تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۰۶۰۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سلاجقه:

تمام معادن منطقه نطنز و کاشان در شُرف بازنگری هستند/تمدید معادن قانونی نیست

‌می‌متالز - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بحث تمدید بهره برداری، سعی می‌کنیم آن معدن‌هایی که در مناطق حفاظت شده هستند تمدید بهره برداری نشوند. چراکه از نظر قانون نیز در مناطق حفاظت شده این معادن نباید تمدید شوند.

به گزارش می‌متالز، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال در رابطه با معادن نطنز و کاشان اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های مردمی و درخواست‌های مکرر مردم در رابطه با آنچه که در منطقه نطنز می‌گذرد، بنده حضورا از منطقه بازدید کردم. البته بنده حدودا ۴-۵ سال قبل از آن منطقه بازدید کرده بودم، ولی در بازدید اخیر، شرایط بسیار نابه‌هنجار بود. ما همیشه باید از طبیعت استفاده کنیم، ولی طبیعت را به حالت اول برگرداندن (مخصوصا در آن منطقه) بر عهده معدن کاوان است که متاسفانه اتفاق نیافتاده است.

او در ادامه گفت: منطقه کرکس یک منطقه حفاظت شده در ایران مرکزی است. خود رشته کوه کرکس، به عنوان یک میخ و وتر و نگهدارنده اصلی سرزمین منطقه است. به عنوان چیزی که از منطقه در برابر زلزله حفاظت می‌کند و از نظر تولید آب برای روستا‌های اطراف بسیار حائز اهمیت است. از جنبه‌های حیات وحش و مقصد محیط زیستی نیز یک منطقه بی نظیر است که در ایران مرکزی هم از نظر تنوع گونه‌ای و هم تعداد گونه‌ای شکل گرفته است.

وی افزود: آنچه که اتفاق افتاده این است که با توجه به اینکه سنگ‌های نما و تراورتن از سنگ‌هایی هستند که بازار خوبی از لحاظ قیمتی دارند، تقریبا تمام منطقه دستخوش تغییر شده است و باطله‌ها را کاملا انباشت کرده اند. به طوری که ظاهر و سیمای منطقه را کاملا بهم ریخته جلوه داده است.

سلاجقه تصریح کرد: من در آن‌جا با مقامات استان دیدار کردم و این موضوع خواسته شد که صمت حتما به وظایف خود عمل کند. در حال حاضر تمام معادن منطقه در شرف بازنگری هستند. در بحث تمدید بهره برداری، سعی می‌کنیم آن معدن‌هایی که در مناطق حفاظت شده هستند تمدید بهره برداری نشوند. چراکه از نظر قانون نیز معادن در مناطق حفاظت شده نباید تمدید شوند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید داشت: در رابطه با معادن خارج از مناطق حفاظت شده نیز کاملا صمت استان را مکلف کرده ایم که در یک بازه زمانی مشخص، از معدن کاوانی که منطقه را بهم ریخته‌اند بخواهد که هرچه سریع‌تر منطقه را به صورت اول بازگرداند. این جزو وظایف آن‌هاست و ما هم پیگیری میکنیم و فرصتی را در یک بازه زمانی یک ماهه به آن‌ها داده‌ایم و امیدواریم که در این بازه شاهد این باشیم که معدن کاوان خودشان اقدام کرده اند. اما در صورت عملی نشدن این موضوع، ما به صورت قانونی برخورد خواهیم کرد.

تعداد بازدید : 1

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده