تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۹۳۷۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اگر مصوبه حق انتفاع به قانون تبدیل شود باید فاتحه بخش معدن بویژه سنگ آهن را خواند/ تلاش انجمن سنگ آهن ایران، ممانعت از تایید آن است

‌می‌متالز - واکنش اکبریان به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره اخذ حق انتفاع از معادن سنگ آهن: رییس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به مصوبه پرداخت ۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان به عنوان حق انتفاع پروانه بهره برداری معادن سنگ آهن گفت: درحال حاضر تولید بویژه در بخش زنجیره فولاد و معادن شرایط بغرنجی دارد و دولت و مجلس به جای حمایت از بخش تولید و سروسامان دادن به این بخش، دائما در حال تصویب قوانین ضد تولیدند که جای نگرانی بسیاری را برای تولیدکنندگان و فعالان معدنی ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان درادامه افزود: تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق در بودجه سال ۱۴۰۲ در تضاد آشکار با بخش تولید و زنجیره فولاد است، اگر بخش تولید صنعتی کشور نیازمند مواد اولیه است باید تمام قوانین درجهت حمایت و پشتیبانی از تولید اتخاذ شود، ولی این تصمیمات کاملا در تضاد و تناقض با تولید است.

وی با بیان اینکه سیاست‌ها و تصمیمات دولت و مجلس باید بیش از پیش درجهت تقویت بخش معدن باشد گفت: این دو قوه حتی باید معدن را بیشتراز صنعت تقویت و حمایت کنند، ولی ظاهرا تمام تصمیمات در جهت تضعیف تولیدکننده بخش مواد اولیه و خام صنعت اتخاذ می‌شود.

این فعال معدنی با انتقاد شدید تضعیف بخش تولید و بی توجهی دولت به این مهم ادامه داد:نگاه دولت به واحد‌های تولیدی کشور مانند بسته‌های پول و ابزاری برای حل مشکلات مالی و سرمایه‌ای دولت است وهرگاه دولت به هرصنعت یا واحد تولیدی ورود می‌کند گویی صرفا برای گرفتن انواع و اقسام مبالغ و پول در قالب عوارض، بهره وری، مالیات و دیگر عناوین بدون توجه به میزان خسارات و زیان به بدنه تولید است.

اکبریان با اشاره به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد براساس برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: اگر ایران می‌خواهد بازارصادراتی فولاد خود را حفظ کند، باید درحفظ تولید تلاش کند و با توجه به اینکه در سالیان اخیر سیاست دولت و وزارت صمت در جهت جذب و جلب سرمایه‌های عظیم مردم برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بوده است اکنون نیزباید در جهت حمایت از تامین مواد اولیه این صنعت گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ظرفیت تولید ۴۴ میلیون تن فولاد را ایجاد شده است و تا پایان سال به ۴۷ میلیون تن خواهد رسید گفت: تمامی مواد اولیه این میزان تولیدات باید از بخش معدن تامین شود، ولی گویی برخی تنگ نظری‌ها مانع از حمایت دولت و سیاستگذاران از بخش معدن شده است.

رییس انجمن سنگ آهن ایران با ابراز نگرانی از تصویب این لایحه در مجلس ادامه داد: بیشتر تولیدات معادن سنگ آهن کشور از معادن بزرگی که دراختیارایمیدرو و دولت است استحصال می‌شود که این معادن به پیمانکاران و بهره برداران بزرگ برای استخراج واگذار شده است که با تصویب این بند گویی دولت قصد دارد تعمدا بخش تولید را متوقف و این معادن را فلج کند که هضم چنین شرایطی بسیار بسیار نگران کننده است.

اکبریان درپاسخ به سوال آیروپکس درباره تلاش انجمن سنگ آهن برای ممانعت ازاجرای این مصوبه گفت:اگر این مصوبه در صحن علنی مجلس رای بیاورد، ضمانت اجرایی خواهد داشت، اما تلاش بر این است که این مصوبه درصحن مجلس رای نیاورد، اما با توجه به هماهنگ بودن سیاست‌های دولت و مجلس برای کسب درآمد از منابع مختلف، مشخص نیست تلاش ما به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه اگر مصوبه حق انتفاع ازمعادن درصحن علنی مجلس به قانون تبدیل شود باید فاتحه بخش معدن بویژه در بخش سنگ اهن را خواند افزود: سیاستگذارانی که در این بخش قانونگذاری می‌کنند مشخص نیست چه هدفی را دنبال می‌کنند، اما مسلما با هزینه‌های مضاعفی که برای تولید ایجاد می‌کنند، بدنه تولید متوقف خواهد شد و از تولید چیزی باقی نخواهد ماند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران باتاکید بر اینکه باید تمام تلاش‌ها معطوف به رد این مصوبه در صحن علنی مجلس باشد گفت: اگر فردی در عرصه معدن چرخیده باشد وبه مسایل زنجیره فولاد آشنا باشد می‌داند بیشتر از هر چیزی تولید معدن مهم است، زیرا هم تامین کننده مواد اولیه بخش داخلی است وهم با صادرات مواد اولیه، برای کشور درامد ارزی ایجاد می‌کند.

هر چند درجلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند ن تبصره ۶ این لایحه که مربوط به اخذ مالیات ازصادرات مواد ومحصولات معدنی، فلزی وغیرفلزی بود، به دستور رئیس مجلس جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد. ارجاع و بررسی مجدد این بند الحاقی، همچنان نگرانی جدی برای فعالان معدنی و کارشناسان این بخش و چالشی جدی برای معادن سنگ آهن در سال آینده ایجاد کرده است.

اکبریان با بیان اینکه منابع درآمد ارزی کشور بسیارمحدوداست گفت: نفت، پتروشیمی و فولاد از عمده‌ترین منابع ارزی درآمدی در کشور هستند که دولت باید به این منابع توجه ویژه داشته باشد و حمایت از تولیدات صنعتی بویژه فولاد می‌تواند میزان ارزآوری را برای کشور افزایش دهد.

وی در پایان تصریح کرد:بزرگترین نگرانی مردم و بخش تولید این است که هیچ موضوعی نیست که دولت را نگران کند گویی هیچیک از سیاستمداران و دولتی‌ها اصلا نگران هیچ موضوعی نیستند کمبود دارو، نبود ماشین الات معدنی، افزایش قیمت دلار و مشکل معیشت مردم هیچ چیز آن‌ها را نگران نمی‌کند و راحت می‌گویند ما نگران هیچ موضوعی نیستیم و این چالش بزرگی است که چرا تصمیم گیران و سیاستگذاران نگران نیستند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ بندی را مصوب کرده اند که مطابق با آن حق انتفاع بهره برداری از معادن سنگ آهن متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت‌های تابعه آن در بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس میانگین وزنی قیمت فروش شمش فولاد خوزستان باشد. صنعت فولاد کشور در سال‌های اخیر بار‌ها نسبت به تامین مواد اولیه اظهار نگرانی کرده است و حالا چنین تصمیماتی می‌تواند گلوگاه‌های جدیدی را در مسیر توسعه بخش معدن ایجاد کند.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده