تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۰۴۰۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زغال‌سنگ در مسیر سقوط

می متالز - زغال‌سنگ بزرگترین قربانی بازار کامودیتی‌ها در ریزش قیمتی اخیر بود، زیرا قیمت آن در مدت کمتر از ۶ ماه حدود ۶۱ درصد ریخت و همچنان اخبار از افزایش عرضه‌ها حکایت دارد. اگر در محدوده قیمتی فعلی تقاضا برای زغال‌سنگ افزایش پیدا نکند، احتمالا قیمت آن بیش از ۶۰ درصد دیگر نیز کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، قیمت زغال‌سنگ در نخستین روز‌های سال ۲۰۲۳ از کانال ۴۰۰ دلار در ازای هر تن تا کانال ۱۶۰ دلار کاهش پیدا کرد. ریزش ۶۱ درصدی قیمت زغال‌سنگ در حالی رخ می‌دهد که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت زغال سنگ صعودی شده‌بود و حالا با این ریزش تاریخی اگر در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار تقاضا تقویت نشود احتمال سقوط قیمت زغال‌سنگ تا کانال کمتر از ۸۰ دلار وجود دارد.

زغال‌سنگ در مسیر سقوط


اطلاعات نمودار قیمتی زغال‌سنگ نشان می‌دهد ریزش اخیر قیمت این کامودیتی از سال ۲۰۰۹ به بعد بی‌سابقه بود و احتمالا این ریزش ادامه‌دار باشد. در سال‌های ۲۰۰۹ تا اواسط سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن زغال‌سنگ در کانال ۵۰ تا ۱۲۵ دلار نوسان می‌کرد و سقف قیمتی آن در سال ۲۰۱۱ در محدوده ۱۳۰ دلار ثبت شده‌بود، ولی سال ۲۰۲۲ سال خاص زغال سنگ بود تا برای نخستین بار قیمت آن به بالاتر از ۴۲۵ دلار نفوذ کند پس از آن با آغاز سال ۲۰۲۳ زغال‌سنگ به کانال‌های قیمتی پایین‌تر فروریخت.

اکنون زغال‌سنگ نزدیک به محدوده ۱۵۰ دلار معامله می‌شود جایی که یک مرتبه در اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش تقاضا مواجه شد و ابر روند صعودی سال ۲۰۲۲ را آغاز کرد. آیا خریداران یک بار دیگر در این محدوده از قیمت زغال‌سنگ حمایت می‌کنند؟ دست‌کم اخبار و افزایش عرضه‌ها در بازار زغال سنگ پاسخ منفی به این سوال می‌دهد.

افزایش عرضه‌ها در بازار زغال‌سنگ

استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد معدنی در دنیا طی ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ ظرفیت تولید و صادرات زغال‌سنگ و سنگ آهن را افزایش داد و نتیجه این افزایش ریزش قیمت‌ها در بازار کامودیتی بود. اکنون صادرات زغال‌سنگ استرالیا از نظر آمار در اوج قرار دارد و معدن‌داران از افزایش صادرات در ماه‌های آینده می‌گویند. مازاد عرضه زغال‌سنگ در بازار‌های جهانی توسط غول‌های استرالیا بی‌تردید بازار را متاثر خواهد کرد.

گفت‌وگوی رویترز با مسوول یکی از معادن در استرالیا نشان می‌دهد آن‌ها از قیمت زغال‌سنگ ۱۰۰ دلار نیز رضایت دارند در نتیجه بعید به نظر می‌رسد تلاشی برای حفظ کف قیمتی ۱۵۰ دلار داشته باشند. از طرفی ایران یکی از صادرکنندگان زغال‌سنگ است. اگرچه سهم ایران در بازار‌های جهانی قابل مقایسه با استرالیا نیست، ولی ریزش قیمت زغال‌سنگ درآمد‌های صادراتی این بخش را در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲۲ به طرز چشم‌گیری کاهش خواهد داد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده