تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۰۵۹۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راهکار مجلس برای حل مشکل معیشت مردم

‌می‌متالز - نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه «بدون توقف» چند نرخی بودن ارز را یکی از مهمترین عوامل ایجاد تورم دانست و تأکید کرد: تک نرخی کردن ارز و پس از آن ترمیم حقوق اقشار آسیب‌پذیر از طریق همسان‌سازی حقوق‌ها از مهمترین اقدامات مجلس یازدهم در راستای کمک به معیشت مردم است.

به گزارش می‌متالز، «عبدالرضا مصری» نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما در خصوص راهکار مجلس برای حل مشکل معیشت مردم گفت: یکی از ریشه‌های تورم چند نرخی بودن ارز است که مجلس در قدم اول به این نتیجه رسید که اگر یکی از ریشه‌های تورم این است پس باید ارز را تک نرخی کنیم، چرا چند نرخی بودن ارز تورم ایجاد می‌کرد؟ چون من با هر نرخی که پول را از بانک می‌گرفتم و بر اساس آن کالایی تهیه می‌کردم براساس بالاترین نرخ آن کالا را در بازار می‌فروختم و این مسأله خودش تورم‌زا بود.

وی در ادامه تصریح کرد: آن کسی هم که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفت، آن جایی که دستگاه‌های نظارتی حضور داشتند یک مقدار آن کالا را بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌داد، اما مابقی را با نرخ ارز آزاد در بازار می‌فروخت.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: راهکار مجلس این بود که این عامل تورم‌زا را از بین بردارد و معیار را ریال قرار دهد و این کار را انجام دادیم. از آن طرف دیدیم باز هم با یک تورمی مواجهیم، یعنی شما که ۱۰ هزار تومان حقوق داشتید یک تورم ۲۰ درصدی که به شما وارد می‌شود، شما الان برای همان کالا به جای ۱۰ هزار تومان باید ۱۲ هزار تومان پرداخت کنید.

مصری افزود: برای برخی از اقشار این‌ها جمع شده بود و بیشتر تحت فشار قرار داشتند؛ مثل بازنشسته‌ها، لذا مجلس تصمیم گرفت همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها را هر چه سریع‌تر انجام دهد، یعنی اینکه قدرت خرید بازنشسته‌ها را یک مقدار با نرخ تورم به روز کند، مجلس بر این امر اصرار داشت، منابع هم گذاشت تا حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی هر چه زودتر همسا‌ن‌سازی شود. پول و اعتبار آن را هم تعیین کرد، چون این گروه داشتند زیر این فشار له می‌شدند.

وی ادامه داد: در خصوص حداقل حقوق کارگری، کارمندی، مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی، رزمندگان و جانبازان معسر نیز هر جایی که امکان این را داشتیم تا حقوق‌ها را افزایش دهیم که حداقل قدرت خرید آن‌ها ترمیم شود، در خصوص حقوق همه این اقشار ترمیم انجام شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در خصوص وظیفه مجلس نسبت به تهیه مسکن نیز اظهار کرد: در این خصوص مجلس باید مجوز‌هایی به دولت بدهد، چون دولت نمی‌تواند خودش پولی را جابه‌جا کند و باید اجازه از مجلس داشته باشد، ما قانون جهش مسکن را در مجلس با ۲۵ ماده و ۳۲ تبصره تصویب کردیم، در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳ این قانون ابلاغ شد، پیش‌بینی یک میلیون واحد مسکن بود، بهره‌مندی را نیز پلکانی قرار دادیم و رئیس شورای عالی مسکن را خود رئیس جمهور تعیین کردیم.

مصری با اشاره به اینکه متقاضیان دهک‌های پائین، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، رزمندگان معسر، خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند از اولویت‌های دریافت این مسکن هستند، تصریح کرد: بر این اساس اولویت‌ها هم مشخص شده و برای آن‌ها امتیازاتی هم گذاشتیم، مثل اینکه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هزینه انشعاب آب و برق ندهند، عوارض شهرداری و مالیات ندهند، اما نه اینکه معاف هستند، بلکه دولت مکلف است همه این‌ها را به وزارت نیرو و شهرداری پرداخت کند. حتی برای زوج‌های جوان هم قوانین خاصی داریم، خیلی از این قوانین هست که عموم مردم نسبت به آن‌ها بی‌اطلاع هستند، ضمن اینکه مردم باید نسبت به این مسأله آگاهی داشته باشند که ما هم فقط قانون‌گذاریم و مسوولیت اجرایی نداریم.

وی در خصوص راه‌های کم کردن تورم نیز توضیح داد: برخی‌ها فکر می‌کنند کاهش تورم یعنی اینکه این کالایی که دیروز خریدم ۱۰۰ تومان، امروز باید ۹۰ تومان بخرم، نرخ تورم این است که اگر الان می‌گوئیم ۴۰ درصد یعنی کالایی که امروز می‌خریم به نسبت پارسال ۴۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده، ۱۰۰ تومان شده ۱۴۰ تومان اگر زمانی که در ۱۴۰ تومان قرار گرفتیم بگوئیم ۱۰ درصد بیشتر تورم نداریم معنایش این نیست که ۱۰۰ تومان شده ۱۱۰ تومان بلکه معنایش این است که به ۱۴۰ تومان ۱۴ تومان اضافه شده و شده ۱۵۴ تومان.

مصری در ادامه برنامه یادآور شد: وقتی می‌گوئیم کاهش نرخ تورم داشتیم، همه می‌گویند آقا من خودم پارسال خریدم ۱۴۰ تومان، امسال خریدم ۱۵۴ تومان. خب در واقع نرخ کاهش پیدا کرده، قبلا ۴۰ درصد بوده از ۲۰ شروع شده به ۴۴ درصد رسیده امسال اگر در نقطه ۴۴ درصد، ۴۴ درصد اضافه شود یعنی تورمی نداشتیم. اما مردم انتظار دارند وقتی می‌گوئیم کاهش یعنی اینکه قیمت پائین آمده است.

این نماینده مجلس در پایان عنوان کرد: فرض کنید یک بهمنی از قله کوه پائین می‌آید و هرچه پائین‌تر می‌آید بزرگ‌تر می‌شود تا شهری را نابود کند، شما وسط‌های کوه این را نگه می‌دارید، مزیت این کار این است که اولا بزرگتر نمی‌شود و دیگر اینکه بر سر مردم آوار نمی‌شود، اما یک قدرت عظیمی می‌خواهید تا آن را سر جایش برگردانید، یعنی باید با تلاش آن را کوچک کنید تا به نقطه اول برسد، تورم همانند بهمن است، متوقف کردن تورم هنر است، امروز تمام جریان کشور از مجلس تا دولت درصدد این است که آن تورم افسارگسیخته که تا ۵۰ درصد رسیده بود مهار کند.

منبع: خبرگزاری فارس

 

عناوین برگزیده