تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۰۵۸۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

لوکوموتیو صنعت فولاد در سنگلاخ موانع دولتی

‌می‌متالز - یک عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران از برخی موانع دولتی در صنعت نورد ابراز نگرانی کرده و با بیان اینکه امید است وزارت صمت شرایط اقتصادی کشور را سنجیده و صنعت نورد را یکی از مهم‌ترین گزینه‌های توسعه اقتصادی در نظر گیرد گفت: پیشانی صنعت فولاد؛ امروز در گیر و دار مشکلاتی است که با تعامل و همکاری وزارت صمت قابل رفع است، بنابراین بهتر است به مسائل و مشکلات صنعت نورد جدی‌تر نگریسته شود.

به گزارش می‌متالز، مصطفی عبداللهی عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران و مدیرعامل صنایع تولیدی نورد گرم فلز روند قیمت‌گذاری صنعت نورد در زنجیره ارزش بر مبنای متوسط بهای شمش خوزستان را نادرست عنوان کرد و افزود: طی سال‌های گذشته روند قیمت‌گذاری را میانه زنجیره شمش خوزستان تعیین می‌کردند. اما به اعتقاد من، این روش درست نیست و باید محصول نهایی مبنا قرار گیرد و به ترتیب (نسبت به درصد) تا ابتدای زنجیره قیمت‌گذاری شود و این موضوع از جمله مسائلی بود که با سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشته شد.

۳۰ میلیون تن ظرفیت تولیدی در بخش نورد

عبداللهی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولیدی در بخش نورد وجود دارد که فقط از ۱۲ یا ۱۳ میلیون تن آن بهره‌برداری می‌شود اذعان کرد: امسال، سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده و از آنجا که ۹۰‌درصد صنعت نورد خصوصی است و بیشترین اشتغال‌زایی در کل زنجیره فولاد را شامل می‌شود به نظر می‌رسد در مهار تورم و رشد تولید در کشور بسیار تاثیرگذار باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش توسعه صادرات صنعت نورد را منوط به تامین مواد اولیه دانست و گفت: اگر مواد اولیه تامین شود و کارخانه‌ها مشکل تامین نقدینگی نداشته باشند؛ این مواد اولیه به کارخانه‌های نورد منتقل شده و محصول نهایی غیر از اینکه پاسخگوی نیاز داخلی است می‌تواند صادرات چشمگیری نیز داشته باشد.

عوارض صادراتی اهرم فشار برای جلوگیری از خام‌فروشی

مدیرعامل صنایع تولیدی نورد گرم فلز عوارض صادراتی را یکی از مهم‌ترین اهرم‌های فشار برای جلوگیری از خام‌فروشی دانست و یادآور شد: به نظر می‌رسد اولین اهرمی که می‌تواند مانع خام فروشی شود؛ عوارض صادراتی است. با توجه به اینکه مجلس بیش از نیم درصد، عوارض صادراتی را در اختیار وزارت صمت قرار داده امیدواریم که این وزارتخانه، برای عوارض شمش و محصول نهایی تفاوت قائل شود.

وی ادامه داد: بهتر است عوارض صادراتی به صورت پلکانی از سوی دولت تعیین شود تا محصول شمش کشورمان که در کشور‌های همسایه برای آن فرش قرمز پهن می‌کنند و کارخانه‌های تولیدی همچنین اشتغال ما را از بین می‌برند؛ به شکل خام صادر نشود. از سوی دیگر؛ نوردکاران باید تلاش کنند تا محصولاتشان را غیر از عراق، به سایر کشور‌ها صادر کنند همچنین به دنبال بازارسازی و کشف بازار‌های جدید برای صادرات انواع محصولات نهایی باشند.

خصوصی‌سازی؛ حلقه گمشده توسعه اقتصادی

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه با بیان اینکه سال‌هاست سیاست خصوصی‌سازی در کشور پیگیری می‌شود، اما نتیجه مورد انتظار حاصل نشده است عنوان کرد: امیدواریم دولت، مجلس و حاکمیت، به بخش خصوصی کشور اهمیت دهند و راه را برای ارتقای تولید و توسعه صادرات توسط این بخش هموار سازند. همچنین از ابلاغ دستورالعمل‌های خلق الساعه پرهیز کرده و از این بخش حمایت کنند تا بخش خصوصی بتواند صنعت را متحول کند.

عبداللهی به نقش بسزای صنعت نورد در تامین مواد اولیه ساخت مسکن ملی اشاره و تصریح کرد: صنعت نورد می‌تواند نقش برجسته‌ای در ساخت‌وساز مسکن ملی ایفا و محصول نهایی به این بخش ارائه کند، اما این موضوع مستلزم تامین مواد اولیه و شمش است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده