تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۶
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۰۷۰۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

تعقیب قیمت اسلب از روند قیمت شمش فولاد صادراتی ایران

‌می‌متالز - بهار ۱۴۰۲ به فصل ریزش قیمت فلزات در بازار‌های جهانی تبدیل شد، پیش از آن اخبار اقتصادی به خصوص از چین خوش‌بینی به رشد قیمت محصولات فولادی را افزایش داده بود، ولی با آغاز بهار ورق برگشت تا دوران نزولی فلزات در بازار‌های جهانی آغاز شود. در این مدت اسلب و شمش فولاد صادراتی ایران در روند قیمتی شبیه به هم معامله شدند.

به گزارش می‌متالز، سه ماه از آغاز ریزش قیمت فلزات در بازار‌های جهانی می‌گذرد، در این مدت قیمت مس، آلومینیوم، روی، قلع، سنگ‌آهن و قراضه بیش از ۱۰ درصد و در مواردی بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت و ریزش قیمت‌ها خیلی سریع به محصولات فولادی مانند بیلت، میلگرد، ورق‌های فولادی، اسلب و شمش فولادی رسید و محصولات صادراتی ایران را نیز متاثر کرد.

بررسی روند قیمتی محصولات فولادی صادراتی ایران نشان می‌دهد بعضی از محصولات مانند میلگرد از بازار‌های جهانی کمتر تاثیر گرفتند، ولی شمش فولادی و اسلب ایران با تاثیر پذیری بالا همبستگی زیادی با بازار‌های جهانی داشتند، ضمن اینکه روند حرکتی هر دو شبیه به هم است.

براساس نمودار زیر شمش فولاد صادراتی ایران ۷ ماه قبل پس از خوش‌بینی‌ها به افزایش تقاضا در چین روند صعودی خود را آغاز کرد. اوایل آذرماه کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین قطعی شد و چشم‌انداز روند قیمت فلزات مثبت شد. قیمت هر تن شمش فولاد صادراتی ایران نیز از ۴۴۶ دلار تا اوایل فروردین به ۵۷۴ دلار افزایش پیدا کرد.

تعقیب قیمت اسلب از روند قیمت شمش فولاد صادراتی ایران

رشد قیمت شمش فولاد صادراتی ایران از اول آذر تا اول فروردین ماه بیش از ۲۸ درصد بود که یک رکورد در تاریخ صادرات شمش فولاد است، ولی اول فروردین ماه وقتی داده‌های اقتصادی چین منتشر شد خوش‌بینی از رشد اقتصادی این کشور کاهش یافت، ضمن اینکه آمار کمرگ نیز نشان می‌داد تقاضا برای فلزات از سوی چین کاهش یافته است. چین بزرگترین واردکننده فلزات در جهان است و عرضه و تقاضای این کشور تاثیر زیادی بر قیمت‌های جهانی دارد. به همین دلیل با منفی شدن چشم‌انداز اقتصاد چین ریزش قیمت فلزات و محصولات فولادی آغاز شد تا سه ماه بعد شمش فولادی صادراتی ایران با بیش از ۱۵ درصد ریزش به سطح ۴۸۰ دلار بازگردد. البته در طول خرداد سرعت ریزش قیمت شمش فولاد صادراتی ایران کاسته شد و اکنون در کانال ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار نوسان می‌کند.

شمش فولادی صادراتی ایران بخش عمده‌ای از رشد قیمت آذر تا اسفند ماه را در فروردین تا خرداد پس داد، ولی هنوز به قیمت آذرماه سال گذشته بازنگشته است. اکنون با افزایش تقاضا انتظار رشد قیمت شمش فولادی به سوی کانال ۵۰۰ دلار وجود دارد. روند قیمتی اسلب صادراتی ایران نیز در همین بازه زمانی شبیه به نمودار شمش فولاد است.

تعقیب قیمت اسلب از روند قیمت شمش فولاد صادراتی ایران

قیمت اسلب صادراتی ایران اوایل آذرماه با اخبار مثبت چین از ۴۰۴ دلار به ازای هر تن تا ۵۶۵ دلار افزایش پیدا کرد. رشد قیمت اسلب در این بازه زمانی نزدیک به ۴۰ درصد است. در مقابل با آغاز ریزش‌ها در بازار‌های جهانی، قیمت هر تن اسلب به محدوده ۴۷۰ دلار بازگشت. اسلب نیز مانند شمش فولادی به کف قیمتی آذرماه بازنگشت و خرداد ماه در محدوده ۴۷۰ دلار به ثبات رسید.

مقایسه رفتار شمش فولاد صادراتی و اسلب صادراتی ایران در بازه زمانی ۷ ماه گذشته نشان می‌دهد نوسان قیمت اسلب بیشتر از شمش فولاد بود.

تعقیب قیمت اسلب از روند قیمت شمش فولاد صادراتی ایراناسلب در رالی صعودی چهار ماه آذر تا اسفند ۱۴۰۱ ده درصد بیشتر از شمش فولادی رشد کرد. اول آذرماه قیمت هر تن اسلب و شمش فولادی به ترتیب ۴۰۴ دلار و ۴۴۶ دلار بود، ولی اول فروردین وقتی هر دو در اوج قیمتی ۷ ماه گذشته قرار داشتند قیمت اسلب به فاصله ۱۱ دلاری با شمش فولادی رسید و پس از شروع ریزش نیز با اینکه اسلب با شیب تندتری ریزشی شد اکنون فاصله قیمت هر تن اسلب با شمش فولادی به ۱۷ دلار رسیده است در حالی که ۷ ماه قبل این فاصله ۴۲ دلار بود.

اکنون با توجه به ثبات قیمت‌ها در بازار‌های جهانی باید منتظر ماند و دید اسلب و شمش فولاد صادراتی ایران در رالی قیمتی بعدی چگونه عمل خواهند کرد؟

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده