تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۸۲۱۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجلی روی ریل توسعه و پیشرفت

‌می‌متالز - امروز چهارشنبه دوم آذر ماه ۱۴۰۱، نشست رسانه‌ای شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد این شرکت و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، نشست رسانه‌ای شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان اولین شرکت پروژه‌محور سهامی عام با حضور مرتضی علی‌اکبری، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت و جمعی از اهالی رسانه عصر روز چهارشنبه دوم آذر ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

در ابتدای این نشست رحیمی، کارشناس واحد تحلیل شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات با بیان اینکه ۱۵ درصد از سهام تجلی در روز سه‌شنبه دوم آذر ۱۴۰۰ در فرابورس پذیره‌نویسی شد، عنوان کرد: تجلی اولین شرکت پروژه‌محور سهامی عام است که در حال حاضر پروژه‌های متعددی در زنجیره فولاد از معدن تا نورد شامل گندله‌سازی، آهن اسنفنجی و فولادسازی را در دست اجرا دارد و از پروژه‌های آتی می‌توان به ساخت اسکله بندرعباس و استخراج از معادن جدید اشاره کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مزایای شرکت‌های پروژه‌محور، مطرح کرد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه، مهم‌ترین مزیت شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات محسوب می‌شود و سرعت‌بخشی در تکمیل پروژه و بهره‌برداری از آن، از دیگر مزایای این شرکت پروژه‌محور به شمار می‌آید.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ۵۶ درصد، معدنی و صنعتی گل‌گهر و چادرملو هر کدام ۱۷ درصد و سایر شرکت‌ها ۱۰ درصد، مجموع سهام‌داران شرکت تجلی را تشکیل می‌دهند.

پروژه‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات

عباسی در ادامه به پروژه‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: پروژه‌های صبا امید غرب خاورمیانه شامل یک میلیون تن گندله، فولاد سرمد ابرکوه شامل واحد نورد و میلگرد ۵۰۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار، واحد کلاف‌سازی ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، واحد فولادسازی ۶۰۰ هزار تن شمش چهار گوش، تولید آهن اسفنجی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره، صنایع فولاد کردستان شامل فولادسازی یک میلیون تن ورق فولادی، تولید آهن اسفنجی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی سرد و بریکت سرد، شرکت معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز شامل یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و معدنی و صنعتی سپهر تجلی ایرانیان (معدن گلندرود) شامل ۵۰ هزار تن زغال‌سنگ کک‌شو است.

وی در خصوص کل ظرفیت تولیدی پروژه‌ها و شرکت‌های غیربورسی تجلی، تاکید کرد: کل ظرفیت این پروژه‌ها شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره با مالکیت ۲۵ درصدی، گندله یک میلیون تن با مالکیت ۳۰ درصدی، آهن اسفنجی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن با مالکیت وزنی ۲۲ درصدی، شمش ۶۰۰ هزار تن با مالکیت ۴۸ درصدی، میلگرد، کلاف و ورق یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن با مالکیت وزنی ۳۴ درصد و زغال‌سنگ ۵۰ هزار تن با مالکیت ۱۰۰ درصدی است.

توسعه اکتشاف عناصر نادر خاکی در تجلی

در ادامه این نشست نادر گلشنی‌نسب، مدیر امور معادن و اکتشافات شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ضمن تاکید بر اهمیت اکتشاف، اذعان کرد: پروژه‌های بسیاری طی یک سال اخیر در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه عناصر کمیاب مانند لیتیوم و همچنین عناصر نادرخاکی در شرکت تجلی اجرا شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: اولین معدنی که قرارداد آن را در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات منعقد کردیم، معدن اسماعیل‌کندی ۲ در استان آذربایجان شرقی بود که یک معدن مس طلای پورفیری به شمار می‌آید و اخذ مجوز آن از سازمان حفاظت محیط زیست جهت اکتشافات غیر فیزیکی صورت پذیرفته است. معدن قبادلو (عجب‌شیر) با مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت تجلی با ذخیره معدنی سیلیس گرمابی، دیگر معدنی است که در حال انجام مراحل اداری جهت انتقال پروانه بهره‌برداری به نام تجلی و پرداخت حقوق دولتی از طریق ذی‌حساب سازمان صمت هستیم. محدوده‌های سیستان ۱، ۲ و ۳ با مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت تجلی با ذخایر معدنی پلی‌متال و کانسنگ طلا، در مرحله درخواست پروانه اکتشاف قرار دارند و مراحل اداری و پیگیری استعلامات از سازمان‌های ذی‌ربط جهت صدور پروانه اکتشاف در حال انجام است. دم قشلاق ماکو با ذخیره معدنی منیزیت و دو معدن با ذخیره دولومیت، از دیگر محدوده‌هایی هستند که پروانه بهره‌برداری منیزیت به طور مشارکتی صادر شده است و دولومیت‌ها در مرحله درخواست پروانه اکتشاف قرار دارند.

مدیر امور معادن و اکتشافات شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: همچنین چهار محدوده با ذخایر معدنی پلی‌متال و لیتیوم در استان خراسان جنوبی با مالکیت ۱۰۰ درصدی تجلی در مرحله درخواست پروانه اکتشاف قرار دارند که مراحل اداری هر یک از آن‌ها در حال انجام است و امیدوار هستیم بتوانیم تمامی این محدوده‌ها را اکتشاف کنیم. محدوده مروست خاوری با ذخیره معدنی منازیت (عناصر نادر خاکی) با مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت تجلی در مرحله انتقال گواهی کشف و کوچک‌علی شمالی با ذخیره معدنی زغال‌سنگ در مرحله بررسی پاکت مزایده قرار دارد.

گلشنی‌نسب با بیان اینکه علاوه بر تمام محدوده‌های ذکر شده، به دنبال توسعه اکتشاف در شرکت تجلی هستیم و این مهم در زمینه عناصر کمیاب مانند لیتیوم و نادر خاکی بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: به دنبال به‌کارگیری از دانش و تکنولوژی روز در حوزه اکتشاف به ویژه عناصر نادر خاکی هستیم و امیدواریم ضمن سرمایه‌گذاری‌های لازم، شاهد رشد و پیشرفت اکتشاف در شرکت تجلی باشیم.

درخشش تجلی در معادن عناصر کمیاب و نادرخاکی

سپس مرتضی علی‌اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه عناصر نادر خاکی هستیم و میل به کشف و استخراج این ذخایر در شرکت تجلی به شدت افزایش یافته است، اذعان کرد: به نظر می‌رسد که ارزش معادن در بازار سرمایه آن طور که باید شناخته نشده است و بر همین اساس ضرورت دارد اقدامات کافی در این زمینه صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: میل به سودآوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات شکل گرفته است و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته طی یک تا دو سال آینده، نیازمند هفت تا هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی هستیم تا بتوانیم پروژه‌هایی که در حال حاضر در دست اجرا داریم، به مرحله پایان برسانیم.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تضریح کرد: به دنبال آن هستیم تا به عنوان اولین شرکت پروژه‌محور سهامی عام در کشور، کمترین ضرر متوجه سهام‌دارن شود و بی‌شک پروژه‌های جدیدی طی سال‌های پیش رو در شرکت تجلی تعریف خواهد شد که نیازمند تامین نقدینگی و سرمایه کافی است.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه امیدوار هستیم تعداد شرکت‌های پروژه‌محور در کشور افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این شرکت‌ها باید از مراحل تعریف شده در بورس عبور کند. ضمن اینکه حضور پشتوانه قوی جهت پروژه‌محور شدن نیز الزامی است و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در این زمینه از حضور شرکت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سود می‌برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار معدن به مزایده گذاشته شده است که تیم تحقیقاتی تجلی مشغول بررسی‌های لازم در زمینه ورود به این مزایدات هستند و باید توجه داشت که برای حضور در این عرصه، باید از امتیاز لازم برخوردار بود. ضمن اینکه ما بیشتر به دنبال فعالیت در معادن عناصر نادر خاکی هستیم و نگاه ویژ‌های به معدن‌کاری در این بخش داریم.

به دنبال تامین ماشین‌آلات معدنی هستیم

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: تجلی در تلاش است که کلیه اقدامات در زنجیره را به تنهایی انجام دهد و بر همین اساس ۴۰ درصد سهام یک شرکت را به صورت مشترک با صبانور خریداری کرده‌ایم که به دنبال آن موفق شدیم ماشین‌آلات معدنی بسیاری را تامین کنیم و نگاه ویژه‌ای به مقوله اکتشاف به ویژه در منطقه جانجا داریم. در همین راستا، با یک شرکت ترکیه‌ای که یکی از تولیدکنندگان مطرح ماشین‌آلات معدنی در سطح خاورمیانه است، قرارداد خرید ۲۹ ماشین‌آلات عمیق و نیمه‌عمیق معدنی را منعقد کرده‌ایم و خوشبختانه با همکاری سازمان‌های مرتبط، آموزش‌های نیروی انسانی متخصص در این زمینه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

علی‌اکبری با بیان اینکه به دنبال مکانیزه کردن فرآوری در معدن زغال‌سنگ گلندرود هستیم و فعالیت‌های تحقیقاتی و زیربنایی در این معدن در حال اجراست، ابراز کرد: در تلاش هستیم بتوانیم در حوزه فلزات نادر خاکی نیز از روش‌های روز دنیا استفاده کنیم و بدون شک به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: گزارشات جامعی به سهام‌داران شرکت تجلی ارائه شده است و خوشبختانه رضایت و اعتماد کافی از عملکرد شرکت وجود دارد. ما پیشرفت خود را مدیون حمایت سهام‌دارن بزرگ شرکت هستیم و با تمام توان به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در پایان یادآور شد: هرساله در تلاش هستیم که صدای تولیدکنندگان بزرگ معدنی را به گوش دولت و سازمان‌های ذی‌ربط در زمینه اخذ حقوق دولتی معادن و سایر موارد مرتبط برسانیم و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده