تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۰۵۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در نوسانات بورس؛

معامله‌گران «میم» قاتلان سهام بانک‌های آمریکا شدند!

‌می‌متالز - برخلاف بحران بانکی سال ۲۰۰۸، به نظر می‌آید شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در سقوط قیمت سهام بانک‌های منطقه‌ای آمریکا داشتند. گرچه کاهش قیمت سهام نباید تأثیر فوری بر توانایی بانک در انجام تعهدات مالی‌اش بگذارد، اما مدیران بانک‌های امریکایی نگرانند که کاهش قیمت سهام، هراس سپرده‌گذاران را در پی داشته باشد. از این رو، سهام بانک‌های منطقه‌ای آمریکا تبدیل به سهم‌های میم (Meme Stocks) شده‌اند. «میم» به سهم‌هایی گفته می‌شود که عامل رشد یا افت آن‌ها، همه‌گیری در میان شبکه‌های اجتماعی است و نه ارزش بنیادی آن‌ها. در طی ماه‌های اخیر، معامله‌گران آنچنان شبکه‌های اجتماعی را مملوء از اظهارات تیره و تار درباره ورشکستگی بانک‌های آمریکایی کردند که به گرفتن موقعیت‌های اختیار فروش و فروش استقراضی سهام آن‌ها دامن زدند.

به گزارش می‌متالز، سهام بانک‌های آمریکایی مانند PacWest از ماه مارس به شدت افت داشته‌اند (از حدود ۲۶ دلار در ۸ مارس به ۱۲ دلار در ۱۰ مارس). پس از این سقوط، اخبار خوب (مانند حمایت دولت) و بد (مانند از دست دادن سپرده‌ها) سهام این بانک را در فراز و فرود‌های قیمتی انداخت.

معامله‌گران «میم» قاتلان سهام بانک‌های آمریکا شدند!

این سقوط و بازگشت‌های قیمتی، توسط همان نیرو‌هایی اتفاق افتاد که سهام شرکت‌هایی مانند GameStop و AMC را در سال ۲۰۲۱ باد کرد. در ماه اخیر، دست به دست شدن مالکیت در سهام بانک‌های منطقه‌ای تقریباً یک رکورد زده و تعداد موقعیت‌های فروش استقراضی در این سهام‌ها به‌طور باورنکردنی افزایش داشته است. نهاد‌های بزرگ وال استریت و معامله‌گران خرد، همگی بطور مشترک در این اتفاق نقش داشتند، اما در این یادداشت به نقش شبکه‌های اجتماعی در کاهش قیمت سهام بانک‌های منطقه‌ای امریکا می‌پردازیم.

طی ماه‌های اخیر، معامله‌گران تازه‌کار، شبکه‌های اجتماعی را مملوء از اظهارات تیره و تار درباره ورشکستگی بانک بعدی می‌کنند و از سوی دیگر عده‌ای پس از ریزش قیمت‌ها، سهم‌های بانکی را با انتظار به یک جهش ناگهانی می‌خرند.

معامله‌گران «میم» قاتلان سهام بانک‌های آمریکا شدند!

قبل از ماه مارس، سهام بانک‌های منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاران خرد خسته کننده بودند و به همین دلیل در مقایسه با شرکت‌های GameStop، AMC یا Tesla اقبال آنچنانی به سهام بانک‌های منطقه‌ای نبود. افت شدید قیمت سهام برای هر شرکتی ناخوشایند است، اما برای بانک‌ها که اعتماد در آن‌ها امری حیاتی است، می‌تواند کشنده باشد. اگرچه کاهش قیمت سهام نباید هیچ تأثیر فوری بر توانایی بانک در انجام تعهدات مالی‌اش بگذارد، اما می‌تواند محرکی برای برداشت سپرده‌ها شود که اثرات اقتصادی آن به طور بالقوه جدی‌تر از سایر شرکت‌ها است. به همین دلیل، برخی از نهاد‌های نظارتی این درخواست را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا داشتند که فروش استقراضی سهام بانک‌ها را ممنوع کنند.

معامله‌گران «میم» قاتلان سهام بانک‌های آمریکا شدند!

مدیران بانک‌ها نگران هستند که کاهش قیمت سهام آن‌ها باعث ترس سپرده‌گذاران شود. تنها یک روز پس از سقوط بانک سیلیکون، ولی در ماه مارس، سهام بانک Western Alliance حدود ۴۷ درصد ریزش کرد که بزرگترین افت یک روزه از زمان شروع معاملات سهام در سال ۲۰۰۵ است. دیل گیبون [۱]، مدیر ارشد مالی بانک Western Alliance، تشدید معاملات اختیار معامله و معاملات ناچیز در پیشگشایش را مقصر سقوط قیمت سهام بانک بیان کرده است. او گفت که این ریزش قیمت به نوبه خود باعث شد برخی از مشتریان سپرده‌های خود را به بانک‌های دیگر منتقل کنند. درحالیکه قیمت سهام بانک نمی‌تواند شاخص قابل اعتمادی از وضعیت سلامت بانک باشد.

در مورد بانک سیلیکون ولی، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث شد که بانک بر روی میلیارد‌ها دلار زیان تحقق نیافته اوراق خزانه‌داری (ضرر احتمالی در صورت فروش) در پایان سال گذشته قرار بگیرد. این زیان احتمالی موجب هراس سپرده‌گذاران و انتقال ۴۲ میلیارد دلاری سپرده‌هایشان تنها در یک روز شد. گرگ بکر مدیرعامل سابق بانک سیلیکون، ولی در اظهارات خود در کنگره، شبکه‌های اجتماعی را مقصر این هجوم و ورشکستگی بانک برشمرد.

این درحالی است که بحران بانکی ۲۰۰۸ اینگونه نبود. در آن زمان شبکه‌های اجتماعی و سهامداران خردی که از خانه معامله می‌کردند نیز وجود داشتند، اما اینفلوئنسر‌های بازار و عموم مردم اینچنین بر بازار اثرگذار نبودند. توییتر در ابتدای راه بود و محل تبادل نظرات گروهیِ محبوبِ WallStreetBets در شکبه اجتماعی ردیت وجود نداشت. در آن زمان مردم به ندرت با تلفن‌های خود معامله می‌کردند و برخلاف امروز، هر بار که چیزی می‌خریدند یا می‌فروختند باید چندین دلار کارمزد می‌پرداختند. از سوی دیگر معاملات پیچیده مانند اختیار معامله، برای تازه‌کار‌ها عمدتاً دور از دسترس بود.

برای بانک PacWest، اتفاقات از پاییز ۲۰۲۲ شروع شده بود هنگامیکه ورشکستگی صرافی رمزارز FTX، نگرانی برخی از معامله‌گران را در مورد بانک‌های مرتبط با آن افزایش داد. سهام PacWest با باز شدن بازار در روز دوشنبه ۱۳ مارس، در ۹.۷۵ دلار قرار گرفت که ۲۱ درصد کاهش یافت. یک هفته قبل، قیمت این سهم با ۲۷.۴۰ دلار بسته شده بود. طی چند هفته بعد، سهام این بانک با درصد‌های دو رقمی نوسان کرد. در ۲۸ آوریل، سهام PacWest در ۱۰.۱۵ دلار بسته شد و بعد از آن اتفاقات عجیب و غریب‌تری افتاد.

معامله‌گران «میم» قاتلان سهام بانک‌های آمریکا شدند!

در روز چهارشنه ۳ مه، گفتگو‌های مرتبط با بانک PacWest در شبکه‌های اجتماعی نسبت به روز قبل بیش از ۱۰ برابر شد. برخی از وبلاگ نویسان و علاقه‌مندان به معامله در بازار‌های مالی در توییتر پیش‌بینی ورشکستگی بانک را کردند. فروشندگان استقراضی به گرفتن موقعیت‌هایی علیه افزایش قیمت سهام ادامه دادند. در آغاز سال ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد از سهام PacWest در حال فروش استقراضی بود، اما در ماه‌های مارس و آوریل، این میزان به ۲۱ درصد رسید (در دو روز ابتدایی مارس، فروشندگان استقراضی ۱.۲ میلیارد دلار از کاهش قیمت سهام بانک‌های منطقه‌ای امریکا سود بردند). این در حالی بود که بانک PacWest هیچ اتفاق مهمی در کسب و کار خود را در این مدت فاش نکرده بود. در نهایت قیمت سهم در روز چهارشنبه با ۲۸ درصد کاهش به ۶.۵۵ دلار رسید. در روز بعد اشاره‌ها به PacWest در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و ردیت به ۴۲ هزار پست افزایش یافت (از سه هزار در چهارشنبه هفته قبل). در این روز قیمت سهم ۲ درصد دیگر افت کرد. براساس داده‌های Cboe Global Markets، معاملات مربوط به اختیار فروش (معاملاتی که در صورت افت قیمت سود می‌برند) در سهام PacWest از سال ۲۰۰۸ به بالاترین سطح رسیده بود.

معامله‌گران «میم» قاتلان سهام بانک‌های آمریکا شدند!

برخی از خریدارانِ این قرارداد‌های اختیار فروش، حدود ۴ برابر سود کردند و در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر جشن گرفتند و تصاویری از بازیگران در فیلم‌های «گرگ وال استریت» و «فروش بزرگ» رد و بدل می‌کردند و سپس برای سود بردن از کاهش قیمت سهم بانک منطقه‌ای دیگری دست به کار شدند.

سهام PacWest در روز پنجشنبه ۵۱ درصد سقوط کرد و به ۳.۱۷ دلار رسید که پایین‌ترین میزان قیمت پایانی آن تا کنون است. بانک PacWest بعداً فاش کرد که در طول هفته (عمدتاً در ۴ و ۵ مه)، تقریباً ۱۰ درصد از سپرده‌هایش برداشت و به بانک‌های دیگر منتقل شد.

در روز جمعه ۵ مه سهام بانک PacWest بیش از ۱۳۵ میلیون بار دست به دست شد (در مقایسه با میانگین ۱.۴ میلیون بار در ماه فوریه). سرمایه‌گذاران خرد در آن روز با خالص خرید تقریباً ۵ میلیون دلاری موجب جهش ۸۲ درصدی قیمت سهام شدند. سهام PacWest در هفته بعد ۲۱ درصد سقوط کرد. در هفته پیش از ۲۴ مه، مجدداً ۲۶ درصد رشد کرد و باز هم به نوسان قیمتی ادامه داد.

به نظر می‌رسد معامله‌گران در بازار بورس امریکا باید به نوسان‌های بزرگ اینچنینی عادت کنند. این را رئیس معامله سهام در بانک سرمایه‌گذاری KBW می‌گوید: «وقتی برای اولین بار این کار را ۲۰ سال پیش شروع کردم، یک نوسان ۳ تا ۵ درصدی باورنکردنی بود. اما الان اینچنین نیست».

[۱]Dale Gibbons

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده