تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۳۰۶۶۰۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دولت چین از سیاست «حمایت ملاکان» عقب می‏‏‌نشیند؟

چشم‏‏‌انداز «L» برای مسکن چین

‌می‌متالز - بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که بازار املاک چین احتمالا در سال‌های آینده شاهد بهبودی «L‌شکل» باشد و این امر می‌تواند بر رشد اقتصادی این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان اثرگذار باشد. بهبود ال‌شکل زمانی رخ می‌دهد که بخشی پس از رکود شدید، شاهد بهبود با نرخی کند باشد.

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد سیاستگذاران چینی مصمم هستند که از بخش املاک به عنوان یک ابزار محرک کوتاه‌مدت اقتصادی استفاده نکنند و در عوض به دنبال این هستند تا از اتکای اقتصاد خود به این صنعت بکاهند. به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس تحت هدایت و رهبری وانگ لیشنگ، انتظار می‌رود که چین به دلیل «کاهش تقاضای جمعیتی، تغییر در تمرکز سیاست با هدف حمایت از بخش‌های مهم استراتژیک و افت قیمت مسکن» با پدیده کاهش رشد اقتصادی چندساله خود مواجه شود. بازار املاک چین پس از پایان محدودیت‌های مربوط به کووید از سقوط فرار کرد، اما نشانه‌هایی مبنی بر تضعیف بازار مسکن این کشور در حال بروز است؛ به طوری که رشد فروش مسکن از بیش از ۲۹‌درصد در دو ماه قبل به ۷/ ۶‌درصد در ماه مه کاهش یافته است. شرکت خدمات مالی و بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی سیتی گروپ هم برآورد‌های درآمدی و اهداف قیمتی برخی از سهام بازار املاک چین را کاهش داده است و دلیل این تغییر، شرایط چالش برانگیز بازار و نقدینگی بوده است. بر اساس این خبر، شاخص سنگ‌آهن برای اولین بار در چین با افت مواجه شده و همچنین سهام شرکت‌های ساخت وساز در هنگ‌کنگ نیز کاهش داشته است. سهام شرکت ساختمانی گوانگژو آر انداف با ۵‌درصد کاهش مواجه شده است. سهام شرکت املاک چینی سوناک نیز تقریبا ۱۱درصد سقوط کرده و سهام گروه ساینو اوشن، شرکت املاک چینی هم ۹/ ۶‌درصد کاهش داشته است.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه، با توجه به اینکه سیاست‌های فعلی نتوانسته به بهبود شرایط بازار مسکن در چین کمک کند، دولت این کشور در حال کار روی سبدی از اقدامات جدید برای حمایت از بازار مسکن در این کشور است. به باور تحلیلگران گلدمن، اقداماتی از قبیل ارائه تسهیلات اعتباری برای خریداران و سازندگان، کاهش نرخ وام مسکن و مبالغ پیش پرداخت و کاهش محدودیت‌های موجود برای خرید خانه، از طرح‌های دولت چین برای حمایت از بازار مسکن خواهد بود. با این حال، آن‌ها تلاش دولت برای «مهندسی احیای این بازار» را نمی‌بینند و انتظار تکرار برنامه نوسازی مناطق زاغه نشین با پشتوانه نقدی را ندارند. بر اساس تحلیل گلدمن، مرحله پایانی احتمالی سیاستگذاری برای بخش املاک شامل کاهش اتکای اقتصادی و مالی کشور به این بخش، افزایش مسکن دولتی و افزایش تدریجی مالیات بر املاک در شهر‌های بزرگ این کشور خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده