تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۰۶۲۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش صادرات سنگ آهن اوکراین

‌می‌متالز - با توجه به داده‌های منتشر شده، صنعت آهن و فولاد اوکراین میزان صادرات سنگ آهن در می ۲۰۲۳ را حدود ۸.۷ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داد.

به گزارش می‌متالز، داده‌های خدمات گمرکی دولتی در روز شنبه (۱۰ ژوئن) نشان داد شرکت‌های معدنی مستقر در اوکراین در می ۲۰۲۳، میزان صادرات سنگ آهن را به ۱.۵۲ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن در شرکت‌های معدنی اوکراین در می ۲۰۲۳ حدود ۸.۷ درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۳ کاهش یافته است. باید توجه داشت که از نظر پولی نیز، میزان صادرات سنگ آهن در می ۲۰۲۳ به ۱۶۱ میلیون دلار رسید که نسبت به ماه قبل با ۱۴.۳ درصد کاهش همراه بوده است.

فعالان بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند شرکت‌های معدنی اوکراین در ماه می، ۱.۵۲ میلیون تن سنگ آهن را به مصرف کنندگان خارجی ارسال کردند.

به نقل از چندین منبع خبری، مقایسه شاخص‌های مربوط به میزان صادرات سنگ آهن در می ۲۰۲۳ با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ به دلیل کمبود داده غیرممکن است.

در این میان تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) اعلام کردند طی ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۳، شرکت‌های معدنی داخلی مستقر در اوکراین ۶.۸۵ میلیون تن سنگ آهن برای صادرات حمل کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد حاصل از صادرات سنگ آهن در ۵ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۷۵۲.۵ میلیون دلار بوده است.

به نقل از برخی تاجران، در ژانویه تا می ۲۰۲۳، اسلواکی با ۲۹.۱ درصد بیشترین میزان سنگ آهن اوکراین را مصرف کرد. جمهوری چک با ۲۵.۱ درصد در رتبه دوم و لهستان با ۲۱.۴ درصد در رتبه سوم قرار دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ژانویه تا می ۲۰۲۳ قبل از شروع جنگ در اوکراین کشور چین مصرف کننده اصلی سنگ آهن اوکراین بود، اما به دلیل محاصره بنادر اوکراین تحویل مواد اولیه به جمهوری خلق چین غیررقابتی شد.

شکل زیر میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

کاهش صادرات سنگ آهن اوکراین

همچنین معامله گران در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، شرکت‌های فولادسازی داخلی به دلیل محاصره بنادر دریایی، صادرات محصولات فولادی خود را به حداقل رساندند. بررسی‌ها نشان می‌دهد فولادسازان به دنبال راه‌هایی برای ارسال محصولات خود از طریق زیرساخت‌های راه آهن هستند، اما به دلیل هجوم بار، Ukrzaliznytsia و گذرگاه‌های مرزی قادر به مقابله با آن نیستند. علاوه بر این، این روش تحویل بار به دلیل افزایش دو برابری هزینه ها، دارای سود بسیار کمی می‌باشد.

علاوه بر این به نقل از چندین منبع خبری، در پایان سال ۲۰۲۲، فدراسیون روسیه شروع به گلوله باران زیرساخت‌های انرژی اوکراین کرد. در نتیجه صنعت کشور اوکراین امکان کارکرد عادی را از دست داد، زیرا سیستم برق به میزان قابل توجهی کمتر از نیاز برق تولید می‌کرد. بنابراین، فولادسازان کار را به حالت تعلیق درآوردند یا تولید را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

فعالان بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند در آغاز سال ۲۰۲۳ وضعیت اوکراین تثبیت شد، کارخانه‌های فولادی شروع به احیای ظرفیت‌های معلق و افزایش تولید کردند، اما باید توجه داشت که برای بازگشت به سطح قبل از جنگ، رفع انسداد بنادر ضروری می‌باشد.

در سال ۲۰۲۲ اوکراین میزان صادرات فلزات آهنی را به ۲۳.۹۸ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات فلزات آهنی از اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر پولی نیز، شاخص صادرات فلزات آهنی از اوکراین در سال ۲۰۲۲ به ۲.۹۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل با کاهش ۵۷.۸ درصدی همراه بوده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده