تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۹
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۰۷۲۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد:

حل مشکلات تهاتری فعالان اقتصادی از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد عمده مشکل فعالان اقتصادی، تجارت تهاتری با کشور هند است که صندوق می‌تواند این مکانیزم مالی را تسهیل کند.

به گزارش می‌متالز، «امیر برهانی» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در همایش معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های حضور در بازار هندوستان که با حضور سفیر و رایزن بازرگانی هند، فعالان اقتصادی هند و همچنین سفیر ج. ا. ایران در هند بصورت وبینار و فعالان اقتصادی ایران برگزار شد، افزود: صندوق می‌تواند با بیمه کردن خریدار هندی در قبال صادرات، واردات آن را به‌صورت تهاتری مشمول پوشش بیمه‌ای قرار دهد.

وی با اشاره به پوشش ریسک‌های تجاری و سیاسی از سوی صندوق که شرکت‌های بیمه‌ای آن را پوشش نمی‌دهند، افزود: فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند به‌صورت حساب باز با تجار هندی تبادلات تجاری داشته باشند و در صورت بروز خسارت، صندوق آن را پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به انواع خدمات صندوق به فعالان اقتصادی یادآور شد که در سال گذشته صندوق ۱۵۰ میلیون یورو ضمانت‌نامه در خصوص کشور هند صادر کرده که ۸۵ میلیون یورو بیمه‌نامه کوتاه مدت و ۶۵ میلیون یورو ضمانت‌نامه بوده است که عمده صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه در زمینه محصولات پتروشیمی، شیمیایی و بخشی هم دارویی بوده است.

وی با بیان اینکه کشور هند در گروه کشور‌های کم ریسک با رتبه ۳ تلقی می‌شود، تاکید کرد: در دهه ۹۰، ۵/۴ میلون یورو خسارت متوجه فعالان اقتصادی شد که صندوق آن را پرداخت کرد و توانست از طرف هندی نیز بازیافت کند.

برهانی با اشاره به اینکه صندوق بسته حمایتی برای شرکت‌های دانش بنیان تهیه کرده و بنا دارد مالکیت معنوی این شرکت‌ها را پوشش بیمه‌ای دهد تا در صورت هرگونه سوء استفاده شرکت‌ها، قابلیت پیگیری را داشته باشد، گفت: نرخ تسهیلات صادراتی بانک‌ها به صادرکنندگان با پوشش ضمانت‌نامه‌ای صندوق ضمانت صادرات ایران برای تسهیلات ریالی، ۲ درصد و تسهیلات ارزی یک درصد کاهش می‌یابد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده