تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۹
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۰۷۹۳۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

مجرد‌ها می‌توانند با وام مسکن خانه بخرند؟

‌می‌متالز - قیمت مسکن در تهران چندین برابر میزان وام مسکن است و با وجود افزایش وام مسکن، مجرد‌ها همچنان قادر به خرید خانه در پایتخت نیستند.

به گزارش می‌متالز، میزان وام مسکن در سال ۱۴۰۲ دوبرابر شده است. با این وجود میزان وام تفاوت زیادی با هزینه مسکن در تهران دارد.

در گزارش امروز به بررسی خانه‌های ارزان قیمت زیر ۷۵۰ میلیون تومان در تهران پرداخته‌ایم.

سقف جدید وام مسکن در شهر تهران با وجود افزایش دوبرابری، برای مجرد‌ها به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. برای خرید مسکن در کنار وام ۴۰۰ میلیونی می‌توان یک وام ۸۰ میلیونی جعاله نیز گرفت. بر این اساس یک فرد مجرد در شهر تهران در نهایت می‌تواند ۴۸۰ میلیون تومان وام بگیرید.

امروز به بررسی قیمت خرید مسکن در مناطق مختلف تهران می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که مجرد‌های تهرانی با ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن و حداکثر ۲۷۰ میلیون آورده (۷۵۰ میلیون) دیگر، در کدام مناطق و با چه متراژی می‌توانند خانه بخرند؟

تعداد آپارتمان‌های ۷۵۰ میلیون تومانی و ارزانتر در محدوده شهری تهران بسیار کم هستند. نکته قابل توجه این است که آپارتمان‌هایی ارزان قیمت تهران معمولا فاقد سند رسمی هستند و نمی‌توان برای خرید آن‌ها از وام مسکن استفاده کرد، علت اصلی ارزان قیمت بودن آن‌ها نیز همین است. بر این اساس می‌توان گفت که مجرد‌های تهرانی با ۴۸۰ میلیون وام و۲۷۰ میلیون آورده نقدی نمی‌توانند خانه بخرند!

برای مثال قیمت خرید یک واحد مسکونی ۵۸ متری با قدمت ۱۳ سال در نعمت آباد ۶۷۰ میلیون تومان اعلام شده است.

کاهش رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار مسکن

غیبی، کارشناس مسکن درباره کاهش قیمت مسکن می‌گوید: «این خبر خوبی نیست که جلوی آمار را بگیریم و بگوییم قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است. این نوع کاهش هیجانی هم بدون برنامه و آسیب‌زننده است. این نوع روند کنترل‌نشده برای کاهش‌ها بالاخره یک جا می‌ایستد و با تکانه از جانب دیگر عوامل مانند نوسانات دلار و مذاکرات بین‌المللی این هیجان می‌تواند فوران کند، به گونه‌ای که نتوان نسخه‌ای اصلاحی روی این موضوع پیچید.»

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: «این عوامل اکنون باعث شده از افزایش قیمت هیجانی دور باشیم و برخی که به پول خود نیاز دارند و روی مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند در حال ارائه فایل‌های خود به بازار هستند. با کاهش قیمت مثلا نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۱ اگر در آن بازه ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود اکنون با ۱۰ تا ۱۵ درصد با فایل‌هایی که در بازار فروشنده واقعی هستند مواجه هستیم.»

غیبی معتقد است مسیر کاهشی قیمت‌ها را باید نسبت به افزایش قیمت‌های پیشین سنجید. او در این مورد توضیح داد: «قیمت‌ها در مدت اخیر هیجانی بالا رفته است و آثار آن هنوز وجود دارد و ترمیم نشده است. قشر بزرگی از مردم هنوز توان خرید خانه ندارد.»

نقش دولت در وضعیت بازار مسکن

غیبی در خصوص احتمال تثبیت قیمت‌ها در بازار مسکن بیان کرد: «اگر دولت بتواند با سیاست‌گذاری و اجرای صحیح برنامه‌ها اقتصاد مسکن را در مسیری پیش ببرد که به عنوان یک کالای تجاری با تکانه‌های سایر بازار‌های موازی به تثبیت برسد و رونق نسبی را در دل خود داشته باشد به معنای موفقیت است. این مساله باعث می‌شود از نظر قیمتی در ماه‌های آتی به تثبیت برسیم، ولی اگر نتوان این بازار را کنترل کرد و همچنین نگاه دولت و شهرداری به بخش مسکن با دیگاه سرمایه‌گذارانه و تجاری باشد کنترل این بازار از دست دولت خارج خواهد شد.»

او ادامه داد: «اگر این موارد کنار گذاشته و نگاه جامعی به بازار مسکن شود و آن را کنترل کنیم امیدوار به تثبیت خواهیم بود. در صورتی‌که این نگاه اصلاح نشود ممکن است با افزایش قیمت نیز مواجه شویم.»

غیبی همچنین در خصوص نسبت افزایش قیمت سال‌های اخیر نسبت به روند نزولی قیمت‌ها گفت: «در پنج تا ۶ سال گذشته مسکن چند صد درصد افزایش قیمت داشته، اما کاهش قیمت در این مدت در بهترین حالت بین ۱۱ تا ۲۲ درصد بوده است. من معتقد هستم هیچوقت یک ملک ۵۰ درصد کاهش پیدا نمی‌کند. در کاهش قیمت در اولین قدم خود دولت ضرر می‌کند که بالاترین ملک و املاک و سرمایه دولتی را دارد. باید مردم عادی را آگاه کرد که از این فضا بهره‌مند شوند و خرید خود را انجام دهند.»

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده