تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۰۶۲۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تشدید نظارت بر بازار سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به افزایش فعالیت کوره‌های بلند در کارخانه‌های فولادی و افزایش تولید فولاد در چین، قیمت سنگ آهن افزایش یافت و باعث تشدید نظارت بر بازار سنگ آهن چین شد.

به گزارش می‌متالز، بیشترین قرارداد سنگ آهن DCE ۲۳۰۹ در بیشتر ساعات روز جمعه (۹ ژوئن) نوسانات کمی داشت، اما در پایان جلسه جهش کرد و با قیمت ۸۱۲ یوان در هر تن بسته شد. باید توجه داشت که قیمت نهایی اعلام شده برای سنگ آهن چین در روز جمعه حدود ۳.۴۴ درصد نسبت به روز قبل افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند تاجران مشتاق فروش بیشتری در بازار سنگ آهن چین در روز جمعه بودند. این در حالی است که فعالان در کارخانه‌های فولادی چین روش انتظار و مشاهده را در پیش گرفته اند و معاملات کلی در بازار فولاد چین در هفته گذشته بسیار کند بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن فاین نوع PB در شاندونگ در روز جمعه (۹ ژوئن) عمدتاً در محدوده ۸۴۰ تا ۸۴۸ یوان در هر تن بود که نسبت به روز قبل ۵ تا ۱۳ یوان افزایش داشت. این در حالی است که معاملات سنگ آهن فاین نوع PB در تانگشان در روز جمعه (۹ ژوئن) در محدوده ۸۷۰ یوان در هر تن بود که ۱۰ یوان در هر تن نسبت به روز قبل رشد داشته است.

در این میان معامله گران در روز شنبه (۱۰ ژوئن) اعلام کردند موجودی سنگ آهن در ۳۵ بندر چین که توسط SMM ردیابی شده بود، تا روز جمعه (۹ ژوئن)، مجموعاً ۱۲۲.۵۸ میلیون تن بود که نسبت به هفته گذشته ۱.۰۸ میلیون تن کاهش داشته است. این در حالی است که موجودی سنگ آهن در ۳۵ بندر چین در هفته منتهی به روز جمعه (۹ ژوئن) نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۸۰۰۰۰ تن افزایش داشت.

به نقل از برخی تاجران، میانگین روزانه محموله‌های سنگ آهن حمل شده از ۳۵ بندر چین در روز جمعه (۹ ژوئن) به ۲.۹۱ میلیون تن رسید. این در حالی است که میانگین روزانه محموله‌های سنگ آهن حمل شده از ۳۵ بندر چین در هفته منتهی به روز جمعه (۹ ژوئن) حدود ۱۰۲۰۰۰ تن نسبت به هفته قبل افزایش یافت.

همچنین تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند قیمت سنگ آهن چین در هفته گذشته همچنان در حال افزایش بود که باعث تقاضای سفته بازانه و افزایش خرید در بنادر شد.

بر اساس داده‌های SMM، میزان ورود سنگ آهن به بنادر چین در هفته منتهی به روز جمعه (۹ ژوئن) حدود ۲.۱۶ درصد نسبت به هفته قبل افت داشته است.

به نقل از برخی تاجران، علیرغم افزایش محموله‌ها توسط معادن خارج از کشور، ورود انبوه بنادر هنوز نظارت نشده است، زیرا رسیدن محموله‌ها به زمان نیاز دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از آنجایی که ممکن است برخی از کوره‌های بلند در ماه ژوئن از سر گرفته شوند، تخمین زده می‌شود که تولید آهن خام افزایش یابد و از تقاضای سنگ آهن حمایت کند.

فعالان بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند قیمت سنگ آهن همچنان توسط برخی عوامل اساسی از جمله فعالیت کوره‌های بلند حمایت می‌شود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به عوامل ذکر شده و داده‌های منتشر شده، اخیراً قیمت سنگ آهن بسیار سریع افزایش یافته است.

بررسی روند قیمت سنگ آهن داخلی چین

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند قیمت سنگ آهن داخلی چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳ در ابتدا افزایش یافته و پس از بدتر شدن شرایط اساسی در ماه ژوئن دوباره کاهش می‌یابد.

به نقل از چندین منبع خبری، در ابتدای ماه ژوئن، قیمت سنگ آهن داخلی چین به دلیل افزایش قیمت سنگ معدن وارداتی و عرضه محدود افزایش یافت.

در این میان معامله گران در روز شنبه (۱۰ ژوئن) اعلام کردند تولید بالای آهن خام تقاضای قوی سنگ آهن را تضمین می‌کند و به حفظ روند صعودی قیمت سنگ آهن کمک می‌کند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد محدودیت‌های تولید زینتر در برخی مناطق و کاهش احتمالی تولید در کارخانه‌های فولاد کوره بلند، قیمت سنگ آهن داخلی چین را در نیمه دوم ژوئن ۲۰۲۳ کاهش خواهد داد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده