تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۰۴۲۲۱

لاتکس جلوگیری کننده نفوذ گاز در سیمان حفاری رونمایی شد

می متالز - مراسم رونمایی از افزایه لاتکس حفاری برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مراسم رونمایی از افزایه لاتکس حفاری با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد که این محصول حاصل همکاری این پژوهشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت است که پس از ۲ سال کار پژوهشی به مرحله تولید نیمه صنعتی خود رسیده است.

گفتنی است، فرآیند استخراج نفت از چاه‌های نفت خام، طی چند مرحله انجام می‌شود. بعد از انجام مراحل حفاری چاه لازم است که دیواره چاه با سوسپانسیون سیمانی (دوغاب سیمان) پر شود. یک دسته از ترکیباتی که برای بهبود خواص سیمان حفاری استفاده می‌شوند، لاتکس امولسیونی بر پایه کوپلیمر استایرن- بوتادین است. لاتکس امولسیونی در دوغاب سیمان، خواص مطلوبی در زمینه کنترل دانسیته، ایجاد یکنواختی، کنترل سیالیت دوغاب، کنترل استحکام و بندش دوغاب سیمان، کنترل هرزروی Fluid Loss)) داشته و مانع مهاجرت گاز ایجاد می‌شود.

در این طرح که اجرای آن را رستمی عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بر عهده داشته، با اتکا به دانش تولید آزمایشگاهی، پلیمریزاسیون و تولید امولسین SBR انجام شد. سپس طراحی و بهینه سازی فرمولاسیون مناسب توسط افزودنی‌های مختلف مانند امولسیفایر، عوامل کنترل کننده هرزروی، دیسپرس کننده، پایدار کننده و بهبود دهنده استحکام فشاری سیمان در مقیاس نیمه صنعتی انجام شد.

بر اساس این گزارش، تولید آزمایشگاهی و نیمه صنعتی این محصول کاربردی اخیراً با موفقیت به پایان رسیده و قرار است با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و پس از تولید در مقیاس ۳ تن، در یکی از چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب تست میدانی شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده