تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۰۴۹۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احتمال ادامه روند کاهشی قیمت جهانی زغال سنگ

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: احتمال افزایش قیمت جهانی زغال سنگ به بیش از ۱۷۰ دلار برای هر تن بسیار کم است.

به گزارش می‌متالز، علی زینلی افزود: قیمت جهانی زغال سنگ در یک روز معاملاتی گذشته کاهش ۱۲ درصدی را تجربه کرد و در یک ماه حدود ۲۴ درصد کاهش قیمت داشت. 

وی اضافه کرد: قیمت زغال سنگ در ۸ ماه اخیر در کانال نزولی قرار گرفته است که اصلی‌ترین دلیل آن کاهش شدید قیمت‌های جهانی گاز بود که به عنوان یک انرژی جایگزین سبب کاهش تقاضای زغال سنگ شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین مشوق‌هایی که دولت چین بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ جهان برای کارگران این حوزه در نظر گرفته است باعث شد که میزان تولید در این کشور حدود ۶ درصد افزایش یابد.

وی افزود: افزایش ۸ درصدی تولید زغال سنگ در هندوستان نیز علت دیگر افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت این کامودیتی بود.

زینلی با بیان اینکه در مجموع عوامل مختلف بر افزایش عرضه و کاهش تقاضا اثر گذاشت و باعث کاهش قیمت زغال سنگ شد تصریح کرد: با توجه به اینکه نمودار قیمت‌ها سطح حمایتی ۱۷۰ دلار برای هر تن را شکست و به ۱۴۰ دلار برای هر تن سقوط کرد، برگشت قیمت در بازار جهانی زغال سنگ در کوتاه مدت بسیار سخت است و تا زمانی که عوامل کاهش قیمت متوقف و رفع نشود شاهد افزایش قیمت آن نخواهیم بود.

وی گفت: احتمال اینکه اقتصاد دنیا دچار رکود شود تقویت شده است و بعد از آن میزان تقاضا برای کامودیتی‌ها کاهش خواهد یافت و شرایط برای زغال سنگ بدتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بازار سرمایه ایران، ۴ شرکت در حوزه زغال سنگ فعال هستند که ارزش بازار آن‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۵ صدم درصد از کل ارزش بازار سرمایه است. این شرکت‌ها قیمت محصولاتشان را چند سالی است بر اساس قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می‌کنند و قیمت‌های جهانی تاثیری بر سودآوری آن‌ها ندارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده