تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۸:۵۶
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۰۷۲۹۵
سرویس خبر : محیط زیست

احتمال جابجایی «آرادکوه» / تولید «سوخت سیمان از پساب» روی میز کارگروه پسماند

‌می‌متالز - رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل شیرآبه و تبدیل پساب «آرادکوه» گفت: در کنار تمام اقدامات، تاکید بر مساله تفکیک پسماند از مبدا است که یک راهکار اصولی محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، آبان ماه سال ۱۴۰۱ بود که گزارشی از ناسا مبنی بر وجود توده گاز متان بر فراز سایت پسماند آرادکوه منتشر شد و سر و صدای زیادی برپا کرد. این موضوع با تایید محیط زیست و تکذیب شهرداری تهران همراه شد.

داریوش گل علیزاده - سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست – در همان بازه زمانی درگفت و گو با ایسنا درباره وجود گاز متان بر فراز آرادکوه گفت: متان گاز گلخانه‌ای است که اکنون از مراکزی مانند دامداری‌ها، گاوداری‌ها و مراکز دفن زباله متصاعد می‌شود. مرکز آرادکوه نیز بیش از ۶۰ سال است که به محل دفن زباله تبدیل شده و مقدار قابل توجهی گاز متان در آن مکان وجود دارد که البته این موضوع ظرفیت بسیار خوبی است.

به گفته زهره عبادتی - معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران - هنگام دفن زباله یک سری فرایند‌های بی‌هوازی در مراکز دفن زباله اتفاق می‌افتد تا پسماند‌ها تجزیه شوند که در نتیجه این فعالیت، گاز متان تولید می‌شود. تا زمانی که روش مدیریت پسماند، دفن زباله است، گاز متان هم تولید می‌شود.

پیام جوهرچی - معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست- نیز با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند استحصال گاز دارند تا به‌عنوان یک منبع انرژی از آن در نیروگاه‌ها استفاده کنند، اظهار کرد: محل دفن زباله‌های ما قدیمی هستند، به‌طوری که ۶۰ تا ۷۰ سال از زمان احداث آن‌ها گذشته است و تاسیسات لازم برای استحصال گاز از آن‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون شهرداری‌ها اقدام خاصی انجام نداده‌اند این در حالیست که وظیفه اصلی برعهده شهرداری‌ها است.

این در حالیست که علیرضا زاکانی - شهردار تهران - دو هفته پس از انتشار تصاویر ابرتوده متان در واکنش به انتشار این گزارش گفت: هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی به ما اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است.

زاکانی چهار روز پس از اولین واکنش خود نیز اظهار کرد: تیم دانشگاهی تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کند البته تا به حال شرایطی یا دلیلی که ادعای ناسا را تایید کند پیدا نکردیم، اما چون شائبه برای مردم ایجاد شده این مورد را بررسی و نتایج را اعلام خواهیم کرد.

علی سلاجقه، درباره اقدامات انجام شده برای این مرکز دفع پسماند، اظهار کرد: شهرداری درباره موضوع آرادکوه پای کار است و به‌صورت پیوسته اقدامات مناسب را انجام می‌دهد. از جمله مهم‌ترین اقدامات کنترل شیرآبه است و پساب موجود در آن منطقه به پساب با کیفیت برای کشاورزی تبدیل می‌شود. تصفیه‌خانه‌ها نیز گسترش یافته است، اما بخش مهم دیگر این است که پساب به سوخت (Refuse Derived Fuel) تبدیل شود و سوخت مورد نیاز صنایع سیمان به کارخانه‌های سیمان استان تهران برسد که این مساله بسیارمهم و جدی است و در دستورکار کمیته و کارگروه پسماند قرار دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: یک موضوع بسیار مهم و قابل توجه در شهرداری، جابه‌جایی پسماند از منطقه آرادکوه است که البته شهرداری در این زمینه اقدامات مناسبی انجام می‌دهد. شهرداری مشاورانی را به کار گرفته است و در زمینه تبدیل پسماند به ارزش افزوده در تلاش هستند.

سلاجقه در پایان درباره جابه‌جایی پسماند تاکید و تصریح کرد: جابه‌جایی پسماند یک موضوع اساسی است تا بتوان چند نقطه مختلف جغرافیایی در تهران و در فاصله با شهر را جانمایی سپس پسماند را به این مناطق منتقل کنند. در این زمینه مکاتباتی نیز با سازمان محیط زیست توسط شهرداری انجام شده است، اما تاکید ما بر مساله مهم تفکیک در مبدا است که یک اقدام اصولی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده