تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۰۷۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان لرستان مطرح کرد؛

فعال شدن کمیسیون‌های تخصصی در راستای ارتقای صادرات استان/ ظرفیت ۳۰۰ هزار تن تولید در مجتمع فولاد خرم‌آباد

‌می‌متالز - مدیرکل صمت لرستان ضمن درخواست برای فعال شدن کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی در راستای ارتقای صادرات استان، گفت: مبنای محاسبه آمار تمامی صادرات استان گمرک است.

به گزارش می‌متالز، «بهمن جعفری» مدیرکل صمت استان لرستان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در راستای ارتقای صادرات لرستان لازم است کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی فعال شوند و همچنین شرکت‌های مدیریت صادرات در این زمینه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه، این اداره کل آماده حمایت از مجموعه‌هایی بوده که فلسفه‌شان حمایت از تولید کنندگان خرد و کوچک و ... است، افزود: باتوجه به اینکه طبق موافقت‌نامه ترجیحی اوراسیا، تعرفه صادرات ۷۰۰ قلم کالا صفر شده، می‌توانیم از طریق اتاق بازرگانی از تجار اوراسیا دعوت به همکاری کنیم.

مدیرکل صمت استان لرستان با بیان اینکه مبنای محاسبه آمار تمامی صادرات استان گمرک بوده، پس لازم است تمامی آمار به این مرز ارسال شود، تصریح کرد: بحث برگزاری نمایشگاه‌هایی در خارج از کشور را داریم که لازم است حمایت شده و زمینه‌ها فراهم شود.

اعلام دلیل کاهش ۲۵ درصدی صادرات لرستان

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی کاهش ۲۵ درصدی صادرات لرستان در سال ۱۴۰۱ ناشی از کاهش تولیدات پتروشیمی آنهم به‌خاطر توقف فعالیت به مدت یک ماه و محدودیت‌های مصرف برق برای این واحد مجموعه بود، تاکید کرد: ساختار صادرات در استان لرستان نامتقارن بوده به‌طوری‌که ۸۰ درصد صادرات محصولات تولیدی این استان، از طریق گمرک ۶ استان دیگر انجام می‌شود.

جعفری با بیان این موضوع که از این پس ارائه هرگونه خدمات به واحد‌های صادراتی، معرفی به بانک و حتی انتخاب صادرکنندگان برتر استان مشروط به استفاده از گمرکات استان خواهد بود، اظهار کرد: لازمه بهره‌مندی واحد‌های تولیدی از حمایت‌ها و مشوق‌هایی همچون ثبت سفارش‌ها، صادرات از طریق گمرک استان است.

محدودیت در ورود ماشین‌آلات و ثبت سفارش

وی اضافه کرد: در مورد ورود ماشین‌آلات و ثبت سفارش هم محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود، بنابراین ثبت سفارش ورود ماشین آلات و تجهیزات برای واحد‌های تولیدی استان، به صادرات از طریق گمرک لرستان منوط شده است.

مدیرکل صمت استان لرستان، احیای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، ایجاد شرکت مدیریت صادرات با هدف حمایت از شرکت‌های فنی، مهندسی و خرد و کوچک، استفاده از ظرفیت موافقت نامه اوراسیا و تعرفه صفر ۷۰۰ قلم کالا، تکمیل زیرساخت‌های پایانه صادراتی و حضور درنمایشگاه‌های خارج از کشور را در راستای ارتقای صادرات استان پیشنهاد داد.

نقش توسعه روابط در رونق صادرات لرستان به کشور روسیه

وی با بیان اینکه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی لرستان، پیرامون گسترش همکاری‌های این استان با کشور‌های هدف به‌ویژه روسیه بحث و تبادل نظر شد، افزود: آخرین وضعیت موجود صادرات محصولات در این کشور از نظر وزنی و ریالی هم در این نشست بررسی و بنا شد مطالعاتی در خصوص استان‌ها و مناطق روسیه انجام شود.

جعفری اعلام کرد که در این نشست بررسی رقبای استان، محصولاتی که لرستان ظرفیت صادرات به روسیه را داشته و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز جهت توسعه صادرات، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این جلسه از نظر اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از کشور روسیه با هماهنگی اتاق بازرگانی و تسهیل در امور گمرکات بحث و تبادل نظر شد.

مدیرکل صمت استان لرستان صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: بحث تسهیل در امور گمرکات برای صادرات به روسیه در جلسات آینده کارگروه توسعه صادرات به‌صورت ویژه‌تر پیگیری می‌شود. ضمن اینکه امیدواریم این روابط در سال جاری توسعه پیدا کرده و شاهد رونق صادرات به کشور روسیه باشیم.

اجرای طرح توسعه مجتمع فولاد خرم‌آباد

وی در ادامه از اجرای طرح توسعه مجتمع فولاد خرم‌آباد واقع در شهرک صنعتی شماره ۲ این شهرستان، خبر داد و افزود: این مجموعه در سنوات گذشته توسط بخش خصوصی با عاملیت بانک تجارت در زمینه میل‌گرد راه‌اندازی شد. البته از سال ۱۴۰۱ این مجموعه به بخش خصوصی دیگری واگذار شد که امروزه با تغییر خط تولید، مواد خام را به ورق‌های فولادی با ضخامت بالای ۱۰ میل و عرض ۱.۵ متر تبدیل می‌کنند که بازار خوبی در سطح کشور دارد.

جعفری با بیان اینکه ظرفیت تولید این مجتمع ۳۰۰ هزار تن در سال است که با توجه به اینکه نهایت راندمان را داشتند نیاز به طرح توسعه داشته، تصریح کرد: در این رابطه یک نشست با مدیران و اعضای هیات مدیره این مجموعه برگزار و قرار شد اجرای طرح توسعه در زمینه انواع سازه‌های فلزی و همچنین تولید انواع ورق‌های با ضخامت کمتر از ۱۰ میل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه قرار شد یکی از واحد‌های تعطیل که همجوار این واحد و تحت تملک بانک بود، به این مجموعه واگذار و آن‌ها از سالن‌های تولید آن برای ورق‌های کمتر از ۱۰ میل استفاده کند، ادامه داد: با این کار به نوعی واحدی که تحت تملک بانک بوده و قبلاً راکد بوده به چرخه تولید برمی‌گردد و این مجموعه توسعه پیدا کرده و سبد محصولاتش نیز تکمیل می‌شود.

مدیرکل صمت استان لرستان همچنین گفت: امیدواریم با این بازدید‌هایی که از واحد‌های استان انجام می‌شود، شاهد رونق تولید در این مجموعه و کل لرستان باشیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده