تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۰۹
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۶۰۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات اعلام کرد:

اقدامات و برنامه‌های مهم "تجلی": پیگیری تجدید ارزیابی معادن و افزایش سرمایه

‌می‌متالز - مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اعلام اقدامات و برنامه‌های مهم سال گذشته و جاری از پیگیری تجدید ارزیابی معادن در اختیار و برنامه افزایش سرمایه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، شرکت پروژه محور تجلی توسعه معادن و فلزات که با پذیره نویسی ۱۵ درصد سهام به ارزش هر سهم ۱۰۰ تومان و به ارزش کل ۹۳۳ میلیارد تومان در فرابورس و بازگشایی نماد از بهمن ۱۴۰۰ به جمع شرکت‌های بازار سهام پیوست، صبح شنبه اقدام به برگزاری دومین مجمع سالانه بعد از حضور در بازار کرد.

براساس این گزارش در این مجمع که با حضور ۹۳.۹ درصدی سهامداران در مجموعه تلاش برگزار شد پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت‌های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۱۱۱ ریال سود محقق شده هر سهم، ۸۰ ریال سود نقدی معادل ۷۲ درصد توزیع شود.

اهم اقدامات و برنامه‌ها از زبان مدیرعامل

مرتضی علی اکبری مدیرعامل تجلی توسعه معادن فلزات با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته اعلام کرد: پذیره نویسی شرکت تجلی آذر سال ۱۴۰۰ انجام شد. چشم انداز شرکت حفظ جایگاه نخست بین شرکت‌های سرمایه گذاری پروژه محور در بازار سرمایه است.

اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه گذاری بلندمدت برای شرکت‌های سرمد ابرکوه بالغ بر ۷۹۰ میلیارد تومان، معدن کار باختر ۴۹۰ میلیارد تومان، فولاد کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان، سپهر تجلی ۱۶۰ میلیارد تومان، ستاره سیمین هرمز ۱۵۸ میلیارد تومان، بازرگانی ۷۵ میلیارد تومان، اکتشاف تجلی ۶۹ میلیارد تومان و صبا امید غرب خاورمیانه بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان بود که سرمایه گذاری‌ها در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.

پروژه فولاد سازی ۶۰۰ هزار تنی شرکت فولاد سرمد طی سال گذشته ۴۵ درصد پیشرفت تجمعی داشت و سال ۱۴۰۳ به ۱۰۰ درصد می‌رسد. پروژه آهن اسفنجی ۱.۲ میلیون تنی پیشرفت تجمعی ۱۲ درصد داشته و در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ درصد می‌رسد. همچنین پروژه کلاف ۴۵۰ هزار تنی بالغ بر ۳۲ درصد پیشرفت تجمعی داشته که اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد. پروژه تولید میلگرد فولاد سرمد هم از ۴۱۹ هزار تن در سال جاری به ۴۵۰ هزار تن خواهد رسید.

پروزه سنگ آهن شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با پیشرفت ۵۳ درصدی در اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد. مالکیت تجلی در این شرکت ۳۰ درصدی است. پروژه آهن اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی شرکت فولاد کردستان هم پیشرفت ۹ درصدی داشته و تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ درصد می‌رسد. پروژه تولید کنسانتره ۲.۵ میلیون تنی شرکت فولاد شرق خراسان نیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد. تولید آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تنی شرکت ستاره سیمین هرمز با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد.

فعالیت معدن و طلای ۱۳۰ هزار تنی جانجا نیز با سهم ۵ درصدی تجلی و مدیریت اصلی شرکت توسعه معادن و فلزات آغاز شده و در حال پیشروی است. پروژه زغالسنگ گلندرود هم پیشرفت ۴۳۷ متر بوده و برنامه ریزی شده به ۱۳۰۰ متر برسد. افزایش میزان استخراج نیز از ۲۰ به ۴۰ هزار تن در دستور کار است. شرکت معدن کار باختر با سهم ۴۰ درصدی تجلی غیر از فعالیت معدن کاری و دانه بندی شرکت صبا نور در معدن جانجا با تجهیز ماشین آلات در حال باطله برداری است.

اهم فعالیت‌ها در حوزه عناصر نادر خاکی شامل ۷ محدوده به مساحت ۱۱۱۸ متر مربع و اخذ دو فقره گواهی کشف محدوده‌های مونازیت خاوری و باختری با ذخیره کل ۳۲.۸ میلیون تن، انجام عملیات اکتشافی تکمیلی، اقدام جهت اخذ پروانه بهره برداری در محدوده‌های مروست خاوری و باختری، درخواست صدور پروانه اکتشاف ۵ محدوده با مساحت ۱۰۹۸ کیلومتر مربع، انجام آزمایش به منظور تغلیظ عناصر نادر خاکی می‌شود.

اهم فعالیت‌ها در حوزه لیتیوم و عناصر همراه با مساحت ۳۴۲ کیلومتر بوده که شامل طی مراحل برای اخذ سه فقره پروانه اکتشاف، گردآوری مطالعات و تدوین و طرح اکتشاف مقدماتی تفصیلی عملیات اکتشاف مقدماتی، طی مراحل فرآیند استحصال و شروع اقدامات آزمایشگاهی، برنامه ریزی برای جهت آزمایش صنعتی و تجهیز آزمایشگاه تخصصی است. تجلی دارای ۱۲ معدن پلی متال و فلزات سنگین با مساحت ۱۷۴.۲ کیلومتر مربع شامل مس و طلا، پلی متال، کانسنگ طلا، سیلیس و دولومیت است.

پیش بینی تقاضای فولاد تا سال ۲۰۳۰

تجلی بیشترین سرمایه گذاری را در زنجیره فولاد از معدن تا نورد دارد، اما با توجه به استراتژی سرمایه گذاری‌ها به تدریج به سمت مواد نادر خاکی و لیتیوم خواهد رفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضای فولاد تا سال ۲۰۳۰ با میانگین نرخ رشد ۱.۰۶ درصدی به ۲ میلیارد تن برسد.

درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی و سود خالص

درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی شرکت از ۲۰۷ و ۱۵.۷ به ۷۴۳ و ۴۴.۲ میلیارد تومان و سود خالص از ۱۹۲ به ۶۹۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید. سود هر سهم در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۱ ریال بود که به ۱۱۱ ریال رسید.

اهم اقدامات انجام شده در سال گذشته

اهم اقدامات انجام شده در سال گذشته شامل بررسی ۶ هزار محدوده معدنی، بررسی ۱۸ مورد گزارش‌های اقتصادی و مالی، تحقیق و تهیه گزارش سرمایه گذاری در معادن، کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی معدنی، بررسی ۱۰ پیشنهاد جهت سرمایه گذاری از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، انجام رتبه بندی شرکت به منظور انتشار اوراق اجاره سهام در بازار سرمایه، مشارکت افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر، بررسی کلیه صورت وضعیت‌های مشاور معدنی، کنترل کمی فعالیت‌های ۱۰ پروژه طبق فرایند اجرا و برنامه، ۱۴ مورد بازدید‌های مستمر کارگاهی به صورت ماهانه، ارزیابی عملکرد ۱۲ شرکت و تدوین شاخص‌های ارزیابی، انعقاد قرارداد‌های بازارگردانی، انجام تکالیف مجمع سال قبل و. است.

برنامه‌ها برای سال جاری

برنامه هیات مدیره برای سال جاری افزایش میزان مشارکت در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و محدوده‌های معدنی پرظرفیت، افزایش سرمایه گذاری در حوزه عناصر غیر فلزی، افزایش سرمایه گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی، افزایش سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه در حوزه عناصر استراتژیک، افزایش سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی، مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه منابع معدنی و فلزی، پیگیری تجدید ارزیابی دارایی‌ها بخصوص معادن در اختیار و انتشار اوراق، پیگیری افزایش سرمایه است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده