تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۰۳۸۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

استاندار خراسان رضوی تکمیل زنجیره تولید فولاد در این استان را خواستار شد

‌می‌متالز - استاندار خراسان رضوی گفت:زنجیره تولید فولاد در این استان باید تکمیل شود و شرکت فولاد خراسان در این زمینه نقش بسزایی دارد.

به گزارش می‌متالز، یعقوبعلی نظری روز سه‌شنبه و در بازدید از مجتمع فولاد خراسان افزود: این شرکت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا تنها واحد فولادی است که امکان تامین خوراک را به راحتی از منطقه خواف دارد، همچنین توسعه کنسانتره و محصول نهایی نیز از قابلیت‌های گسترش در این شرکت برای رسیدن به زنجیره کامل تولید فولاد است.

وی ادامه داد: این شرکت، طرح‌های توسعه‌ای هم دارد و قرار است به سرعت این طرح‌ها تکمیل شود تا در نهایت زنجیره فولادی از معدن تا محصول نهایی کامل شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: حضور ما در این مجموعه، قدردانی از زحمات کارگران و فعالان این صنعت است، به خصوص که بر اساس رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال رشد تولید و مهار تورم، فعالان اقتصادی نقش مهمی در عملی شدن این شعار دارند.

نظری افزود: مجموعه‌های صنعتی و از جمله این شرکت‌های فولادی، کمبود‌هایی در تامین آب، برق و گاز دارند که امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد کاهش دغدغه‌های این مجموعه‌ها باشیم.

وی اظهار کرد: تامین آب برای صنایع فولادی دارای اهمیت بسیاری است و این مجموعه نیز طرح تصفیه فاضلاب نیشابور را با هدف تامین آب مورد نیاز خود در دست اقدام دارد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که باید موانع را از پیش پای شرکت‌های تولیدی برداشت گفت: با این اقدام ظرفیت تولید صنایع به حداکثر خود خواهد رسید و در نهایت موجب بهبود اقتصاد استان خواهد شد.

نظری افزود: اولویت نخست ما در استان حمایت از شکل گیری زنجیره تولید فولاد است و منطقه خواف و نیشابور نقش مهمی در این موضوع دارند، زیرا فولاد یک صنعت ملی و حتی فراملی است.

او ادامه داد:مجموعه فولاد خراسان اگر بتواند محصول ورق فولادی را تولید کند امکان گسترش صنایع خودروسازی استان را هم فراهم می‌کند.

نظری اضافه کرد: خراسان رضوی یکی از بهترین نقاط برای صادرات محصولات فلزی با توجه به نزدیکی به کشور‌های همسایه و دسترسی اش به مسیر‌های ارتباطی با آسیای میانه است.

۱۵۰روز کاری را از دست دادیم

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان نیز گفت: یکی از مهمترین چالش‌های صنعت فولاد در خراسان رضوی موضوع تامین مواد اولیه و انرژی است به گونه‌ای که در سال گذشته حدود ۱۵۰ روز کاری را از دست دادیم و این موضوع برای شرکت‌های صنعتی، بسیار چالش بر انگیز است.

طهمورث جوانبخت افزود: این شرکت در فصل تابستان ۲ ماه برای کاهش مصرف برق استان و در فصل زمستان نیز ۲ماه برای کاهش مصرف گاز استان مجبور شد غیر فعال شود که این موضوع جدای از موضوع کاهش تولید فولاد مورد نیاز کشور، باعث ضربه اقتصادی بزرگی هم به صنایع مختلف و از جمله فولاد است و به همین دلیل باید تدابیر ویژه‌ای برای برطرف کردن این مشکل در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تامین مواد اولیه با کیفیت از دغدغه‌های صنایع فولادی استان خراسان رضوی است و برنامه ریزی شده است تا با حمایت استاندار، بتوانیم کنسانتره مرغوب مورد نیاز خود را از پهنه شرق استان تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت فولاد خراسان گفت: شرکت فولاد خراسان، بزرگترین تولید کننده فولاد شرق کشور است و اگر دغدغه‌های این صنعت کاهش پیدا کند می‌توانیم به ظرفیت اسمی خود دست پیدا کنیم تا جایگاه تولید فولاد در خراسان رضوی موجب ارتقای رتبه کشور در تولید فولاد شود.

جوانبخت افزود: با توجه به ظرفیت خوب منطقه شرق کشور در تامین مواد اولیه، امیدوار هستیم با طرح توسعه این شرکت بتوانیم کنسانتره و گندله مورد نیاز را تهیه کنیم و در نهایت خط تولید تکمیل میلگرد این شرکت را به نتیجه برسانیم.

شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۳۶۲ با ظرفیت اسمی تولید ۱.۸ میلیون تن فولاد در مساحت ۱۴ هکتار زمین طراحی شد.

ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی رتبه دهم تولید فولاد دنیا را با تامین ۳۱ میلیون تن انواع محصولات فلزی از آن خود کرد، از سوی دیگر کیفیت فولاد خراسان با تقاضای بالایی رو به روست که نشان از کیفیت خوب محصولات آن دارد.

این کارخانه توانسته است رکورد تولید محصولات خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بشکند و بیشتر محصولات این مجتمع فولادی به کشور‌های تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و عراق صادر می‌شود.

استاندار خراسان رضوی سپس از شرکت خیام فولاد نیشابور نیز دیدن کرد.

این شرکت قرار است در ماه‌های آینده به جمع تولید کنندگان فولاد استان اضافه شود و تیرآهن‌های ۱۶ تا ۲۴ را به بازار عرضه کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده