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرایی لزوم توجه به صنعت فولاد

‌می‌متالز - اعظم راهدار عریضی- صنعت فولاد زیرساخت اصلی دیگر صنایع به شمار می‌آید. کاهش محدودیت‌های صنایع مادر همچون فولاد، ایجاد تفاوت معنادار در هزینه گاز مصرفی برای فرآیند‌های ارزش آفرین و غیرارزش آفرین، تنوع سبد تأمین و تولید برق از منابع غیر از گاز طبیعی مواردی هستند که راهگشایی مناسب برای رفع مشکلات هستند.

به گزارش می‌متالز، توجه به زنجیره فولاد و سرمایه گذاری بلندمدت می‌تواند، پشتوانه مناسبی برای دیگر صنایع باشد و این صنعت در چندسال اخیر در مدار افق برنامه ریزی گام برداشته است. اگر نگاهی گذرا به رشد تولید فولاد در ۱۰ سال گذشته بیندازیم، به خوبی مشاهده می‎کنیم که صعنت فولاد در افق ۱۴۰۴ یعنی دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن و حتی فراتر، حرکت روبه رشد داشته است، اما این توازن در سایر موارد دیده نمی‌شود. مواردی که باعث شده، دستیابی به افق ۱۴۰۱ و فراتر از آن با چالش مواجه شود.

کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش صادرات محصولات فولادی می‌گوید: تولید فولاد و فعالیت‌های معدنی در سال‌های اخیر رشد قابل توجه و قابل قبولی داشته است که این امر هم به نفع اشتغال داخلی است و هم موجب رشد سرمایه در داخل می‌شود.

متأسفانه ساختار منسجمی در حوزه صادرات نسبت به کشور‌های پیشرفته صنعتی دنیا تعریف نشده است تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه خاصی در این بخش فعالیت کنند. تنظیم و تدوین یک سند اجرای تحول در بخش صنعت از ضروریاتی است که می‌تواند به عنوان یک چراغ راهنما برای این بخش از صنعت عمل کند.

سرمایه گذاری و خرید معادن سنگ آهن در کشور‌های آهن خیز جهان و واردات مواد اولیه، می‌تواند در تامین سنگ آهن مؤثر باشد. در حوزه انرژی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه اختصاصی برای صنایع پرمصرف با تنظیم قرارداد‌های سه جانبه با صنعت، استفاده از دیگر انرژی‌ها مانند انرژی خورشیدی، ایجاد بازار برق و تضمین تامین برق از سوی تامین کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و الزام صنایع و کشاورزی به دریافت ایزوها، مدیریت بهتر مصرف گاز در کشور و کاهش محدودیت‌های صنایع مادر همچون فولاد، ایجاد تفاوت معنادار در هزینه گاز مصرفی برای فرایند‌های ارزش آفرین و غیر ارزش آفرین، تنوع سبد تأمین و تولید برق از منابع غیر از گاز طبیعی مواردی هستند که راهگشا هستند.

دولت‌ها به واسطه وظیفه ذاتی باید نقش تسهیل گر را بر عهده بگیرند؛ ابلاغ ناگهانی دستور العمل‌های خلق الساعه که برخی هم بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار وضع شده اند، نه تنها به ثبات در بازار و کاهش قیمت منجر نمی‌شود، بلکه به رکود بازار داخلی و از دست رفتن بازار‌های بین المللی ختم خواهد شد.

جنگ اوکراین شرایطی را به وجود آورده که تولیدکنندگان فولاد کشور می‌توانند بخشی از کمبود عرضه فولاد جهان را با صادرات بیشتر جبران کنند، اما در این بین، وضع عوارض صادراتی نه تنها این فرصت را تهدید می‌کند، بلکه میزان فعلی صادرات را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. به این صورت، بخشی از درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات صرف واردات مواد اولیه و تجهیزات تولیدکنندگان می‌شود. وضع عوارض بر صادرات به آن معنا است که صادرکنندگان فولاد هم باید مالیات پرداخت کنند، هم عوارض صادراتی.

رشد و توسعه صادرات محصولات فولادی و معدنی موجب افزایش سرمایه ملی و تقویت بنیه اقتصادی کشور می‌شود. البته انتظار داریم صادرات محصولات معدنی و فولادی با فرآوری محصولات باشد و از خام فروشی محصولات جلوگیری گردد. اگر مسوولان در راستای فرآوری محصولات فولادی و معدنی همت کنند و بعد آن محصولات را صادر و بفروشند باید در مورد تشویق هم قرار گیرند.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده