تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۰۴۹۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل گروه مالی بانک توسعه تعاون مطرح کرد:

افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی در دستورکار

‌می‌متالز - صنایع صادرات محور با توجه به نرخ ارز و پیش بینی‌هایی که از روند رو به رشد ارز وجود دارد، پرپتانسیل هستند.

به گزارش می‌متالز، حدودا ۷ سال از تاسیس گروه مالی بانک توسعه تعاون می‌گذرد و در این مدت شرکت رشد قابل توجهی داشته است و توانسته نقش مثبت و خوبی در بازارسرمایه داشته باشد. در این زمینه هاشم بوذرجمهر، مدیرعامل گروه مالی بانک توسعه تعاون با هفته‌نامه اطلاعات بورس به گفتگو نشست و همچنین در ادامه به بررسی وضعیت بازار سرمایه نیز پرداخت.

بیش از ۷ سال از آغاز فعالیت گروه مالی توسعه تعاون می‌گذرد. در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟

همانگونه که گفته شد حدودا ۷ سال از تاسیس گروه مالی بانک توسعه تعاون می‌گذرد و در این مدت شرکت رشد قابل توجهی داشته است و توانسته نقش مثبت و خوبی در بازارسرمایه داشته باشد. در بسیاری از حرکت‌های بازار سرمایه نیز به نوعی اثرگذار بوده است، بسیاری از فعالان بازار به حرکت‌های مجموعه توجه داشتند که با توجه به بررسی‌ها و تحلیل‌های دقیق انجام شده در واقع به خوبی جواب داده است، بعضا شاهد هستیم که بسیاری از فعالان حقیقی و حقوقی در واقع حرکت‌های گروه مالی را مدنظر قرار می‌دهند و پیروی می‌کنند.

گروه مالی توسعه تعاون چه فعالیت‌هایی در بازارسرمایه دارد؟

شرکت گروه مالی در حوزه خرید و فروش سهام مختلف چه به صورت جز و چه به صورت بلوکی فعالیت دارد، همچنین برای سایر ابزار‌ها نیز در واقع در حال گرفتن مجوز از سازمان بورس است به طور مثال سبدگردانی، صندوق سرمایه‌گذاری، درآمدثابت و همچنین کارگزاری که در مقطعی به دنبال آن بودیم، اما مشکل اخذ مجوز از بانک مرکزی نیز وجود دارد که در حال حل آن هستیم تا بتوانیم مجوز‌های لازم را اخذ کنیم. همچنین مجموعه واحد تحلیل بازار سرمایه دارد که در واقع گزارشات تحلیلی خوبی را به صورت هفتگی تهیه و ارائه می‌کند، بنابراین به طور کل در این حوزه‌ها فعال هستیم. اخذ مجوز‌ها نیز مستلزم همکاری بانک مرکزی است که مجوز را صادر کنند.

برنامه‌ای برای گسترش حوزه فعالیت خود در بلندمدت دارید؟

برنامه بلندمدت ما در حال حاضر این است که بتوانیم مجوز تامین سرمایه را از سازمان بورس دریافت کنیم که در این راستا اقدامات اولیه صورت پذیرفته است، همچنین در نظر داریم کارگزاری تاسیس کنیم و بتوانیم به صورت مدیریتی در بسیاری از شرکت‌ها ورود کنیم و در شرکت‌هایی که بازدهی خوبی دارند «سیت» داشته باشیم و همچنین اعمال مدیریت کنیم تا از بازدهی آن شرکت‌ها منتفع شویم.

گروه مالی توسعه تعاون در سه حوزه واسطه‌گری مالی، خدمات مالی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. درباره این فعالیت‌ها بیشتر توضیح دهید؟

عمدتا فعالیت مجموعه در حوزه کسب بازدهی از بازارسرمایه است و در واقع سعی ما بر این است که از فرصت‌های بازار استفاده کنیم و با بررسی‌ها و تحلیل‌ها بتوانیم فرصت‌های موجود در بازار سرمایه را بررسی و استفاده کنیم تا مجموعه شرکت و بانک نیز از آن منتفع شوند. در سایر حوزه‌ها نیز ابزار‌های جدید را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در این راستا به دنبال اخذ مجوز از سازمان بورس هستیم. حوزه سرمایه‌گذاری نیز عمدتا یک دید کوتاه‌مدت و در واقع استفاده از فرصت‌های موجود در بازار است که مدنظر ما هستند، انتفاع نیز بیشتراز این حوزه بوده است.
در حوزه واسطه‌گری نیز فعالیت بیشتری داریم.

آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟

بله، تقریبا قرار است ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه دهیم و حسابرسی آن نیز انجام شده و همچنین گزارش توجیهی نیز آماده شده است و در شرف ارسال نزد سازمان بورس است تا مجوز‌های لازم دریافت شود.

شرکت‌های تابعه توسعه تعاون چه وضعیتی دارند؟

شرکت‌هایی که زیرمجموعه بانک هستند در ابتدا شرکت سمات است که در زمینه it بانک فعالیت دارد و علاوه بر اینکه خدمات بانک را ارائه می‌کند، این آمادگی را نیز دارد که در بخش خصوصی هم خدمات ارائه دهد و درآمد کسب کند. شرکت صرافی، همچنین شرکت واسپاری که لیزینگ است، شرکت بیمه که خدمات بیمه ارائه می‌کند، شرکت خدمات پشتیبانی که به پشتیبانی بانک می‌پردازد و شرکتی جدید نیز در حوزه نوآوری در حال فعالیت است. عمدتا این شرکت‌های زیرمجموعه وضعیت خوبی دارند.

در سقوط سال ۹۹ بسیاری از شرکت‌ها و سهامداران با مشکل مواجه شدند. از وضعیت شرکت در آن روز‌ها بگویید؟

واقعیت آن است که در سال ۹۹ اکثر شرکت‌ها توانستند سود خوبی کسب کنند و مجموعه ما نیز سود خوبی را کسب کرد و توانستیم جزو معدود شرکت‌هایی باشیم که به موقع از ریزش‌های بازار خارج شویم و به نوعی هم ورود و هم خروج خوبی داشتیم بنابراین سود خوبی کسب کردیم و از آن ریزش‌ها خیلی آسیب ندیدیم.

پیش‌بینی‌ها از رشد تورم و نقدینگی در سال جاری خبر می‌دهند. این موضوع چه تاثیری بر بازار سهام و فعالیت‌های شما دارد؟

تورمی که در بیش از یک‌سال گذشته در کشور حاکم بوده است، باعث شده تا تمام رقبای بازار سرمایه با رشد‌های بالایی مواجه شوند، مانند ملک، خودرو، ارز، طلا و غیره، اما بازار سرمایه خیلی نتوانسته با رشد سایر رقبا هم مسیر شود، البته بازارسرمایه در چند ماه گذشته با اندک رشدی همراه بوده است، اما همچنان جای رشد دارد، بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر ارزانترین دارایی سهام است و نسبت به رشد آن خوشبین هستیم و به نظر نمی‌رسد افت‌های چند روز اخیر نگران کننده باشد و در کل امسال سال خوبی برای بازار سرمایه است.

با این اوصاف پیشنهاد شما برای سرمایه‌گذاری کدام بازار است؟

به نظر می‌رسد سایر بازار‌ها رشد خود را داشته‌اند و همچنین قیمت‌های بالایی دارند، به طور مثال خودرو قیمت بالایی دارد و طبق ارزیابی‌ها با دلار بالای صد هزارتومان معامله می‌شوند و یا مسکن نیز با نرخ‌های بالایی معامله می‌شود و این بازار‌ها هم رشد خود را کرده‌اند و هم به نظر می‌رسد متقاضی و یا خریداری برای آن‌ها نباشد و بیشتر فروشنده هستند. در نهایت به نظر می‌رسد بازاری که همچنان جای رشد دارد و با دید میان مدت و بلند مدت سودده خواهد بود بازار سرمایه است و به علاوه آنکه در بازارسرمایه شخص با هر بودجه‌ای می‌تواند وارد شود، اما در سایر بازار‌ها باید سرمایه زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

نظرتان در مورد عرضه‌های اولیه چیست؟ آیا به رونق بازار سهام کمکی می‌کند؟

عرضه‌های اولیه برای بازارسرمایه بسیار لازم است، اما عرضه‌های اولیه‌ای که در حال حاضر انجام می‌شود بسیار کوچک هستند و در واقع نمی‌توانند نیاز‌های بازار را تامین کنند، در سنوات گذشته عرضه‌های قابل توجهی در بازار انجام می‌شد همانند شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، صنایع مختلف و ... که زمانی که عرضه می‌شدند منابع قابل توجهی را جذب می‌کردند، اما در حال حاضر این عرضه‌های اولیه بسیار کوچک هستند و یکی از راه‌هایی که می‌تواند روند رو به رشد بازار را حفظ و از حبابی شدن سهم‌ها جلوگیری کند، عرضه‌های اولیه است. سازمان بورس و شرکت بورس و فرابورس باید این فرآیند را تسهیل کنند.

سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری دستوری آفت بزرگی برای صنایع و بازار است. این موارد چگونه بازار سهام راتحت تاثیر قرار می‌دهند؟

زمانی که قیمت‌گذاری دستوری وجود داشته باشد تاثیر مستقیمی بر روی سود شرکت‌ها دارد، با توجه به هزینه‌های بالای شرکت‌ها و تورمی که ایجاد شده است، زمانی که قیمت‌گذاری به صورت دستوری باشد در واقع رانت ایجاد می‌شود و هم اینکه شرکت‌ها نفعی نمی‌برند و زیان اصلی آن در چشم سهامداران می‌رود به این دلیل قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه به نفع سهامداران و شرکت‌های تولید کننده نیست و تنها واسطه‌گران هستند که منتفع می‌شوند.

وضعیت بازارسهام تا پایان سال را چگونه می‌بینید؟

با توجه به تورم موجود در کشور که پیش بینی می‌شود این تورم همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت، به نظر می‌رسد ارزانترین دارایی بازار سهام است و جای رشد نیز دارد، پیش بینی می‌شود که بازدهی بازار در سال جاری بیشتر از سایر بازار‌ها باشد.

ارزیابی شما از صنایع پرپتانسیل تا پایان سال چیست؟

صنایع صادرات محور با توجه به نرخ ارز و پیش بینی‌هایی که از روند رو به رشد ارز وجود دارد پرپتانسیل هستند و همینطور صنایعی همانند صنایع غذایی، دارویی که تقاضا برایشان وجود دارد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده