تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۰۷۱۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تا چند روز آینده؛

ترخیص ۶۰۰ کانتینر رسوبی در بندر شهیدرجایی نهایی می‌شود

‌می‌متالز - وزیر امور اقتصاد و دارایی در بازدید از گمرک شهید رجایی بندرعباس، گفت: با توافقی که بین گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان اموال تملیکی و همچنین دستگاه‌های مرثر، ترخیص ۶۰۰کانتینر رسوبی که چندین سال در حوزه گمرکات استان هرمزگان باقی مانده بود، تا چند روز آینده نهایی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید‌احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه بازدید از گمرک شهید رجایی و انبار‌های سازمان اموال تملیکی استان هرمزگان در بندر شهید رجایی اظهار کرد: مشکلات حوزه اموال تملیکی ناشی از این است که احکام قضایی لازم به مانند اتفاق خوبی که هفته گذشته در نوشهر افتاد، می‌بایست صادر شود.

وی افزود: اگر همچنان در این زمینه بخواهیم خبر‌های خوب را به مردم منطقه بدهیم، نیازمند کمک ویژه قوه قضاییه دستگاه قضایی است و۴۲۶ کانتینر در استان هرمزگان و همچنین کالا‌های دیگری در استان کردستان، مازندران، چهارمحال، تهران، بوشهر و آذربایجان غربی در مدت زمان کوتاهی پس از اعلان نظر و تصمیم نهایی قوه قضائیه ترخیص می‌شود.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: با ظرفیت خوبی که قانون بودجه در اختیار ما قرار داده است در چهار ماه آینده یعنی تا پایان تابستان و اوایل پاییز در خصوص فروش ۳۰۰۰ خودرویی که در گمرکات کشور معطل مانده بودند، از طریق سازمان اموال تملیکی اقدام خواهیم کرد و با بهره‌گیری از این ظرفیت قانونی، ۴۰۰ دستگاه راهسازی هم ترخیص می‌شود.

خاندوزی با اشاره به بازدید ازدو بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین مبدأ تجاری کشور و امام خمینی که رتبه نخست واردات اساسی را در اختیار دارد، بیان کرد: مجموع امار رسوبی کالا‌ها در گمرکات حدود ۵۰۰ هزارتُن است که در مقایسه با ۱۶۰ میلیون تن حجم صادرات و واردات بنادر کشور بسیار پایین است و فقط سه هزارم مجموع تجارت بزرگ کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ۱۵ درصدی میزان رسوب کالا نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، افزود: دستیابی به این میزان عملکرد، علی‌رغم افزایش که ۱۵ درصد افزایش اظهارنامه‌های گمرکی صادرات و افزایش ۱۰ درصدی اظهارنامه‌های وارداتی در گمرک شهید رجایی بندرعباس در چندماه اخیر است و با وجود افزایش حجم کار، اما سرعت تخلیه انبار‌ها و گمرکات کشور با همکاری خوب همه دستگاه‌ها وضعیت خوبی دارد، اما همین چند هزارم درصد میزان رسوب کالا‌ها به جهت مدیریت بهینه مطلوب نیست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی، از چند تصمیم مهم در زمینه کالا‌های اساسی هم خبر داد و گفت: کاهش میزان حقوق ورودی کالای اساسی از چهاردرصد به یک درصد، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹درصد به یک درصد و برای برخی از کالا‌ها به صفر درصد، اجازه دادن برای استفاده کردن از ضمانت نامه که این فرایند را سرعت می‌بخشد، استفاده از ظرفیت ترانزیت به سمت انبار‌های داخلی کشور و استفاده از ظرفیت ترخیص درصدی که زمینه ترخیص بیش از ۹۰ درصد این اقلام را فراهم می‌کند، منجر به ماندگاری کمتر و رسوب کالا‌ها در گمرکات می‌شود. خاندوزی همچنین برخی مشکلات مانند طولانی بودن زمان پاسخ استاندارد و قرنطینه و شناسه تخصیص ارزرا موجب طولانی شدن فرایند ترخیص کالا‌ها اعلام کرد و گفت: مسئله شناسه تخصیص ارز با همکاری بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد حل خواهد شد.

وی همچنین ضمن قدردانی از همکاری بین دولت و قوه قضاییه، گفت: دستورات لازم برای ترخیص ۶۰۰کانتینری که چندین سال در حوزه گمرکات استان هرمزگان باقی مانده بودند با توافقی که بین گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان اموال تملیکی و همچنین دستگاه‌هایی که در حوزه تعیین تکلیف این ۶۰۰ کانتینر نقش داشتند صورت گرفته است، در چند روز آینده خبر نهایی شدن و خروج کامل این کانتینر‌ها را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده