تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۰۴۴۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدید معاون و مدیران ستادی گمرک ایران از زیرساخت‌های اقتصادی مرز‌های آستارا

می متالز - معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیران ستادی گمرک کشور در راس یک هیئت بلند پایه گمرکی از زیرساخت های اقتصادی مرزهای زمینی و ریلی آستارا بازدید کردند.

به گزارش می‌متالز، محسن جلواتی معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسلامی ایران با همراهی مدیران ستادی گمرک کشور، ناظر گمرکات استان گیلان و مدیر و معاونان اداره کل گمرک آستارا از محل محوطه گمرک مرز زمینی آستارا، پل مرز زمینی ایران و جمهوری آذربایجان، درب مرزی، سوله باز کنترل و بازرسی در حال احداث گمرک آستارا، پنجره واحد تجاری، بخش‌های مختلف اداری اداره کل گمرک آستارا بازدید و با پرسنل گمرک و همچنین بارانداز ریلی آستارا - آستارا دیدار کردند.

ناظر گمرکات استان گیلان در این بازدید با بیان اینکه گمرک آستارا از جمله گمرک‌ها و مرز‌های مهم ایران در شمال کشور می‌باشد، اظهار کرد: گمرک شریان اصلی اقتصاد آستارا و مبادلات مرزی مهمترین و اصلی‌ترین رکن اقتصاد این شهرستان مرزی محسوب می‌شود و لازم است که گمرک این شهرستان با هدف توسعه رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش تقویت شود.

صادق برزگر با تاکید بر سرعت در توسعه و تجهیز گمرک آستارا، افزود: در سال جاری به زیرساخت‌های گمرکی آستارا توجه ویژه خواهد شد.

وی با بیان اینکه آستارا در زمینه امکانات باسکول و سیستم‌های سخت افزاری تقویت خواهد شد، گفت: ما در اداره کل گمرک آستارا با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که رفع این مشکل در دستور کار قرار دارد.

برزگر با تاکید بر تعامل همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با گمرک آستارا در سرعت بخشیدن به روند فعالیت‌های گمرکی در این منطقه مرزی از کشور، اظهار کرد: نسبت به گذشته گمرکات شمال کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده اند. وی، تصریح کرد: باید اولویت‌ها در نظر گرفته شود و مشکل کمبود نیروی انسانی رفع و ساختمان‌های قدیمی نیز بازسازی شوند.

بارانداز ریلی آستارا کد گمرکی ندارد

مدیرکل گمرک آستارا نیز در این بازدید با تاکید بر اینکه متاسفانه بارانداز ریلی آستارا کد گمرکی ندارد و فراهم شدن زیرساخت‌های پایانه ریلی آستارا، ضرورت دارد، اظهار کرد: اخذ کد گمرکی بارانداز ریلی آستارا توسط مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی نیازمند پیگیری است.

علی حسین ذوالقدری با بیان اینکه باید تمام توان خود را برای تسریع چرخه اقتصادی در مرز‌های آستارا به کار گیریم و گمرک آستارا با نیروی انسانی مجرب، شبانه روزی خدمات گمرکی را در مرز‌های سه گانه شهرستان ارائه می‌دهد، افزود: با توجه به قابلیت بالای مرز‌های ریلی، دریایی و زمینی آستارا در تجارت خارجی، از دست دادن کوچک‌ترین فرصت در ارائه خدمات گمرکی، ضایعه جبران ناپذیری به اقتصاد و اشتغال در منطقه و این شهرستان مرزی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه پایانه ریلی آستارا کد گمرکی ندارد و برخی زیرساخت‌ها در آنجا فراهم نیست، گفت: هماهنگی و تعامل همه نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در امر تجارت ملی در مرز‌های آستارا دخیل هستند ضروری است و اخذ کد گمرکی برای بارانداز ریلی آستارا بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد.

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیز در بخش گمرک فاقد مدیر برای انجام کار‌های اداری است، افزود: برای سرعت بخشیدن بیشتر به کار‌ها و رویه‌های مختلف گمرکی به نیرو‌های جوان نیاز داریم و باید مشکل کمبود نیرو در مجموعه گمرک آستارا رفع شود.

ذوالقدری بر ضرورت نصب هر چه سریعتر دستگاه ایکس ری در محوطه آستارا تاکید کرد و گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن منطقه و وجود خانه قدیمی گمرک نیاز به بازسازی اصولی و احیای این مجموعه قدیمی گمرک و تبدیل آن به موزه داریم که با حمایت‌های گمرک ایران نیز عملی خواهد شد.

وی، ادامه داد: برای راحتی رانندگان داخلی و خارجی، در قسمت‌های مختلف گمرک آستارا سایبان، صندلی و سرویس‌های بهداشتی نیز تعبیه خواهد شد.

مدیرکل گمرک آستارا، تصریح کرد: سرعت‌بخشی به بهسازی پل مرزی قدیمی، تجهیز گمرکات آستارا، احداث چند تیرپارک و استفاده از ظرفیت مرز‌های ریلی و دریایی برای صادرات و ترانزیت و حمل کانتینر‌ها در کنار تقویت دیپلماسی اقتصادی می‌تواند به رفع مساله تراکم کامیون‌ها در مرز زمینی آستارا کمک کند.

بازدید معاون و مدیران ستادی گمرک ایران از زیرساخت‌های اقتصادی مرز‌های آستارا
بازدید معاون و مدیران ستادی گمرک ایران از زیرساخت‌های اقتصادی مرز‌های آستارا

بازدید معاون و مدیران ستادی گمرک ایران از زیرساخت‌های اقتصادی مرز‌های آستارا

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)


مطالب مرتبط
عناوین برگزیده