به گزارش میمتالز، این موارد در حالی بیان میشود که متاسفانه میزان تقاضا برای محصولات به شدت کاهش یافته است و تولیدکنندگان در شرایط خوبی به سر نمیبرند. به دلیل اینکه پس از فروش محصولات، مقدار نقدینگی صنعتگران افزایش پیدا میکند، آنها بر این باورند که توانسته اند با تولید محصولات سودی را نصیب خود کنند، اما غافل از اینکه از سوی دیگر با نوسان قیمت مواد اولیه، هزینههای تولید افزایش پیدا کرده است. معیار تولیدکنندگان برای مشخص کردن میزان سود و ضرری که طی سال کسب کرده اند، اختلاف بین مقدار مواد اولیهای است که در ابتدا و انتهای سال در اختیار دارند. به عنوان مثال در ابتدای سال تولیدکنندهای با مقدار مشخصی از سرمایه، ۱۰۰ تن مواد اولیه را خریداری کرده، اگر در پایان سال با همان میزان سرمایه به دلیل افزایش قیمتها ۹۰ تن مواد اولیه خریداری کند، یعنی در طول سال به مقدار ۱۰ تن ضرر کرده است، اما اگر این مقدار را افزایش دهد، موفق شده سودی را نصیب خود کند؛ باید گفت که هم اکنون به دلیل نوسانات شدید قیمت مواد اولیه، بسیاری از تولیدکنندگان متضرر شده اند. در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت پروفیل آلومینیومی نسبت به دی ماه سال گذشته به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته، مشتریان دست نگه داشته اند و سفارش جدیدی را ثبت نمیکنند.
اما تولیدکنندگان کشورهای عربستان و ترکیه به دلیل تعامل با سایر کشور ها، صادرات محصولات، استفاده از ماشین آلات به روز و تولید پروفیلهای آلومینیومی باکیفیت، از شرایط خوبی برخوردارند. البته کشورهایی همچون سوریه و عراق به دلیل اینکه در این حوزه رشد کافی نداشته اند، همچنان اقدام به واردات پروفیل آلومینیومی از ایران میکنند. در بین انبوهی از مشکلات ماشین آلات ساخت داخل نیز به دلیل اینکه برخی از قطعات آنها وارداتی بوده و در داخل مونتاژ میشوند، قیمت بالایی دارند. به طور مثال در سال ۱۴۰۰ با یک تولیدکننده داخلی برای ساخت ماشین میز اتوماتیک به توافق رسیدیم که زمان تحویل آن مرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام شد، اما تاکنون به دلیل افزایش قیمت قطعات وارداتی، این دستگاه را تحویل نگرفته ایم. کاربرد این دستگاه بدین صورت است که پروفیل آلومینیومی پس از خروج از دستگاه پرس اکستروژن، روی آن قرار گرفته و سرد میشود، سپس به صورت اتوماتیک اضافات هر پروفیل گرفته شده و در سایزهای مختلف برش داده میشود. به دلیل اینکه این دستگاه تمام امور را به صورت اتوماتیک انجام میدهد، در خط تولید به نیروی انسانی کمتری نیاز است و کیفیت محصولات خروجی افزایش پیدا میکند.
علاوه بر ماشینآلات کیفیت رنگهای مورد استفاده در رنگ آمیزی پروفیل نیز شبهاتی دارد؛ به طور مثال در گذشته این مجموعه نمایندگی رنگ فولور ترکیه در ایران بود که کیفیت بسیار خوبی داشت، اما به دلیل وضع تحریمها علیه ایران و توقف واردات این رنگ ها، اکنون به ناچار از محصولات داخلی استفاده میکنیم؛ درحال حاضر رنگهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و از نظر پوشش دهی و ماندگاری بسیار ضعیف هستند. به عنوان مثال پنجرهای را که با رنگ فولور رنگ آمیزی کرده بودیم، بعد از گذشت ۱۰ سال تغییری نکرده و رنگ روی بدنه آن دچار هیچگونه ترکیدگی و ترک نشده است؛ در صورتی که پروفیلهای رنگ آمیزی شده با رنگهای ایرانی، بعد از گذشت دو تا سه ماه دچار ترکیدگی و تغییر رنگ میشوند. این رنگها کیفیت پایینی دارند و با اختلاف ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نسبت به رنگهای فولور به فروش میرسند. لازم به ذکر است که حدود ۵/ ۳درصد محتوی یک قوطی رنگ ۵کیلوگرمی، برای رنگ آمیزی پروفیلی با عرض۱۷ سانتی متر و طول ۶ متر مصرف میشود. تمام چالشها نشان میدهد درصورت رفع مشکلات، برقراری تعامل با سایر کشور ها، واردات ماشین آلات به روز و محصولات باکیفیت خارجی به بازارهای داخلی باعث میشود تا تولیدکنندگان داخلی برای ماندن در میدان رقابت، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. همچنین با افزایش کیفیت محصولات، فرهنگ استفاده از محصولات باکیفیت نیز در بین مشتریان نهادینه میشود؛ متاسفانه اکنون تمرکز مصرف کنندگان روی قیمت است تا کیفیت. همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت محصولات، هیچ سرمایه گذاری جدیدی روی خط تولید برای ارتقای تکنولوژی و ماشین آلات انجام ندهند و محصولات بی کیفیتی را به بازار عرضه کنند؛ که مجموعه آلوم پاد در زمینه تولید محصولات باکیفیت، همواره سعی بر این داشته تا از مواد اولیه مرغوب استفاده کند.
منبع: دنیای اقتصاد