تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۵۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۰۷۳۲۳
سرویس خبر : صنایع کوچک

همایش پلاستیک، گامی در جهت توسعه این صنعت

‌می‌متالز - اقتصاد پلاستیک در سال ۱۴۰۲ وضعیت بهتری خواهد داشت، چرا که اگر قیمت‌گذاری بر مبنای نرخ ارز نیمایی ۲۸،۵۰۰ تومان انجام شود تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری برای فروش آزادی عمل بیشتری خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، حداقل رشد صنایع پلاستیک سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد است که پیش‌بینی می‌شود این رشد در سال جاری نیز رقم بخورد. نرخ واردات براساس تعرفه‌های ثابتی محاسبه می‌شود و در صورت واردات باید تعرفه آن توسط واردکننده پرداخت شود تا واردات محقق شود؛ این در حالی است که در صادرات چنین شرایطی وجود ندارد و این عدم تعادل برای اقتصاد کشور آسیب‌زا است. از این‌رو برای حمایت و توسعه صنعت پلاستیک باید روابط را با سایر کشور‌ها تقویت کرد تا علاوه بر دادوستد‌های کالایی، تکنولوژی و تجهیزات مدرن نیز وارد کشور شود.

ازجمله مهم‌ترین چالش‌های صنایع پلاستیک می‌توان تامین ارز برای واردات ماشین‌آلات را نام برد، چرا که بدون تحقق آن هیچ برنامه توسعه‌ای - مانند سه ماه ابتدایی سال جاری - به سرانجام نخواهد رسید. یکی از چالش‌های جدی و مهم در این صنعت موضوع ماشین‌آلات فرسوده است؛ چرا که تولید پلاستیک با ارزش افزوده بالا مستلزم وجود تجهیزات و دستگاه‌های مدرن است. استفاده از ماشین‌آلات فرسوده در دراز مدت مشکلات زیست محیطی نیز ایجاد خواهد کرد. همچنین در شرایط فعلی تامین مالی برای اغلب کسب‌وکار‌ها نسبت به گذشته اهمیت بیشتری دارد، البته در دو ماه ابتدایی سال جاری صدور فاکتور‌ها از سامانه نیز مشکلاتی ایجاد کرده بود که با گذشت زمان فعالان کسب‌وکار با این سامانه آشنا شدند و مشکلات کمتر شده است.

ایده برگزاری «همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» در ابتدا با نیت انتقال مفاهیم اقتصادی به صنایع پلاستیک شکل گرفت و به مرور زمان به نقطه‌ای رسید که می‌تواند صدای تولیدکنندگان را به گوش حاکمیت و دولتی‌ها برساند و از طرفی به فعالان حوزه پلاستیک و پلیمر درخصوص فناوری‌هایی که وضعیت اقتصادی آن‌ها متاثر از آن است، یادآوری‌هایی می‌کند؛ بنابراین با شرکت در این رویداد می‌توان از روند‌های جهانی اطلاع یافت و صدای انتظارات فعالان کسب‌وکار‌های این حوزه را به حاکمیت منتقل کرد و موانع و راهکار‌های پیشنهادی را به اطلاع تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان رساند. به طور کلی این رویداد می‌تواند به منزله یک دانشگاه و اتاق فکر عمل کند تا دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه بتوانند با تبادل اطلاعات و دانش روز دنیا به بالاترین آگاهی از تغییرات اقتصادی و فناوری دست یابند. کسب دانش روز دنیا می‌تواند موجب دستیابی به فناوری و تکنولوژی مدرن نیز شود که این امر از طرفی توسعه و رشد صنایع پلاستیک را به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد، بنابراین این رویداد فراتر از یک همایش صرف است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده