تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۰۴۴۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی صبانور تشریح کرد:

فصل توسعه در صبانور

‌می‌متالز - مهندس رضا هاشمی عضو هیات مدیره و قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی صبانور از وضعیت طرح‌های در حال اجرای این شرکت گفت و ابراز امیدواری کرد زنجیره تولید از معدن تا فولاد در صبانور به زودی تکمیل شود. وی همچنین تکمیل حفاری‌ها و بهبود اکتشافات و در ادامه اصلاح پروانه‌ها و افزایش ذخیره‌های معدنی این شرکت را از برنامه‌های آتی این شرکت برشمرد.

به گزارش می‌متالز، مهندس رضا هاشمی عضو هیات مدیره و قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی صبانور از وضعیت طرح‌های در حال اجرای این شرکت گفت و ابراز امیدواری کرد زنجیره تولید از معدن تا فولاد در صبانور به زودی تکمیل شود. وی همچنین تکمیل حفاری‌ها و بهبود اکتشافات و در ادامه اصلاح پروانه‌ها و افزایش ذخیره‌های معدنی این شرکت را از برنامه‌های آتی این شرکت برشمرد.

قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به جایگاه ویژه این شرکت در صنعت سنگ آهن کشور گفت: شرکت صبانور در زمره ۵ شرکت برتر حوزه سنگ آهن کشور و همچنین بزرگترین تولید کننده فرآورده‌های سنگ آهن در غرب کشور قراردارد.

وی توجه ویژه به اکتشافات را در اولویت برنامه‌های صبانور دانست و افزود: در همین راستا ۶۰ هزار متر حفاری که در برنامه ۱۴۰۱ داشتیم محقق شد و حتی پیش بینی ما این است که ذخیره ما بسیار بالاتر از ۱۰۰ میلیون تن باشد. همچنین برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه حفاری ۶۰ هزار متر را در برنامه داریم و افزایش ذخایر را پیش بینی می‌کنیم.

طرح‌های توسعه در صبانور

هاشمی ادامه داد: مناقصه احداث کارخانه ۲ میلیون تنی کنسانتره گلالی را برگزار کرده ایم که پیشنهاد‌ها در حال بررسی است و امیدواریم شرکت‌های توانمندی این پروژه را اجرا و در زمان مقرر تحویل دهند. همچنین یک فاز کنستانتره یک میلیون تنی را در شهرک داریم که در حال بررسی هستیم تا اگر ذخایر اجازه دهند و زیرساخت‌ها مهیا باشد، این ظرفیت را به ۲ میلیون تن افزایش دهیم.

عضو هیات مدیره شرکت صبا نور افزود: یکی از زیرمجموعه‌های ما با نام صبا امید خاورمیانه نیز در حال اجرایی کردن طرح گندله است. دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن از چین در حال وارد شدن هستند و این کارخانه هم قابلیت افزایش ظرفیت از ۱ میلیون تن به ۲ میلیون تن گندله را دارد.

وی بیان کرد: برای یوتیلیتی‌ها و زیرساخت‌ها نیز خط انتقال آب از تصفیه خانه بیجار به طول حدود ۷۵ کیلومتر را در دست اجرا داریم. همچنین انتقال آب از تصفیه خانه قروه به کارخانه گلالی هم در حال انجام است.

جبران چالش مازاد گندله در صبانور

قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی صبانور در خصوص مشکلات و موانع پیش روی این شرکت گفت: به هر حال اکثر مجموعه‌های تولیدی در این حوزه با مشکلات خاصی مواجه هستند از جمله بحث‌های محیط زیستی و منابع طبیعی و یکسری موانع محلی و … که مجموعه صبانور با تعاملات لازم در پی حل این موانع و مشکلات است.

هاشمی در خصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: همان طور که می‌دانید شرکت‌های سنگ آهنی اخیرا با مشکل مازاد تولید گندله مواجه بودند، اما مجموعه ما توانست در صادرات و فروش خود، این چالش را در نیمه دوم سال جبران کند و در حال حاضر نیز در بازار‌های صادراتی خود فعال هستیم.

وی تصریح کرد: با مزایده‌ای که برگزار کردیم، برای اولین بار شرکت صبانور کنسانتره سنگ آهن را در رینگ صادراتی عرضه کرد و برنده آن مشخص شده و کار‌های اولیه آن نیز انجام شده است.

از اکتشاف تا تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار صبانور

وی همچنین در خصوص زنجیره تولید در صبانور گفت: ما معادن خود واقع در گلالی، باباعلی و شهرک را داریم که در زمینه تولید گندله، کنسانتره زنجیره ما در حال فعالیت است. ما زنجیره تکمیلی خود را در فولاد کردستان می‌بینیم و ۳۰ درصد از سهام فولاد کردستان را در اختیار داریم که با اجرای پروژه‌هایی که نام بردم، به نوعی صبانور دارای زنجیره کامل تولید از معدن تا فولاد خواهد شد.

هاشمی در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت نیز گفت: برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای از اکتشاف تا تولید محصول نهایی در دستور کار ماست. برنامه ما تکمیل حفاری‌ها و بهبود اکتشافات و در ادامه اصلاح پروانه‌ها است، چون برای توسعه کاری خود نیاز داریم که پروانه هایمان اصلاح شود. مسئله بعدی افزایش ذخیره‌ها است و همچنین سرمایه گذاری‌های در بخش تکمیل زنجیره ارزش نیز از دیگر برنامه‌های مهم ما خواهد بود. با اقداماتی که در دستور کار ما است آینده روشنی را برای شرکت متصور هستیم.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده