تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۴۸۰
کد خبر: ۳۰۴۰۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم‌انداز مبهم بازار زغال‌سنگ هم‌زمان با کاهش حجم تقاضا

می متالز - چشم‌انداز بازار زغال‌سنگ سخت متالورژیکی درجه یک (با خلوص بالا) حتی با در نظر نگرفتن کاهش حجم تقاضا در بازارهای مصرف‌کننده اصلی آن یعنی چین و هند، ضعیف و نزولی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی منابع مطلع بازار پیش‌بینی می‌کنند حجم تقاضا برای زغال‌سنگ متالورژیکی سخت درجه یک، تا قبل از شروع فصل باران‌های موسمی هند افزایش نخواهد یافت.

یکی از تاجران در هند اخیرا با تایید این موضوع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که فصل باران‌های موسمی هند در پیش است، به همین دلیل نمی‌توان انتظار افزایش تقاضا در بازار متالورژی زغال‌سنگ سخت درجه یک را داشت.

فصل باران‌های موسمی هند در پیش است

داده‌های اداره هواشناسی هند نشان می‌دهد که باران‌های موسمی در روز ۲۲ می ۲۰۲۲ از جنوب هند آغاز شد و این سامانه تا روز ۲۲ جولای ۲۰۲۲ در این کشور به فعالیت خود ادامه داد. این سامانه بارشی از روز ۲۰ سپتامبر تا روز ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲ در کشور‌های جنوبی هند موجب بارش‌هایی شد.

در حال حاضر بازار فولاد هند عملکرد قوی در روند عرضه و تقاضا دارد، اما این عملکرد در بخش‌های مختلف صنعت ثبات ندارد. این افزایش عرضه و تقاضا در برخی موارد همچون زیرساخت‌های دولتی و برخی از بخش‌های مصرفی سطح بالای فولاد مشاهده شده است.

یکی از تحلیلگران این صنعت مستقر در سنگاپور به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که حجم تقاضا هنوز در برخی از بخش‌های مصرفی سطح پایین‌تر مناسب نیست، ولی افزایش حجم تقاضا فعلا در زیرساخت‌های دولتی و برخی از بخش‌های مصرفی سطح بالا وجود دارد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار در هند اعلام کرد که آخرین فرایند ذخیره‌سازی در انبار‌ها نیز از اواخر ماه آپریل ۲۰۲۳ آغاز و اوایل ماه می ۲۰۲۳ به پایان رسید و بسیاری از خریداران در بازار فیزیکی بر مبنای آن تا حد زیادی نیاز‌های خود را تامین کردند.

یکی از منابع آگاه به وضعیت بازار در روز جمعه ۱۲ می ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که فروشندگان نیز در حال حاضر به دلیل روند نزولی بازار قیمت‌های خود را به حدود ۲۳۰ تا ۲۳۵ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا در بنادر استرالیا با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده کاهش دادند.

در روز سه‌شنبه ۱۶ می ۲۰۲۳، به نظر می‌رسید که قیمت‌ها از ارقام اعلام شده در ۱۲ می ۲۰۲۳ کاهش بیشتری پیدا کردند؛ به طوری که یک محموله زغال‌سنگ متالورژیکی سخت درجه یک بر اساس شاخص «PLV» استرالیا، به قیمت ۲۲۰ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا در بنادر مقصد مربوطه با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده و قیمت ۲۳۷ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا در بنادر هند با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار پیشنهاد شد. البته این موضوع هنوز توسط منابع رسمی تایید نشده است.

در همین خصوص، یکی از معامله‌گران بازار زغال‌سنگ در بریتانیا به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که این قیمت پیشنهادی نسبت به قیمت عرف آن پایین‌تر است، اما امکان تعیین چنین قیمتی وجود دارد و نمی‌توان آن را رد کرد.

شاخص مبنای «DBCT» موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شو، با شرط تحویل کالا در بنادر مقصد مربوطه با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده در روز دوشنبه ۱۵ می ۲۰۲۳، حدود ۲۳۳٫۶۹ دلار در هر تن تعیین شد که ۹٫۰۲ دلار در هر تن کاهش روزانه را نشان داد.

شاخص مبنای «DBCT» موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شو، با شرط تحویل کالا در بنادر مقصد مربوطه با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده در پایان روز معاملاتی دوشنبه ۱۵ می ۲۰۲۳، رقم ۲۰۹٫۲۵ دلار را به ثبت رساند که ۹٫۳۳ دلار در هر تن در روز کاهش یافت.

به نظر می‌رسد که تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شو از سوی مصرف‌کنندگان نهایی در واحد‌های فولادسازی فعلا افزایش نخواهد یافت. شاخص مبنای «CSR» زغال‌سنگ کک‌شو با خلوص ۶۵ درصد از مبدا استرالیا به قیمت ۳۷۰ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا در بنادر هند با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار تعیین شد.

یکی از فروشندگان زغال‌سنگ کک‌شو فعال در بازار آسیای جنوب شرقی بیان کرد که این قیمت‌ها چندان هم دور از انتظار نیستند؛ چراکه تقاضا برای ذخیره‌سازی مجدد این محصول در هند و به طور کلی تقاضا برای خرید زغال‌سنگ کک‌شو کاهش یافته است.

حتی یکی از منابع آگاه به وضعیت بازار و مرتبط با یکی از شرکت‌های معدنی مطرح جهان پیش‌بینی ادامه روند نزولی را برای این بازار ارائه داد.

این منبع مطلع تاکید کرد: می‌توان به بهبود اوضاع روند عرضه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ امیدوار بود. به علاوه وجود مشکلات در روند عرضه زغال‌سنگ کک‌شو از مبدا استرالیا، بر تغییر قیمت این محصول تاثیر چندانی نگذاشته است.

احتمال کاهش بیشتر قیمت زغال‌سنگ کک‌شو در چین

به گفته منابع مطلع بازار، چین با هشتمین دور از روند کاهشی قیمت زغال‌سنگ کک‌شو مواجه است. چنین روند نزولی قیمتی، منجر به کاهش شدید حاشیه سود فولادسازان و حتی رسیدن به حاشیه سود منفی می‌شود.

هشتمین دور از روند کاهش قیمت زغال‌سنگ کک‌شو که توسط برخی واحد‌های تولیدی در روز جمعه ۱۲ می ۲۰۲۳ ارائه شده بود، در حال حاضر توسط چند شرکت تولیدکننده پذیرفته شد. یکی از معامله‌گران زغال‌سنگ روز دوشنبه ۱۵ می ۲۰۲۳ اعلام کرد که بدون شک این دور از کاهش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد.

در حال حاضر، حاشیه سود واحد‌های تولیدی کمتر از ۱۰۰ یوان [۱۴ دلار]در هر تن است؛ در حالی این حاشیه سود برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ کک‌شو حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ یوان در هر تن است. به علاوه واحد‌های فولادسازی به دنبال کاهش بیشتر قیمت زغال‌سنگ کک‌شو هستند.

قیمت زغال‌سنگ کک‌شو چین از ابتدای ماه آپریل ۲۰۲۳ در هفتمین دور کاهش قیمت‌ها، در مجموع حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ یوان (۸۶ تا ۱۰۱ دلار) در هر تن کاهش یافت.

یکی از فروشندگان زغال‌سنگ کک‌شو در آسیای جنوب شرقی به موسسه «Fastmarkets» گفت: زمانی که محدودیت‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا برداشته شد، انتظار می‌رفت کاهش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

وی افزود: دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان در افزایش حجم واردات زغال‌سنگ به مغولستان و روسیه از مبدا چین جست‌وجو کرد.

طی ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو از چین به مغولستان به ۱۱٫۲ میلیون تن رسید که بیش از چهار برابر افزایش سالانه را نشان می‌دهد.

آمار گمرک چین نشان می‌دهد که حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو از مبدا چین به روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۷٫۱ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱۴ درصد افزایش را نشان داد.

یکی از معامله‌گران زغال‌سنگ در چین که عمدتا زغال‌سنگ کک‌شو به روسیه می‌فروشد، به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که به دلیل کاهش حجم تقاضای واحد‌ها تولیدی، زغال‌سنگ کک‌شو خریداری شده توسط روسیه در بنادر اصلی چین انبار شده است.

این معامله‌گر افزود: هرگز روند خرید زغال‌سنگ کک‌شو از سوی واحد‌های فولادسازی تا این حد با کاهش روبه‌رو نبوده است. پیش‌تر یک محموله سفارش پنج هزار تنی یک سفارش با حجم کم در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون اگر واحد‌های فولادسازی برای خرید فقط دو هزار تن زغال‌سنگ کک‌شو به برخی از فروشندگان مراجعه کنند، ممکن است به علت حجم بسیار محدود محموله، درخواست پیشنهاد واحد‌های فوادسازی رد شود. با توجه به روند نزولی این بازار و درخواست برخی خریداران برای سفارش محموله‌های بین ۲۰۰ تا یک هزار تنی یک محموله، سفارش دو هزار تنی یک سفارش با حجم بالا در نظر گرفته می‌شود.

واحد‌های فولادسازی چینی قصد دارند ذخایر انبار زغال‌سنگ کک‌شو را در سطح بسیار پایین و فقط برای مصرف در حدود یک هفته تولید حفظ کنند تا بتوانند هزینه‌های تولید را بهتر کنترل کنند؛ چراکه این واحد‌های تولیدی معتقدند قیمت زغال‌سنگ کک‌شو در چین، همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. به همین دلیل این مسئله به طور طبیعی منجر به کاهش تمایل واحد‌های تولیدی چین به واردات زغال‌سنگ کک‌شو با زمان تحویل طولانی‌تر مانند زغال‌سنگ کک‌شو از استرالیا و ایالات متحده آمریکا شده است.

یکی از معامله‌گران زغال‌سنگ روز دوشنبه ۱۵ می ۲۰۲۳ مطرح کرد: اگر قیمت‌ها روند صعودی داشته باشد، واحد‌های تولیدی مایل به استفاده از زغال‌سنگ کک‌شو در استرالیا حتی با وجود قیمت‌های برابر با زغال‌سنگ کک‌شو در چین یا حتی کمی بالاتر از این قیمت خواهند بود.

این معامله‌گر افزود با ادامه وضعیت فعلی بازار، اگر قیمت زغال‌سنگ کک‌شو در استرالیا ۱۰ تا ۲۰ دلار کمتر از قیمت زغال‌سنگ کک‌شو در چین نباشد، واحد‌های تولیدی تمایلی به استفاده از آن پیدا نخواهند کرد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده