تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۰۷۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل بنیادی فخوز/ سایه سیاه قیمت‌گذاری دستوری بر سودسازی فولاد خوزستان

‌می‌متالز - انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ فولاد خوزستان، افت سودسازی فخوز را در سال مالی گذشته نشان می‌دهد. همین امر بار دیگر اثر منفی دخالت دولت بر درآمدزایی فولادسازان را تصدیق می‌کند؛ دولت از طریق سقف‌گذرای برای قیمت محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا و ایجاد محدودیت در عرضه دلار به آن‌ها فشار می‌آورد.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رفت به دلیل تورم موجود و افزایش روزبه‌روز قیمت محصولات، درآمد و سود فخوز از طریق افزایش نرخ فروش محصولات هم که شده، رشد کند. اما صورت‌های مالی سالانه فولاد خوزستان ارقامی مشابه با صورت‌های مالی فولاد مبارکه اصفهان را نشان داد.

این ارقام نشان می‌دهد حال و روز فولادسازان خوش نیست و اگر سیاست‌های دخالتی دولت در معاملات فولاد پایان نیابد، سود شرکت‌های فولادی روزبه‌روز کاهش می‌یابد. به طوری که نگاهی به صورت‌های مالی سالانه شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که فخوز در سال گذشته توانست تنها درآمد کل خود را آن هم به پشتوانه افزایش مقدار فروش خود بالا ببرد.

رشد ناامیدکننده درآمد‌ها

بر اساس آنچه در صورت‌های مالی فخوز آمده است، درآمد حاصل از فروش فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تنها ۶ درصد افزایش یافت که آن هم ناشی از افزایش هشت درصدی مقدار فروش شرکت در این سال بوده است.

مقدار تولید شرکت نیز در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود چهار درصد افزایش داشته و به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است. نمودار زیر روند تولید و فروش فولاد خوزستان را نشان می‌دهد.

اختلاف مشاهده شده بین مقدار تولید و فروش شرکت به دلیل مصرف گندله و آهن اسفنجی تولیدی فولاد خوزستان در زنجیره فولادسازی شرکت است.

تحلیل بنیادی فخوز/ سایه سیاه قیمت‌گذاری دستوری بر سودسازی فولاد خوزستان

ثابت ماندن درآمد کل فخوز تنها یک موضوع را ثابت می‌کند و آن هم اینکه فولاد خوزستان در یک سال گذشته با وجود تورم سنگین موجود، نتوانست محصولات خود از قبیل اسلب، بلوم و بیلت را با قیمت بالاتری به فروش برساند.

همین امر سبب شد تا حدودی درآمد کل شرکت نسبت به سال گذشته، ثابت بماند، اما هزینه‌های شرکت با تورم رشد کند. چرا که بهای تمام شده محصولات شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است.

تحلیل بنیادی فخوز/ سایه سیاه قیمت‌گذاری دستوری بر سودسازی فولاد خوزستان

همین ثبات درآمد و افزایش بهای کالای فروش رفته فخوز سبب کاهش شدید ۴۳ درصدی سود ناخالص شرکت شد و عدد ۹ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان را ثبت کرد.

روند سودسازی شرکت در ۵ سال گذشته

نمودار زیر روند سودسازی شرکت فولاد خوزستان را در پنج سال اخیر نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، فخوز در سال ۱۴۰۱ به روند صعودی سودسازی خود پایان داد. گفتنی است سود عملیاتی و سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ به ترتیب ۶۰ و ۵۱ درصد کاهش داشته است.

تحلیل بنیادی فخوز/ سایه سیاه قیمت‌گذاری دستوری بر سودسازی فولاد خوزستان

همچنین این شرکت در این سال با احتساب سرمایه ۱۹ هزار میلیارد تومان به ازای هر سهم ۳۲ تومان سود شناسایی کرده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده