تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۰۳۷۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تقی پور:

جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی بهترین مسیر عبور از تحریم است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات معدنی بهترین مسیر عبور از تحریم است.

به گزارش می‌متالز، رضا تقی پورانوری درباره ضرورت توجه به ظرفیت حوزه معدن، گفت: از آنجاکه مدل مناسبی برای اکتشاف و استخراج نداریم، در حال حاضر درصد بسیار کمی از معادن استخراج می‌شوند امروز صنایع معدنی کشور به میزان کافی رشد یافته‌اند و می‌توان از خام فروشی جلوگیری کرد به گونه‌ای که مواد معدنی به مواد نیمه خام یا ساخته شده تبدیل شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش چندین مزیت دارد؛ نخست آنکه مشتریان این حوزه در دنیا فراوان است و مانند بازار نفت محدودیت وجود ندارد بنابراین بهترین مسیر عبور از تحریم است و می‌توان با تنوع محصول از این ظرفیت استفاده کرد.

وی اضافه کرد: آنچه در طرح اصلاح قانون معادن مدنظر قرار گرفته، اصلاح الگوی حکمرانی معدن است که متاسفانه اکنون خلا‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد؛ در وهله نخست ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن وجود داشته باشد و سرمایه‌گذار بتواند سود و منفعت عادلانه خود را به دست آورد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگر مدل اقتصادی امور مناسب نباشد، حق مردم در تنظیم بازار و نحوه قیمت‌گذاری تضییع می‌شود، حقوق دولت و مردم باید از معادن ایفا شود، زیرا انفال است و منافع آن باید به همه برسد به طور مثال معدنی واگذار شده، اما حد و حدود استخراج در آن شفاف نیست که باید بررسی شود که آیا بهره‌برداری از این معدن به همان میزانی است که برآورده شده یا مثال؛ دو برابر است؟

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده